Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

EdK

Forumguru
Maar goed ik wil best samenwerken met me lane assist alleen vertikt het systeem die samenwerking en moet ik hem soms corrigeren !
Dus daar gaan momenteel toch nog steeds dingen fout....

Joepo

Lid
Volgens mij niet de laatste stand. Zie eerder bericht ergens hierboven. Ik lees verhalen dat t updaten ook niet zo vanzelfsprekend vlekkeloos gaat. Mogelijk dat ze t niet voor elkaar kregen?
Was even een tijd offline ivm drukte.

Het zou kunnen… Mijn dealer zei juist nog dat het updaten zo lekker vlot was gegaan.
M’n collega daarentegen moest z’n Kodiaq na de update laten staan en dat is nu ruim 2 weken geleden, ze krijgen hem sindsdien niet meer aan de gang.

Ik merk geen enkel verschil met de vorige softwareversie. Niet beter, niet slechter. Nog steeds vrij veel hulpsysteemstoringen die vanzelf weer oplossen. Ik leer er maar mee leven.

Wel baal ik nog steeds van de totaal ondoseerbare remmen. Heb nog nooit een auto gehad waarbij je steeds maar moet afwachten hoe de remmen reageren op het rempedaal. De ene keer moet je alle zeilen bijzetten om de remweg te halen, de andere keer rem je knetterhard als je het pedaal voorzichtig indrukt. De dealer kon tijdens de proefrit niets constateren.
De auto rijdt op zich heel fijn, maar dit remgedrag haalt het rijplezier behoorlijk onderuit. Familieleden die in de auto rijden hebben dezelfde ervaring.

Bij een hybride is het grootste deel van de remkracht van de lektromotor die als dynamo energie opwekt de rest van de remblokken. Misschien is die overgang niet lekker. Ik merkte bijnde proefrit daar niks van. Maar dan rij je ook rustig. De (toyota) hybride die ik nu nog rijd zitten de eerste remblokken van 5 jaar geleden nog op (147K). Als de remkracht met hard remmen te abrubt is kun je ook de remblokken van gesinterd veranderen in organisch compount. Dat heb ik bijv op mn motorfietsen gedaan. Gesinterde blokjes remmen abrubter naar mate die warm worden dus bij heftig remmen.

Joepo

Lid
Dit gaat om een mHEV, die regenereert wel, maar de regeneratieve remkracht daarvan is vele malen minder dan bij een normale hybride of EV. Je zou dus ook verwachten dat het niet zoveel invloed heeft op dit gedrag, maar het kan zeker met dit systeem en de samenwerking met de normale remmen te maken hebben. Zoiets verwacht ik ook dat het is.
Ik heb met diverse hybrides en EV’s gereden en ik weet hoe regeneratief remmen aanvoelt, ik heb daar nooit problemen mee gehad.

Daarnaast is er nog het te hard wegrijden zodra je een beetje gas geeft vanuit stilstand, waarbij de rem net iets te laat los komt. Mede hierdoor is ook de file-assistent nog steeds niet echt bruikbaar. Abrupt wegrijden en remmen.
De auto heeft blijkbaar zelf ook problemen met remdosering en daardoor zit je met kromme tenen af te wachten wat er gebeurd als de auto voor je in de file iets afremt. Niet zelden gaat de rem er in de laatste meter bijna vol op, omdat de auto ziet dat de remweg te kort wordt en er niet genoeg geremd wordt.

Het zou fijn zijn als de dealer onderkent dat het niet ok is, dan kon er in ieder geval aan een oplossing gewerkt worden. Misschien is het kwestie van afstelling. Nu blijft het een dagelijkse ergernis.

MikeyMan

Forumguru
Dat de rem laat lost bij wegrijden is bij veel merken zo. Lijkt een feature te zijn van auto hold. Om die reden heb ik het ook uit gezet.

