De Skoda Elroq

Mijn werkgever heeft de leasebudgetten voor EV wat verhoogd. Ik heb geen EV ervaring maar omdat ik wat verder van mijn werk ga wonen kan het wellicht interessant worden om dit te gaan rijden ipv mijn Fabia Combi. Een proefrit kan altijd toch? :D
 

BJF

Forumguru
Ik heb afgelopen week een proefrit gemaakt in de Elroq, en ook in de nieuwe Tiguan hybride trouwens. Twee nogal verschillende auto’s, ik weet het.

De Elroq is een fijn rijdende auto, rijdt directer en is lekker compact in vergelijking met mijn huidige Tiguan. Eerste keer elektrisch rijden, dat is toch wel lekker. Interieur prima, lekker modern. Was niet mijn kleur, waardoor het beoordelen van het uiterlijk wat moeilijk is. Qua lijn wel mooi.

De Tiguan hybride is logger en groter en zo rijdt hij ook. Hybride is wel lekker. interieur een stuk moderner.

Al met al vraag ik me af wat ik er op vooruit zou gaan als ik een nieuwe Elroq of Tiguan zou kopen. Mijn huidige rijdt heerlijk en qua uiterlijk vind ik hem sowieso mooier dan de nieuwste Tiguan. Elektrisch rijden zou een voordeel zijn (heb overproductie van de zonnepanelen).
Een keer een nieuwe auto is leuk natuurlijk, zou mijn eerste keer zijn, maar ik ben nog niet overtuigd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De praktijk is meestal dat mensen zich pas op dit forum melden wanneer ze problemen of vragen hebben.
Daar komt waarschijnlijk nog bij dat 'de Elroq-koper' voorheen (nog?) geen Skoda reed.
 

Tinus78

Forumguru
Hallo mensen,
Het is even geleden dat ik op het forum was, maar het wordt er weer tijd voor.
ik overweeg om mijn octavia te vervangen voor een Elroq.
het is een prive aanschaf en ik houd het met opties ed bescheiden.
ik denk aan de business edition 63kW, graphite gray met regulus velgen te nemen.
ik vroeg mij alleen af en krijg wisselende antwoorden op het volgende.
mijn idee is, dus zonder de warmtepomp optie, ik op afstand het interieur kan laten koelen of verwarmen voordat ik ermee wegrijd.
dus niet voor de conditie van de accu, maar voor het interieur.
iemand die dit weet?
 
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. De warmtepomp is puur bedoeld voor het efficiënter om te kunnen gaan met de elektra. Het verbruik zal lager zijn met warmtepomp. Hoeveel lager durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Ik weet wel, als ik naar de enyaq kijk van het werk. En ik hem ongeveer 20 minuten laat verwarmen naar 22 graden (terwijl het buiten dus nu alles bevroren is) dan is er meestal zo'n 2% van de accu weg. En de enyaq heeft in mijn geval een 80kWh accu. Misschien dat iemand anders zonder warmtepomp daar iets over kan zeggen? Maar in beide gevallen is de auto gewoon voorzien van skoda connect en moet je hem kunnen voorverwarmen. In mijn O4 PHEV kan ik dat bijv ook, en daar zit uiteraard ook geen warmtepomp in.
 

Smeeuwis

Donateur
Hier een Enyaq 60 zonder warmtepomp. Opwarmen interieur kan via de app, ook zonder warmtepomp. Bij mij staat ie meestal aan de laadpaal zodat opwarmen geen batterijvoorraad kost. Maar als ik hem opwarm ‘los’, kost me dat meestal 1 a 2 procent afhankelijk van de buitentemperatuur.
 

Buurman

Nieuw lid
En hoe bevalt hij?
Ik heb een eerste review op Autoweek gezet maar die gaat nog alleen over het aankooptraject.
Ik zal a.s. week even een update schrijven over mijn eerste indruk. Ik kan nu al zeggen dat ik het een indrukwekkende auto vind. Rijdt geweldig, is stil, heeft veel power, is ruim en ik mis eigenlijk tot op heden niets ofschoon ik geen enkel extra pakket heb aangevinkt...
 

sador

Donateur
Ik heb een eerste review op Autoweek gezet maar die gaat nog alleen over het aankooptraject.
Ik zal a.s. week even een update schrijven over mijn eerste indruk. Ik kan nu al zeggen dat ik het een indrukwekkende auto vind. Rijdt geweldig, is stil, heeft veel power, is ruim en ik mis eigenlijk tot op heden niets ofschoon ik geen enkel extra pakket heb aangevinkt...
Dit had ik ook toen ik de proefrit maakte, wat een fijne auto.
 
Bovenaan Onderaan