Hallo, ik ben een Skodarijder uit Twente.
Na een Skoda Superb (diesel) (slechts 1x storing op ERG-Sensor in 200dkm) en een Kodiaq I (benzine) (probleemloos in 250dkm!) heb ik nu 2 maanden geleden een Kodiaq II PHEV aangeschaft. Inmiddels 8.500km gereden. Positief: het is een fijne & luxe reisauto voor langere afstanden, maar.... de auto heeft zoveel verschillende storingen, vooral met elektra, dat ik lange ritten 100% op benzine rijd en de auto wil omruilen, liefst voor een auto met schone dieselmotor.
Een beter en vergelijkbaar alternatief in de Volkswagen groep is er echter niet (= DRAMA). Dus tijd voor een youngtimer VW T4/T5 of dergelijks.
Een opsomming van veel voorkomende storingen/fouten (met of zonder oplossing):
* verkeersbordenherkenning uitgeschakeld; de auto remt af naar bijv. 30km/h op provinciale weg als ergens zo'n bordje wordt herkent; dat is gevaarlijk voor achterliggers. De auto blijft wel autonoom afremmen voor scherpe bochten / rotondes e.d.; dat is wennen.
* vóór iedere rit schakel ik de (levensgevaarlijke) lane assist en het 'Brussels piepje' (snelheidsoverschrijding) uit; de lane assist heeft al bijna een ongeluk veroorzaakt: bij vrieskou op een smal & glad boerenweggetje; ik maak ruimte voor een tegemoedkomende vrachtauto d.m.v. gebruik van het 'trekkerspoor' (verharding) in berm; dat kan de vrachtauto nl. niet.
De Lane-assist stuurt me terug naar het midden van het weggetje, waarop de front-assist(?) ingrijpt en bot remt om een aanrijding te voorkomen;
er verschijnt een melding+piep dat ik moet remmen (!?!)..
* bij de eerste keer door de wasstraat, breekt de achterruitenwisser met houder af...
* binnen 2 weken sta ik met een lege 12V accu na 1 dag geparkeerd te hebben in het buitenland. Ik heb de bestuurdersdeur met noodsleuteltje geopend, maar geen 12V accu onder de motorkap gevonden. Startkabels liggen achterin de auto, waar blijkbaar ook de accu ligt (?); maar de achterklep, achterdeuren en ramen zijn elektrisch en vergrendeld....
De auto is afgesleept naar een lokale Skoda-dealer en de volgende dag geïnspecteerd; de 12V accu was inderdaad leeg, men heeft een vermoeden van de oorzaak maar kan er nog niks over zeggen. Er is een software update in de maak, maar nog niet beschikbaar: de auto is nog 'te nieuw'.
In reactie op mijn eigen vermoeden (de 12V accu is leeggetrokken door de rij-accu) + uitleg dat ik niet bij de accu / startkabels kon vanwege elektrische achterklep/ramen leverde een beschamende glimlach op bij de Skodadealer, die zich verontschuldigde met "aber, ich habe das Auto nicht gebaut". Advies = max. tot 80% opladen.
* bij het achteruitrijden activeert de auto telkens bot de parkeerrem (vieze of natte sensoren als mogelijke oorzaak uitgesloten) - sta je middenop een parkeerplaats in Polen te klooien met een nieuwe auto! Nu houd ik tijdens achteruitrijden de parkeerrem vast; maar dat is geen blijvende oplossing en niet acceptabel voor een nieuwe auto!
* een autonome noodstop meegemaakt - gelukkig bij relatief lage snelheid, bij benaderen van een rotonde, maar daar wordt je niet rustig van.
* te veel meldingen op het grote display / in het kleine dashbordscherm; waardoor teveel afgeleid.
* te veel piepjes waardoor afgeleid / geschrokken
* bediening van ruitenwissers op de richtingaanwijzer & grootlicht, waardoor ik regelmatig met groot licht aan rijdt (de tip-toets op einde van handle, voor eenmalige veeg van de ruitenwisser is daarentegen wel handig)
* ruitensproeien is gecompliceerd
* de (sensoren van de) veiligheidssystemen doen er langer over om wakker te worden dan ikzelf
* de media/radio gaat aan bij starten, maar hapert daarna ca. 1-2 minuten
* iedere ochtend een melding dat er nieuwe updates zijn voor gebruikersprofiel met de vraag of je dat wilt overnemen
* spraaknavigatie is 's ochtends niet mogelijk en vooral in buitenland (met buitenlandse straatnamen) moeilijk
* tussenstop / andere locatie toevoegen tijdens de rit is niet mogelijk
* overzicht van mogelijkheden ontbreekt; (voor mij) te gecompliceerd
* gebruikersinstellingen worden niet of deels opgeslagen, iedere ochtend moeten instellingen gewijzigd worden. Gegarandeerd Skoda-ochtendhumeur.
* deuren, ramen en dakraam worden af en toe autonoom geopend; waardoor s' ochtends een nat interieur bij slecht weer.
* afstandsbediening van de sleutel reageert slecht, maar knippert wel vaak; de noodsleutel zit al los, waardoor de sleutel van de sleutelbos valt.
* de draadloze verbinding & opladen van de telefoon werkt niet goed; is storingsgevoelig
* de auto herkent telefoons van passagiers beter dan van de bestuurder die met bluetooth gekoppelt zijn; dus herkende telefoons van passagiers moeten direct na de rit verwijderd worden.
* bij overschrijding van een landsgrens komt continue een melding met complete verkeersreglement op scherm, wat tijdens het rijden (op snelweg) moet worden weggedrukt. Met uitzondering van de icoontjes van de max. snelheden is dit niet gewenst. Te veel afleiding.
Helaas nauwelijks (inhoudelijke) reactie van de verkoper; meest gehoorde reactie = kan niet gewijzigd worden of via gebruikersinstellingen in te stellen.
Ik heb dit nog nooit eerder beleefd bij Skoda.
BTW: dergelijke zaken (m.u.v. lane-assist en 'Brussels-piepje') merk je niet op tijdens een proefrit.