Wat ik deels nog mis in dit bandenverhaal is als je niet meer weet wat l/r of v/a was;
- kijken naar evt. draairichting en of merken, types en DOT codes. Die zijn op een as meestal gelijk,
- voelen langs de rand van de band naar de richting van het cuppen. Strijk je met of tegen de zaagtand in?
Vergelijk dit met een andere auto waar de banden al langer meedraaien en je weet l/r,
- v/a is te meten als de profieldiepte v/a verschilt.
Check de spanning na het wisselen. En plak b.v. een plakbandje beschreven met lv, etc. als een lusje om het ventieldopje als je ze gaat schoonmaken.
TS is er al lang uit van wat en waarom, maar een volgende lezer heeft hier misschien nog wat aan.
Van banden die b.v. vanwege cuppen (en dat doen moderne autos/banden al vaak/snel heb ik begrepen) of wat anders meer herrie maken, heb je achter minder last dan voor. Bandenspanning heeft daar ook invloed op.
De huidige auto had Goodyear Eagle Asymetric banden die voor al snel herrie maakten, vooral met het nemen van bochten. Wisselde ik l/r dan was dat daarna minder totdat ze weer de andere kant op gecupt waren. Continentals 5 die ik daarna had deden dat veel minder.