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaring met de autohold is, dat deze wel degelijk heel soepel wegrijden mogelijk maakt, op voorwaarde dat je niet meteen echt "gas geeft" maar begint met het gaspedaal héél licht aan te raken, bijna te "aaien". Dat is net voldoende om de koppeling te laten inkomen, dan kan er meer gas op.
Ik gebruik de autohold alleen in stop/kruip/stop fileverkeer (met de bak dan in M om 'm in 1 te houden) en in stadsverkeer waar ook veel gestopt en opgeschoven moet worden. Daarbuiten niet; al vind ik het bij het wachten op een gaatje (rotonde, voorrangskruising e.d.) wel handig om even ofwel de autohold ofwel de handrem erop te zetten zodat ik met m'n voet boven het gaspedaal klaar kan zitten voor als dat gaatje er dan aankomt.

Ik heb de mijne vanaf eind november en bijna 7k erop staan. Het is een PHEV, maar en ik klop het af tot nog toe weinig issues.

Wel met wegrijden van de parkeerplaats als de gordel niet om is (om hem op een niet laadplek te zetten) dat ie continue op de rem schiet, maar met gordel om geen last van. Vast een veiligheidsdingetje.

Verder last met CarPlay die soms de verbinding verliest, maar niet spontaan op de snelweg in de ankers oid.
Ja die CarPlay is inderdaad een dingetje, heb ik soms ook vaak alleen na het instappen dat hij hem niet pakt, is voor mijn gevoel meer een Iphone issue, als ik dan de BT uitzet vna config instellingen van de Iphone en dan weer aanzet is de verbinding er ook gelijk weer.

wfabrie

Nieuw lid
8 dagen na levering deze melding tijdens het rijden. De wagen reed niet meer normaalen was gelukkig dicht bij huis. Nadat ik de auto af had gezet en even gewacht opnieuw gestart en alle meldingen verdwenen. sindsdien niet meer gehad..
Wel veel storingen van hulpsysteem niet beschikbaar bij koud weer. En erg veel waarschuwingen tijdens normaal rijden varierend van stuur overnemen, plotseling nood remmen, bij parkeren plotseling remmen.
ik betwijfel of dit de veiligheid ten goede komt. Je wordt voortdurend afgeleidt en sommige remacties door de auto zelf kunnen makkelijk voor kop staart aanrijdingen zorgen.
Voor de rest een fijne auto maar doe iets aan het overdreven bemoeigedrag van de auto!
storing 21 jan 2025.jpg

M.J.

Nieuw lid
Beste Skoda rijders, ik ben nieuw op dit forum vanwege ik sinds januari '25 een kodiaq 2 phev business rijder ben geworden.
Altijd trouw geweest aan VW types tot de laatste versie Touran die we 8 jaar probleemloos gehad hebben.
Overstap naar Skoda is een overwogen stap geweest vanwege de laadruimte en we een hybride type wouden.
Van deze keuze hebben we spijt! Eerste probleem was de ontdekking dat een elektrische achterklep niet standaard voetbediening heeft.
Dat zit weer in een andere optie onder een naam die afwijkt van de handleiding zowel in dig. vorm als boekvorm.
Missertje zal ik maar zeggen. Dan de fietsendrager op de elektrisch uitklapbare trekhaak, een normale Thule drager geschikt voor e-bikes past niet.
Op de Touran met zelfde systeem geen probleem nu wel. Kogel zit te laag aan zijn body. Infotainment problemen met meest vreemde meldingen. Dodehoek indicatie spiegel werkt veelal niet. Matrix verlichting uitzetten met meerdere bewegingen van de hendel, hoe kan je het verzinnen! De lijst is lang, ga ik verder niet hier mee door op dit forum. Wat kan je hiermee? Ik heb dit vanaf de eerste week gemeld bij de dealer en daarbij niet bij gelaten. Heb bij PON deze klachten neergelegd en duidelijk gemaakt dat ik geen 'match' heb met deze auto en ervan af wil. Dit is goed ontvangen in die zin dat we telefonisch contact gehad hebben met de klachten afdeling en er nu overleg is dit op een gepaste manier dit op te lossen. Vervanger weten we al en we blijven binnen het VAG concern met een vergelijkbare auto. Hoop binnen kort het eindresultaat bekend te kunnen maken. Het draait immers altijd om de financiën. We zijn benieuwd hoe ver Skoda ons tegemoet komt of we een andere auto kunnen bestellen. Wordt vervolgd!!

