File komt door pure aantallen die per massa allemaal tegelijk naar hun werk gaan.
Hoe groter de auto's hoe langer de file, samen met de afstand die de mensen met aansluitangst aanhouden tussen de auto's.
File wordt vaker veroorzaakt door mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en daarom bumper aan bumper rijden ( stel je voor dat er iemand anders tusssenkomt ! ), met als gevolg dat bij een remaktie het hele handeltje als een trekharmonika in en uit elkaar schuift. Het is net als een golf beweging en gaat honderden meters door.
Ik hou graag een beetje afstand in de file, waardoor ik dit soort remakties als het ware kan 'absorberen' door mijn gas los te laten, zodoende blijft het harmonika-effect achterwege.
Heeft dus niets met aansluitangst te maken.
Naar mijn mening wordt de file ondermeer ook veroorzaakt door die halve zolen, die menen zijn / haar auto in ieder gaatje te proppen, als de rij naast hen weer een stapje harder rijdt als de rij waar ze inzitten.
Waarschijnlijk hebbebn deze mensen hun rijbewijs gekregen bij de zomerzegels van de AH, of ze hebben een hele grote 'boodschap' te doen.
Grappig is het als je ze 50 km verderop weer tegenkomt op de snelweg ....