240dkm voor een 1.9TDI is geen enkel probleem en zeker een nieuwe riem waard naar mijn mening.
En een beetje onderhoud is niet gek, wat dat betreft zie ik niets vreemds. Alleen die draagarm is een gevalletje 'kan gebeuren', maar dat zijn niet de kosten.
Aircopomp.. die gaan ook regelmatig, maar vaak is dat het gevolg van een ander probleem (lekke condensor) waardoor ie leegloopt en onvoldoende smering krijgt. En ach, 350 eur.. Ja het is geld, maar niet de grootste kosten. Onderhoud hoort nu eenmaal bij het hebben van een auto.
Je kan 'm zonder problemen nog wel 200k doorrijden, mits je 'm goed onderhoud. De turbo is een relatief prijzig iets wat nog wel eens stuk kan gaan, maar dat ligt ook heel erg aan je rijstijl. Rij je 'm rustig warm, doe je oliewissels tijdig. Dan kan ie heel lang mee. Mijn turbo is nog nooit vervangen, terwijl ie inmiddels op de 405dkm zit.
Enige wat ik nog mis, en zeker gezien je KM stand een veel voorkomend iets is: je DMF (2-massa vliegwiel).
Is die al eens vervangen?
Als de auto verder goed bevalt zou ik gewoon lekker doorrijden. Onderhoud heb je bij een nieuwe auto ook, en een hogere afschrijving. Gezien jouw model uit 2007 is heb je al een DPF en (vooralsnog) niet alteveel last van de milieuregeltjes en belastingen. Ik weet niet hoeveel je rijd, maar zelf reken ik 0,03% van het aantal km per jaar aan onderhoud. In mijn geval klopt dat ook prima en blijf ik daar ook nog onder. Bij 35.000km/jaar reserveer ik dus zo'n 1000 eur/jaar aan onderhoud.
Laatste: Welk blok heb je? Als t een BLS/BXE is zou je ook een nog een vervanging van de drijfstanglagers kunnen incalculeren als (preventief) onderhoud. Anders loop je het risico dat ie alsnog stop.
Reden om WEL een andere te kopen? Als je meer comfort wilt, meer waarde hecht aan een 'jonge' auto, geld over hebt, of andere irritatiepunten hebt die dermate hoge frustratie geven dat t een investering waard is in een andere.