Zomaar een DSG vraag

VEEJAY

Forumguru
Gisteren kwam ik er per ongeluk achter dat je zonder de rempedaal of het knopje aan de zijkant van de pook de auto van D naar N kan zetten en ook weer terug dit kan dus tijdens het rijden...

Ik kan mij niet bedenken waarom dat zo is, wat is het nut hiervan wanneer is dat handig??
 

Gieliovd

Forumguru
Ik gebruik dit heel vaak bij stoplichten. Dat is vooral met een conventionele automaat handig want die blijft kruipen. En dat belast ook de motor en dan gaat het allemaal trillen enzo, vind ik niet fijn.

Het is zo gebouwd dat je hem onder het rijden gewoon daartussen kunt schakelen zonder de ontgrendeling te gebruiken. Het risico is dat als je die knop gebruikt, je hem per abuis in een verkeerde versnelling drukt zoals je achteruit en dat is niet zo fijn als je nog rijdt.
 

LenK

Forumguru
Het risico is dat als je die knop gebruikt, je hem per abuis in een verkeerde versnelling drukt zoals je achteruit en dat is niet zo fijn als je nog rijdt.
Zou je hem zo dan ook al rijdend in P kunnen jassen? Lijkt me helemaal een mooi effect :1884:
 

VEEJAY

Forumguru
Nou trillen doet ie bij mij niet (afkloppen). Juist fijn om in een file rollend te blijven. Ik hoor net van een collega dat bij zijn auto de handrem de automaat op N zet. Dus hoef je niet de rempedaal in te trappen..
 

Ronnie

Forumguru
Nou trillen doet ie bij mij niet (afkloppen). Juist fijn om in een file rollend te blijven. Ik hoor net van een collega dat bij zijn auto de handrem de automaat op N zet. Dus hoef je niet de rempedaal in te trappen..
DSG= Direct schalt getriebe, werkt met 2 koppelingen gemonteerd in de bak, waarvan er eentje altijd "vrij"staat.
De oudere automaten hebben een koppelomvormer i.p.v. een koppeling, deze grijpt altijd min of meer, afhankelijk van het motortoerental, 't is een soort vloeistofkoppeling tussen de motor en de bak.
 

Gieliovd

Forumguru
Ronnie, precies! Vandaar de "last" en dus zakkend toerental, dus trilling.

Jouw collega is wel erg lui haha. Tja, zo kan het natuurlijk ook. Starten, één trekje en rijden.
 

LenK

Forumguru
Ik vind dat kruipen niet onplezierig. In de file en met parkeren is het handig.
Alleen als het stoplicht lang op rood staat dan zet ik de auto in N.
Voordeel van DSG is natuurlijk dat het brandstof meerverbruik klein is of bij de 7-traps zelfs gelijk of lager is dan bij handgeschakeld
 

VEEJAY

Forumguru
Kun je nagaan rij al 6 maanden rond met DSG en weet nog niet eens hoe het allemaal werkt. Ik zou het wel prettig vinden als ik de handrem kan aantrekken ipv in de N te zetten, omdat de auto dan nog misschien naar voor of naar achteren kan rollen bij een niet vlakke weg.

Ik deed hem soms in de file in de P stand en dan weer op D *schaamrood op de kaken*
 

Gieliovd

Forumguru
Ik zou zeggen: parkeren, zet hem in de P.

Rijdende, hou hem lekker kruipende in de D.

Stoplicht, tik hem even in de N.
 

rbo

Senior Member
Zou je hem zo dan ook al rijdend in P kunnen jassen? Lijkt me helemaal een mooi effect :1884:

Ik zou zeggen probeer het eens:1439:
Ik heb het wel eens gedaan als ik nog ongeveer 10km per uur snelheid had maar ik kan je zeggen dat je zo stil staat.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou zeggen probeer het eens:1439:
Ik heb het wel eens gedaan als ik nog ongeveer 10km per uur snelheid had maar ik kan je zeggen dat je zo stil staat.
Kan heel duur worden, de kans dat de blokkeerstift welke de tandwielen blokkeerd afbreekt is groot........
 
Gisteren kwam ik er per ongeluk achter dat je zonder de rempedaal of het knopje aan de zijkant van de pook de auto van D naar N kan zetten en ook weer terug dit kan dus tijdens het rijden...

Ik kan mij niet bedenken waarom dat zo is, wat is het nut hiervan wanneer is dat handig??

Volgens mij moet je in een slip-situatie de auto altijd uit de versnelling kunnen halen (in één snelle handeling naar de N) dus, zonder de rem te hoeven gebruiken. Dat is denk ik tenminste één deel van de reden. (Naast dat het gewoon handig is: er is geen bezwaar om dit niet toe te staan.) Vroeger was dat op auto's met een automaat (en zonder ESP etc) het devies: zit je in een slip-situatie, dan moet ie direct in de N, dan krijgen je wielen hopelijk weer wat grip terug, doordat ze vrij mee kunnen rollen met de weg. Om vanuit P naar R;N;D;S te gaan moet je wel de rem intrappen en dat is ook logisch, anders zou de auto direct in beweging komen. Die beveiliging zit op alle automaten.

Grtsz, L_en_K_Fan
 

yprgwt

Lid
Als je in de handleiding kijkt dan had je gevonden dat dit zo hoort, sterker nog als je wielen doorslippen (bijvoorbeeld in de bagger) dan kan je de hendel snel door schakelen zonder knop van R naar D en weer terug zonder de rem vast te houden. Je hebt hier ongeveer 1 a 2 seconden de tijd voor.
In mijn geval (ik weet niet of dit voor alle DSGbakken is) als ik voor het verkeerslicht de bak in de N zet en de rem loslaat dan gaat er een groen lampje branden in het dashboard ten teken dat ik de rem in moet trappen als ik de bak weer in D of R wil zetten.
 

Gershwin

Senior Member
Weer heel wat geleerd in dit draadje! Ik heb daarom voor het eerst in mijn forumcarrière mijn waardering elektronisch geuit door de maximale score te geven.
 

VEEJAY

Forumguru
Blij dat ik ook eens wat kan toevoegen aan het Skodaforum :)

Het truukje met de handrem lukt helaas niet, de auto wil gewoon blijven kruipen. Van N naar D terwijl je stilstaat kan alleen als je de rem weer intrapt. Jammer, en ook jammer dat er geen launch control bij Skoda opzit.

Wie weet trouwens waarom het zuiniger is als je de auto in de versnelling laat uitrollen?
 

LenK

Forumguru
Is op het BC display ook af te lezen.
Zelfs met automaat valt ie terug naar 0.0 ltr/100km, duurt iets langer, een handbak gaat meteen naar 0

Vraag me wel af hoe dat voor de motor is. Je kunt ahw de hele Grossglockner naar beneden zonder brandstofverbruik. Smering? Kleppen? Injectoren? Geen overbelasting?
 
Bovenaan Onderaan