Enige nadeel aan remvloeistof wanneer deze water aan trekt is dat het kookpunt flink inkakt.
Maw; de remvloeistof zal eerder oververhit raken hierdoor treed er gasvorming op en dit kan lijden tot het geheel wegvallen van remdruk. Zal echter in het normale dagelijkse leven niet zo snel voorkomen. Bij flink gummen op het circuit is het een ander verhaal. Het sponzig aanvoelen heeft niet zo zeer te maken met de aanwezigheid van water in de vloeistof. Water is immers niet samendrukbaar. Echter de aanwezige zuurstof in het water weer wel en daarom resulteert deze combi in een sponzig gevoel. Zou je bij wijze van spreken de remmen gaan vacuüm ontluchten zonder te verversen zou je weer een knalharde rem kunnen hebben. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling
Remvloeistof, DOT4 of 5.1 (niet te verwarren met DOT5) zal in principe elke 2 jaar aan de beurt zijn. Op mijn motorsfiets is het mooi zichtbaar; het reservoir verkleurt langzaam gedurende die periode van ligt geel naar donker oranje. Als het hiervoor de kans geef tenminste. Meestal doe ik het op de SV elk jaar bij de beurt: 500ml is iets van 7 euro ofzo dus dat is de moeite niet.
Daarnaast heeft remvloeistof nog een smerende eigenschap voor de remcilinder en zuigers. Wanneer er dus oude peut in zit met een hoog vocht gehalte zou dit tot oxidatie kunnen lijden. Dus dat is ook 1 van de redenen om het tijdig te vervangen.
Wellicht voor de standaard fabias/octavias/superbs etc een beetje teveel van het goede; maar als je al het rubber leidingwerk vervangt voor exemplaren welke staalomvlochten zijn zal de remdruk aanzienlijk toenemen. En wanneer je dit combineert met sintermetalen blokken (neem aan dat die er voor de auto er ook wel zijn) zal dat flink willen remmen
Op de SV iig wel..
Daar heb ik de remcilinder van 14mm vervangen voor een 16mm en de remklauwen van 2-zuiger types naar 4 zuiger types veranderd. Beetje offtopic wel nu