Welkom hier.

Klinkt als niet goed opletten tijdens de oriëntatie en proefrit, en deels als niet kunnen wennen aan "nieuwe" bediening.

Mochten er storingen in zitten, en die zijn er zeker bij de nieuwe modellen, is dat uiteraard erg vervelend en hoef je dat niet te accepteren. Echter;
* Voetbediening had je gewoon zelf moeten zien, of moeten navragen als het zo ontzettend belangrijk is.
* Trekhaak lijkt mij gewoon standaard afmetingen van de bumper moeten hebben.
* Dode hoek indicatie werkt niet? Helemaal niet?
* Matrix verlichting uitschakelen is echt niet één of andere ritueel om uit te schakelen, is gewoon een kwestie van gewenning.

Nogmaals, lijkt er een beetje op dat je spijt hebt van de aanschaf en nu de lijst met dingen die je niet bevalt zo lang mogelijk probeert te maken om van de koop af te kunnen zien.

Bovendien heeft een vergelijkbare auto gewoon dezelfde techniek aan boord, zal me zeer verbazen als je daar ineens een perfecte match mee hebt.

Oh, en je even netjes voorstellen wordt ook gewaardeerd hier.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Welkom hier!
Jammer te lezen dat er bepaalde zaken niet zijn zoals verwacht, maar volgens mij ga je ver van deze zaken bij een ander nieuw VAG-model één-op-één terugkrijgen…?!?

Bediening bijvoorbeeld van de grootlichtassistent gaat daar vrijwel zeker hetzelfde werken…
Ook zal de vorm van een wegklapbare trekhaak zal daar vrijwel hetzelfde zijn.

Ben wel benieuwd welk model het dan wel moet gaan worden…

Fif

Lid
Vervanger weten we al en we blijven binnen het VAG concern met een vergelijkbare auto.
We hebben hier op het werk een net nieuwe Tiguan en zowat alle bedieningen zijn exact aan mijn Skodiaq. Verder stampt die Tiguan ook op de rem bij achteruit rijden. Begint te zeuren dat je je handen aan het stuur moet houden terwijl je het stuur gewoon vast hebt. Valt Android Auto regelmatig weg. Ik was wel opgelucht dat die auto ook issues heeft.

EdK

Forumguru
Tsja dat heet VAG problemen
Problemen die in de Skoda voorkomen komen ook voor in de VW en de Seat in algemeen.
Zullen misschien wat kleine verschillen in software zijn , maar in grote mate gebruiken ze hetzelfde basispakket in de wagens....

En als je tekst geciteerd hieronder nu in de meet en greet zet dan voldoe je daarmee ook meteen aan de regels.
En heeft als voordeel dat je een advertentie hier kunt zetten met bv te koop mijn Kodiaq 2 die niet bevalt..... :koffie:

Beste Skoda rijders, ik ben nieuw op dit forum vanwege ik sinds januari '25 een kodiaq 2 phev business rijder ben geworden.
Altijd trouw geweest aan VW types tot de laatste versie Touran die we 8 jaar probleemloos gehad hebben.
Overstap naar Skoda is een overwogen stap geweest vanwege de laadruimte en we een hybride type wouden.

