Venster voorlampen weer helder krijgen

ronald_j

Actief lid
Vraagje.

Toen ik mijn Fabia kocht was het venster van de voorlampen volmaakt helder. Nu is de linkerlamp troebel. Na de wasstraat is 'ie nog steeds troebel. ook als ik zelf met de wisser poets blijft het zitten.

Weet iemand een trucje om dit er weer af te krijgen?
 

turboturbo

Forumguru
Plastic koplampen hebben hier veel last van. Ik zie het ook veel om me heen, en het gekke is dan ook vaak dat het meestal niet beide lampen zijn, die (even) troebel zijn geworden, maar vaak maar 1.
Ik poets ze zelf af en toe even goed op met een doekje (als ik de auto was) en let juist op voor grove schurende middelen / borstels. Je kunt er dacht ik zelfs wel speciale poets voor krijgen om ze weer mooi helder te krijgen...
 

ronald_j

Actief lid
Zit het water niet in de koplamp zelf? Want dan helpt een wisser echt niet.
Nee, het is geen water. Het is een soort van aanslag op het venster.

Plastic koplampen hebben hier veel last van. Ik zie het ook veel om me heen, en het gekke is dan ook vaak dat het meestal niet beide lampen zijn, die (even) troebel zijn geworden, maar vaak maar 1.
Ik poets ze zelf af en toe even goed op met een doekje (als ik de auto was) en let juist op voor grove schurende middelen / borstels. Je kunt er dacht ik zelfs wel speciale poets voor krijgen om ze weer mooi helder te krijgen...

Tja, tenzij jij een wonderdoekje hebt, gaat dat waarschijnlijk niet werken. Ik heb namelijk al bij de pomp met een wisser en spons staan boenen, maar er gebeurt niets.
Zo'n oplosmiddel zou fijn zijn. Is het niet toevallig kalkaanslag? Dan zou je met iets als Antikal wat moeten kunnen bereijken. Een andere vraag is of ik wil riskeren dat die Antikal nare dingen met de bumper gaat doen....
 

turboturbo

Forumguru
Tja, tenzij jij een wonderdoekje hebt, gaat dat waarschijnlijk niet werken. Ik heb namelijk al bij de pomp met een wisser en spons staan boenen, maar er gebeurt niets.
Maar ik heb dan ook (nog) geen troebel 'glas'. Ik bedoelde meer: dat ik het ook om die reden angstvallig bijhoud.

Zouden het geen kleine krasjes kunnen zijn? Als een oppervlak ruwer is, houd het sneller en makkelijker vuil (en andere dingen) vast, zoals kalk. Kalkafzetting zou goed kunnen, denk ik. Regenwater op een (zeer?) heet oppervlak (als je lampen aan (hebben ge)staan), dan verdampt het en blijft kalk afzetting achter.
edit: bingo:
Wist je dat halogeen koplampen op zeer hoge zeer hoge temperaturen werken? Dit verergert de oxidatie van de coating.
en:
Steeds meer auto onderdelen worden steeds meer van transparent kunsstof gemaakt, zo ook koplampen.
Nadeel is wel dat na lange tijd, de coating verweerd en zal verkleuren door de zon, chemicaliën en zout.
bron: link onderaan.

Misschien kun je je bumper even afschermen met een vuilniszak oid...

Is dit wat voor je? Een soort repair / polish kit: http://www.tuning-gids.nl/koplampen_schoonmaken.htm

O
ok een mooie, ergens gelezen:
de koplamp covers in de vaatwasser stoppen
:xyxthumbs:
 

ronald_j

Actief lid
Hmm, heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat een lamp-eenheid evengoed best warm wordt, ondanks dat hij over een aanzienlijk groter oppervlak kan koelen dan het lampje zelf.

Die koplamp cleaner hebben ze misschien ook wel gewoon in Halfords of iets dergelijks. Goed idee! Ik zal komen weekend eens kijken.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, het is toch een zeer heet pitje in een relatief kleine, maar vooral dichte 'kamer'. Dat maakt het koelen denk ik lastig, want plastic geleid ook al voor geen meter....
 

van_der_P

Senior Member

Noord26

Forumguru
Heb ooit iemand bezig gezien met tandpasta op verweerd koplampglas. Resultaat was verbluffend!

Staan vast wel filmpkes op YouTube.
 

floyd2

Forumguru
Dat vergelen/troebel worden komt voornamelijk door UVlicht.
Dat komt enerzijds door zonlicht maar kan ook door waaibomenlampjes komen(xenon en halogeen)omdat die goedkope troep bijna nooit een UVfilter op het kwartsglas van het lampje hebben.
Als dit voornamelijk buiten is,dan is dit prima op te lossen met speciale setjes waarmee je ook gelijk een nieuw UVfilter aanbrengt.(bijv.invision)
Google maar eens en je zal zien dat van het schuren het eerst gewoon matglas wordt en denk je;het wordt nooit meer wat,maar het resultaat is meestal verbluffend.
Polijsten werkt ook goed maar je werkt wel het UVfilter weg waardoor heel het binnenste van je koplamp sneller verouderd.
 

wanderer

Senior Member
er is polijstpasta verkrijgbaar voor kunststof, voor bijv caravanramen en motorhelm vizieren, doekje zit erbij, het zweet staat in je bilnaad bij het polijsten, maar het resultaat is perfect, deed dit altijd vlak voor de APK keuring......verkrijgbaar bij oa Halfords, kosten ca 10€...
 

Antera

Donateur
waterproof schuren en polijsten zorgt voor een nieuwe koplamp. Je koplamp is toch al dof dus kwaad kan het nooit weet wel zeker dat het aan de buitenzijde zit en niet aan de binnenzijde. Of polijsten kan ook helpen ipv eerst waterproof schuren. Maatje van me doet het veelvuldig met polijstpaste en tijd :-)
 

turboturbo

Forumguru
toch lijkt me het opnieuw een UV bestedige laag aanbrengen noodzakelijk, wil je het 1 jaar later niet nog eens hoeven doen.....
met speciale setjes waarmee je ook gelijk een nieuw UVfilter aanbrengt.
 

darkprojectx

Forumguru
dan koop je toch gewoon nieuwe?
als je ze fatsoenlijk wilt polijsten zonder perongeluk je auto te raken met de machine moet je ze toch demonteren.
Al dat geviool om een lamp weer enigzins helder te krijgen en dan over een jaar weer.. schiet toch niet op.
Als je standaard RS koplampen hebt van +/- 800 euro dan is het een ander verhaal inderdaad
 
Bovenaan Onderaan