Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Smeeuwis

Donateur
Ben benieuwd. Mijn auto zit al op 3.7. In vergelijking met die van een kennis op 3.2 is mijn versie niet sneller maar wel veel stabieler. Hij heeft nog af en toe spontane systeemcrashes bijvoorbeeld, terwijl de mijne inmiddels bijna 10.000 km goed draait. Heb sinds de levering 2 of 3 kleine OTA patches gehad. Laadsnelheid is ook boven 20% SOC richting 80 KW en laatst bij 5% SOC zelfs boven de 100. Tenslotte heb ik de indruk dat de auto zuiniger is na de voorlaatste patch. Ik rij ineens met weinig moeite op 17-18 KW/100km. Maar dat kan ook door de buitentemperaturen komen.

Met de traagheid kan ik inmiddels wel leven. Zolang het systeem stabiel draait en niet crasht. Dat zou me veel meer ergeren.
 

Japanese Power

Donateur
Ik zou idd. hiervoor in aanmerking komen. Of de update een vooruitgang zal zijn? Geen idee.

Weet wel dat @Antera het weer druk zal krijgen met programmeren en aanpassen als deze update wordt uitgerold…
 

Nedje

Senior Member
Kreeg vandaag weer een korte OTA update van 10 minuten. Geen noemenswaardige wijziging voor zover ik kon zien.


Volgens mij is dit een update record...
 
Ik hoor net van de dealer (Pouw Zwolle) dat er wel een update naar ME4 komt, zie onderstaande citaat:

De IV80 hoort wel in de nabije toekomst een software update te krijgen naar ME4 toe.

Er zijn bepaalde nieuwe software machtige functies die toch belangrijk zijn voor de “vorige” serie. Dit kalender jaar zou deze update moeten komen.
 

Rick63

Nieuw lid
Ik hoor net van de dealer (Pouw Zwolle) dat er wel een update naar ME4 komt, zie onderstaande citaat:

De IV80 hoort wel in de nabije toekomst een software update te krijgen naar ME4 toe.

Er zijn bepaalde nieuwe software machtige functies die toch belangrijk zijn voor de “vorige” serie. Dit kalender jaar zou deze update moeten komen.
Zou mooi zijn als het waar is. Eerst zien en dan geloven
 
Laatst bewerkt:
Maandag haal ik de Enyaq op en dan zal ik er nogmaals naar informeren. Het lijkt mij namelijk wel stug dat zowel hier als bijvoorbeeld een Speicher Electrisiert de tendens is dat deze update niet komt en dat deze verkoper zegt dat dit wel zo is.
Ik weet ook niet of de hardware van de infotainment anders/beter is in MY'24. Als er een andere chipset in zit welke beter is kan ik me inderdaad voorstellen dat de update naar ME4 technisch gezien gewoon niet mogelijk is?

Ook heb ik nog maar eens geïnformeerd naar de levertijd van de trekhaak zodat ik weet waar ik met de zomervakantie rekening mee kan houden aangezien we een goeie week met de motor weg willen en het dus een optie zou zijn om met de motor op een aanhanger eerst even flink km's te gaan maken voordat we op de motor zelf stappen maar duidelijker als Q3 kon hij niet zijn. Daar hoef ik dan dus geen rekening mee te houden want de kans is dan dus vrij klein dat die optie er is. Opzich geen ramp want ik wist dat de trekhaak in backorder stond.
 

Smeeuwis

Donateur
Ben benieuwd. Ik ben niet ontevreden over 3.7 voor wat betreft de stabiliteit en functionaliteit. Snelladen, accu preconditioning en snelheid van de software zijn nog steeds onder de maat.
 

JJ te G

Donateur
@Smeeuwis : Is het snelladen zelf onder de maat? Of start de accu preconditioning niet of te laat?
Op mijn laatste langere reis werd mij duidelijk dat preconditioning niet gestart wordt boven de 20%.
Het zou handig zijn wanneer je de accu preconditioning ook handmatig kunt starten (of wanneer dit altijd automatisch gebeurt wanneer het reisdoel een snellader is).

P.S.: @Reej043 Op Autoweek staat een filmpje van de Cupra Tavascan (de ID.5 en Enyaq Coupe tegenhanger) daarin wordt iets verteld over het snelladen en voorconditioneren van de accu voor het snelladen. Bij de Tavascan is zou dit ook handmatig te starten zijn. Bovendien kan je in het scherm zien wat de maximale snellaadsnelheid is.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-05-24 115947.jpg
    Schermafbeelding 2024-05-24 115947.jpg
    513,6 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

Flem_nl

Forumguru
Toch apart dat een dergelijk update bij de dealer moet. Ik heb me destijds eind 2021/begin 2022 bij de dealer moeten melden voor een software update met de melding dat hierna alle volgend updates OTA zouden zijn! o_O
 

Smeeuwis

Donateur
@JJ te G Ik bedoel hier met name het snelladen zelf, de beloofde 125 KW haal je gewoon niet en dat is een veel gehoorde klacht. Ik maak er zelf geen groot punt van omdat ik in de meeste gevallen de snellader alleen gebruik om de laatste kilometers naar huis even af te toppen. Tot op heden laad ik vrijwel uitsluitend thuis. Komende zomervakantie ie de grote test want dan heb ik een paar etappes van 500-600 km te gaan en dan hoop ik redelijk vlot te kunnen laden langs de autoroute.

Accu preconditioning heb je geen enkele invloed op en is ook maar zeer marginaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tesla. Speicher Elektrisiert heeft daar op youtube een film aan gewijd. De accutemperatuur wordt maar met enkele graden verhoogd en niet tot waarden van 20-30 graden (wat het optimum zou moeten zijn). Nou zal dat voor mij komende zomer wel meevallen, onderweg naar het zuiden met aanhanger en auto vol wordt ie vanzelf wel warm genoeg, maar in de winter is dat voor veel berijders wel een ding. De snellaadcapaciteit is mede daardoor als het kouder is echt onder de maat.

@Flem_nl OTA updates zijn beschikbaar vanaf MEB3.2. De update naar die versie moet bij de dealer gebeuren, daarna gaat in principe alles OTA.
 

Smeeuwis

Donateur
Klopt. Er is een campagne opgestart om in batches alle oudere Enyaqs te updaten naar 3.7. Vanaf MEB3.2 gaat dat OTA, als je oudere software hebt moet je eerst naar de dealer om naar 3.2 te worden gebracht.

Check hier:
 

Flem_nl

Forumguru
@Smeeuwis ik heb idd nog 3.0.0. Maar destijds werd het door Skoda (en de dealer) uitgelegd dat de upgrade naar die versie nodig was zodat hierna alles OTA zou zijn. Net als de rest dus weer gebakken lucht!
 

Smeeuwis

Donateur
Idd vervelend. Ik zou toch even schakelen met je dealer om dit voor elkaar te laten maken. Let wel op: het gaat in batches dus niet alle auto's zijn meteen aan de beurt. Maar de service informatie zou bij de dealers bekend moeten zijn.
 

Flem_nl

Forumguru
Zo net bij de dealer ingepland. Helaas pas na de zomervakantie, eerste beschikbare plekje viel precies op het moment dat ik ergens onder een parasol uithang... :D
 
  • Leuk
Waarderingen: kuka
Bovenaan Onderaan