Patron

Senior Member
@Michel1978 is geen iPhone dingetje. Bij mij moet het infotainment herstart worden anders doet hij het niet. De wifi verbinding verbreekt vanuit het systeem en niet vanuit de iPhone.

ebu

Nieuw lid
Er is na de update van 2-3 weken geleden echt niks veranderd bij mij. Nu weer een hele bruuske ingreep (noodstop) tijdens het achteruit inparkeren. Je schrikt je de t.ring. Het gevoel dat je ergens tegen aanrijd, terwijl het tuinmuurtje stoepbreedte (1,5 meter) verderop staat. Verder blijft de verbinding via Android auto regelmatig weg vallen. De regelmatige storingen van de hulpmiddelen en het af en toe in P schieten tijdens in/uitparkeren blijven ook maar terugkomen.
Ik zag vanmorgen een Renault Espace rijden. Mijn nr 2 destijds op mijn keuzelijst.
Ik begin zo langzamerhand wel spijt te krijgen van mijn keus voor de Kodiaq

Laatst bewerkt:

Nicolaï75

Nieuw lid
Hallo, ik ben een Skodarijder uit Twente.
Na een Skoda Superb (diesel) (slechts 1x storing op ERG-Sensor in 200dkm) en een Kodiaq I (benzine) (probleemloos in 250dkm!) heb ik nu 2 maanden geleden een Kodiaq II PHEV aangeschaft. Inmiddels 8.500km gereden. Positief: het is een fijne & luxe reisauto voor langere afstanden, maar.... de auto heeft zoveel verschillende storingen, vooral met elektra, dat ik lange ritten 100% op benzine rijd en de auto wil omruilen, liefst voor een auto met schone dieselmotor.
Een beter en vergelijkbaar alternatief in de Volkswagen groep is er echter niet (= DRAMA). Dus tijd voor een youngtimer VW T4/T5 of dergelijks.
Een opsomming van veel voorkomende storingen/fouten (met of zonder oplossing):
* verkeersbordenherkenning uitgeschakeld; de auto remt af naar bijv. 30km/h op provinciale weg als ergens zo'n bordje wordt herkent; dat is gevaarlijk voor achterliggers. De auto blijft wel autonoom afremmen voor scherpe bochten / rotondes e.d.; dat is wennen.
* vóór iedere rit schakel ik de (levensgevaarlijke) lane assist en het 'Brussels piepje' (snelheidsoverschrijding) uit; de lane assist heeft al bijna een ongeluk veroorzaakt: bij vrieskou op een smal & glad boerenweggetje; ik maak ruimte voor een tegemoedkomende vrachtauto d.m.v. gebruik van het 'trekkerspoor' (verharding) in berm; dat kan de vrachtauto nl. niet.
De Lane-assist stuurt me terug naar het midden van het weggetje, waarop de front-assist(?) ingrijpt en bot remt om een aanrijding te voorkomen;
er verschijnt een melding+piep dat ik moet remmen (!?!)..
* bij de eerste keer door de wasstraat, breekt de achterruitenwisser met houder af...
* binnen 2 weken sta ik met een lege 12V accu na 1 dag geparkeerd te hebben in het buitenland. Ik heb de bestuurdersdeur met noodsleuteltje geopend, maar geen 12V accu onder de motorkap gevonden. Startkabels liggen achterin de auto, waar blijkbaar ook de accu ligt (?); maar de achterklep, achterdeuren en ramen zijn elektrisch en vergrendeld....
De auto is afgesleept naar een lokale Skoda-dealer en de volgende dag geïnspecteerd; de 12V accu was inderdaad leeg, men heeft een vermoeden van de oorzaak maar kan er nog niks over zeggen. Er is een software update in de maak, maar nog niet beschikbaar: de auto is nog 'te nieuw'.
In reactie op mijn eigen vermoeden (de 12V accu is leeggetrokken door de rij-accu) + uitleg dat ik niet bij de accu / startkabels kon vanwege elektrische achterklep/ramen leverde een beschamende glimlach op bij de Skodadealer, die zich verontschuldigde met "aber, ich habe das Auto nicht gebaut". Advies = max. tot 80% opladen.
