Zomercheck en remolie

Rosinfield

† In Memoriam
Vandaag zomercheck gedaan. Gevraagd werd of ook de remolie vervangen mocht worden, zou nu na 2 jaar moeten gebeuren. Ok, prima. Maar nu vroeg ik me het volgende af. Wanneer ik geen zomercheck zou laten doen en gewoon pas voor de volgende beurt naar de dealer zou gaan, dan zou dat betekenen dat ik nog een kleine 20 000 km door zou rijden met de oude remolie. Zou dat dan kwaad kunnen? En zijn er meer van dat soort zaken waar je op moet letten voordat het tijd is voor de volgende beurt?
 

Huibert

Forumguru
Remolie vervangen om de twee jaar is een makkelijke en veilige methode, dus altijd goed. Sommige garages hebben een meter waarmee ze daadwerkelijk kunnen controleren wanneer de olie vervangen moet worden. Vind ik vanwege kosten en milieu een betere manier
 

Cordoba

Forumguru
Om de 2 jaar vervangen is de regel voor iets oudere auto's (waar de remvloeistof al een keer is vervangen). Bij een nieuwe auto is volgens mij de huidige regel vervangen na 3 jaar, dus de garage/dealer is een jaar te vroeg, als ik me niet vergis. Overigens staat er niet voor niets een 'leeftijd' op remvloeistof, en geen km-stand: de praktijk wijst uit dat km-stand niet zoveel effect heeft, de tijd wel.

Doorrijden kan betekenen dat het rempedaal wat sponziger aan gaat voelen, met name als je dus ver over de datum heen gaat, en bij remsystemen die wat minder dicht zijn (daar zit gewoon verschil in van exemplaar tot exemplaar, net zoals dat de ene autoband meer druk verliest dan de andere op dezelfde auto).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had wel de indruk dat het remmen wat soepeler ging. Kan dat, of zit dat tussen mijn oren ("wasstraat-effect")?
 

Noord26

Forumguru
Het is veilig om het om de 2 jaar te laten doen. Beter is om het vocht gehalte gewoon te meten en op basis daarvan (laten) vervangen wanneer het echt nodig is. Elke garage heeft zo'n metertje in huis. Maar het tikt toch lekker door bij de vele auto's die binnen komen. Zeker als men niet weet wanneer het voor het laatst is gedaan en het advies gegeven wordt van om de 2 jaar.

;)

De reistrolley hebben wij voor gepast vorige week. Alle vloeistofjes zijn weer aangevuld, zonder verdere kosten.
 

EdK

Forumguru
Ik had altijd het idee dat de remolie vervangen bij een onderhoudsbeurt hoorde, totdat ik enkele jaren terug met mijne RR voor grote beurt kwam en men vroeg of ze meteen de remolie moesten vervangen.
Vanaf dat moment kwam ik er dus achter net als met de airco dit buiten het reguliere onderhoud valt.

Goed beschouwd vind ik dit eigenlijk van de zotte !!
Zou gewoon in de reguliere beurten meegenomen moeten worden...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik vind dat eigenlijk ook. Je gaat er van uit dat je er geen omkijken naar hebt wanneer je gewoon het onderhoudsschema volgt. Dus bij 60 000 moet ik ook zelf vragen of ze de airco checken, begrijp ik.
 

EdK

Forumguru
nee die airco laten checken kun je beter bij gespecialiseerd bedrijf doen.
Dealers doen vaak ook maar wat als ik theostek goed heb begrepen
 

Cordoba

Forumguru
Bij een airco kun je nog zeggen dat het geen veiligheids maar een luxe onderdeel is (hoewel je het met het effect op het rijgedrag van een oververhitte bestuurder ook als veiligheidsitem zou kunnen zien).

Wat de remvloeistof betreft, dat is overduidelijk een essentieel veiligheidspunt, en er zit veel verschil in hoe garages hier mee omgaan, maar dat geldt volgens mij ook voor andere onderhoudszaken die niet altijd bij een bepaalde km-stand horen (waterpomp/distributiewissel is ook zo'n ding). Als een garage aangeeft bij de klant dat de auto behalve de geplande beurt ook toe is aan verse remvloeistof, distributie enz. is dat wat mij betreft prima, als ze dat vooraf aangeven en overleggen. Garages die het zonder enige info vooraf naar de klant toe, op eigen houtje uitvoeren, of juist niets melden én niets doen, dat is voor mij geen van beiden ok.
 

Wouter1

Forumguru
Zoals hierboven al gezegd, 2jaar is een veilige verversings interval. Het (beperkt) oprekken van deze interval tot eerst volgende reguliere onderhoudsbeurt vind ik niet onverantwoord.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je verschil merkt tussen oude en nieuwe remvloeistof. Je zult het pas merken als er zoveel vocht in de remvloeistof zit dat bij het remmen de remmen + remvloeistof zo heet worden dat het vocht in de remvloeistof gaat koken en er damp vorming plaatsvind. Dus bij veelvuldig hard remmen.
Daarom wordt bij het testen van de remvloeistof het kookpunt bepaald.
Het nadeel van het op basis van deze test verversen vind ik dat men meet in het reservoir en niet in de remleiding.
Mocht je verschil (verbetering) merken na een verversing dan was er mogelijk sprake van niet goed ontluchtte remmen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tussen de oren dus. Zo zie je maar, een psycholoog is ook een mens;)

Wat het informeren betreft, niets dan lof. Over de trommels heb ik niets gehoord. neem aan dat ze die bekeken hebben. Ik rijd vnl elke week zo'n 300 km snelweg en rem ook zo min mogelijk. Dus zal er wel goed uitgezien hebben. Zal er voor de zekerheid naar informeren bij 60 000 km
 

EdK

Forumguru
Zo zie je maar, een psycholoog is ook een mens
Of je bent al zo lang met pensioen en moet je eigenlijk weer op een verfrissings cursus omdat er zoveel is veranderd.....

En een EHBO doos bij de Skoda gekregen ???
Volgens mij in Holland een optie die is aan te vinken tijdens de bestelling.
Maar zodra er teveel deze optie aanvinken word hij niet geleverd en krijg je voor straf een 230V aansluiting.....:facepalm::nailbiting:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb zelfs een tasje gehad met doos en nog wat klein spul.
En zo veel is er niet veranderd hoor binnen dat vakgebied ;)
 
Bovenaan Onderaan