* bij het achteruitrijden activeert de auto telkens bot de parkeerrem (vieze of natte sensoren als mogelijke oorzaak uitgesloten) - sta je middenop een parkeerplaats in Polen te klooien met een nieuwe auto! Nu houd ik tijdens achteruitrijden de parkeerrem vast; maar dat is geen blijvende oplossing en niet acceptabel voor een nieuwe auto!
* een autonome noodstop meegemaakt - gelukkig bij relatief lage snelheid, bij benaderen van een rotonde, maar daar wordt je niet rustig van.
* te veel meldingen op het grote display / in het kleine dashbordscherm; waardoor teveel afgeleid.
* te veel piepjes waardoor afgeleid / geschrokken
* bediening van ruitenwissers op de richtingaanwijzer & grootlicht, waardoor ik regelmatig met groot licht aan rijdt (de tip-toets op einde van handle, voor eenmalige veeg van de ruitenwisser is daarentegen wel handig)
* ruitensproeien is gecompliceerd
* de (sensoren van de) veiligheidssystemen doen er langer over om wakker te worden dan ikzelf
* de media/radio gaat aan bij starten, maar hapert daarna ca. 1-2 minuten
* iedere ochtend een melding dat er nieuwe updates zijn voor gebruikersprofiel met de vraag of je dat wilt overnemen
* spraaknavigatie is 's ochtends niet mogelijk en vooral in buitenland (met buitenlandse straatnamen) moeilijk
* tussenstop / andere locatie toevoegen tijdens de rit is niet mogelijk
* overzicht van mogelijkheden ontbreekt; (voor mij) te gecompliceerd
* gebruikersinstellingen worden niet of deels opgeslagen, iedere ochtend moeten instellingen gewijzigd worden. Gegarandeerd Skoda-ochtendhumeur.
* deuren, ramen en dakraam worden af en toe autonoom geopend; waardoor s' ochtends een nat interieur bij slecht weer.
* afstandsbediening van de sleutel reageert slecht, maar knippert wel vaak; de noodsleutel zit al los, waardoor de sleutel van de sleutelbos valt.
* de draadloze verbinding & opladen van de telefoon werkt niet goed; is storingsgevoelig
* de auto herkent telefoons van passagiers beter dan van de bestuurder die met bluetooth gekoppelt zijn; dus herkende telefoons van passagiers moeten direct na de rit verwijderd worden.
* bij overschrijding van een landsgrens komt continue een melding met complete verkeersreglement op scherm, wat tijdens het rijden (op snelweg) moet worden weggedrukt. Met uitzondering van de icoontjes van de max. snelheden is dit niet gewenst. Te veel afleiding.
Helaas nauwelijks (inhoudelijke) reactie van de verkoper; meest gehoorde reactie = kan niet gewijzigd worden of via gebruikersinstellingen in te stellen.
Ik heb dit nog nooit eerder beleefd bij Skoda.
BTW: dergelijke zaken (m.u.v. lane-assist en 'Brussels-piepje') merk je niet op tijdens een proefrit.

Rallye

Forumguru
Wat een relaas……

Overigens “De auto blijft wel autonoom afremmen voor scherpe bochten / rotondes e.d.; dat is wennen.” Dat kun je uitschakelen…..

FNaRK_02

Actief lid
Hallo, ik ben een Skodarijder uit Twente.
Na een Skoda Superb (diesel) (slechts 1x storing op ERG-Sensor in 200dkm) en een Kodiaq I (benzine) (probleemloos in 250dkm!) heb ik nu 2 maanden geleden een Kodiaq II PHEV aangeschaft. Inmiddels 8.500km gereden. Positief: het is een fijne & luxe reisauto voor langere afstanden, maar.... de auto heeft zoveel verschillende storingen, vooral met elektra, dat ik lange ritten 100% op benzine rijd en de auto wil omruilen, liefst voor een auto met schone dieselmotor.

Ruilen met mijn Skoda Scala ?

Bovenaan Onderaan