Krabben vooruit aan de binnenkant, wat nu?

Gelukkig treedt de lente weer aan en zal ik de komende tijd geen last hebben van krabben voordat we vertrekken van huis. Dit jaar had ik voor de eerste keer de noodzaak om te krabben aan de binnenkant. Dat had waarschijnlijk te maken met de sneeuw, maar volgens mij ook met de raamrubbers of lekkage. Vaker heb ik namelijk last van een beslagen voorruit aan de binnenkant.

Reeds heb ik het voorruit al goed schoongemaakt met sterke ontvetters als brandspiritus of glassex. Doch helpt dit niet volledig.

Nu irriteer ik mij mateloos aan het beslaan van het voorruit aan de binnenkant. Immers kan ik niet direct weg en sta ik zo een paar minuten te wachten. Mijn vraag is, wat nu? Wat zijn adviezen?

Ikzelf denk aan het vervangen van de raamrubbers. Maar ik vraag mij af of dit een eenvoudige klus is. Zijn er bijvoorbeeld geijkte lekkagepunten van de Octavia II

Afijn, graag hoor ik van jullie!

Rosinfield

† In Memoriam
Het hangt ook een beetje van de omstandigheden af; bij onze Up! beslaat de ruit ook snel en 1 x ook idd ijs van binnen.
Meestal zorgt airco aan, aanjager gericht op ruit en op hoogste stand en temp op warm er wel voor dat het snel weg is

MarkN

Actief lid
Wij hadden in de Clio van mijn vrouw zo'n bouwkacheltje op een plank op de achterbank staan van 2 Kw, op een wcd en die geschakeld via een 'klik aan klik uit'. (blies precies tussen de voorstoelen door)
Als je wakker bent met de afstandbediening 'klik aan' en een halfuurtje later ontdooide en warme auto :D

Je moet alleen niet vergeten even de stekker eruit te halen voor je wegrijd anders is het :mad: .

Vocht in de auto is nagenoeg niet te voorkomen met vorst/sneeuw/mist en op deze wijze stook je hem steeds lekker droog ;)

Smeeuwis

Donateur
Bison vochtvreter bij de bouwmarkt, werkt prima. Alleen niet vergeten stevig vast te zetten of leeg gooien vóór het wegrijden…

Kan ook eventueel de deurrubbubbers checken, daar ik namelijk last van bij mijn Fabia. Verstopping bij de deur waardoor water binnen kwam.

Duijzer

Donateur
Je hebt ook van die kacheltjes/blazers die je in de sigarettenaansteker doet. Wel eerst ff starten, anders heb je een ontdooide ruit en kun je nog niet weg...

hemi24

Forumguru
Probeer de auto eens andersom te parkeren, kan ook helpen.

Maar controleer maar eens de deurrubbers en de uitstroomopeningen onderaan de deuren, want waarschijnlijk loopt er vocht in je auto.

Frup

Forumguru
Een vochtvreter werkt dan wel, maar neemt niet de oorzaak van het vochtprobleem weg.
Ik zou in ieder geval wel verder zoeken naar een oorzaak zoals @hemi24 aangeeft. Omdat het vocht misschien nog wel meer problemen kan veroorzaken dan alleen beslagen ramen.

Unit van de kachel kan ook lek zijn, of de paravaan verstopt..?
Wat is een paravaan?

een vochtvreter of blazer in de auto klinkt als een goed idee, maar als ik het zo lees is het eerst zaak te kijken naar mogelijke lekkages of verstoppingen van de uitstroomopeningen.

Voorheen had ik hier namelijk nooit last van, en was juist de Octavia de auto waarbij je snel mee weg kon...

MarkN

Actief lid
De paravan is de bak achter/onder de ruitenwissers, daar waar altijd bladeren op gaan liggen.

Bij onze passat hadden we dit probleem ook, bleek de paravan compleet vol te liggen en bij de bijrijder kwam het water zo naar binnen gelopen :tongue:
Schoongemaakt van alle bladeren en zooi, daarna nooit meer last gehad van natte voeten + vochtige auto!

Beste Skoda rijders,

Zelf heb ik sinds enige tijd ook last van wat vochtigheid onder twee vloermatten. Het meeste vocht rechts achter en ook wat aan de passagierskant.
Met als gevolg dat ik de binnenkant van de voorruit al enkele keren heb moeten krabben en meer aanslag op de ramen dan anders…

De aflopen van de paravan heb ik eens bekeken en die zien er droog uit. Ook heb ik er langs elke kant een fles water laten doorlopen en het water stroomt er langs de wielkasten uit.

Nu zag ik net aan de achterdeur rechts wat waterdruppels hangen en groene aanslag. Is de kant waar de vloer het natste is. Geen plas maar wel nat. Aan de onderkant van deur hangen dus enkele waterdruppels. Langs waar moet dit water normaal wegstromen? Zit er in de rubber van de deur een uitloopgaatje?

Ik bekijk ook nog de piste van een verstopte afvoerleiding van de airco. Kan dit ook een oorzaak zijn volgens jullie? Ik had daarstraks de auto eens laten draaien met de airco op low en zag niets druppen…

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten

Bijlagen

• IMG_0905.jpeg
    IMG_0905.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 17
  • IMG_0907.jpeg
    IMG_0907.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 16
  • IMG_0904.jpeg
    IMG_0904.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 16

PizzaPieter

Donateur
Onderin je deur zouden gaten moeten zitten waardoor water kan weglopen. Heb je daar als eens gekeken?

Ook kan je rubbers kapot zijn, waardoor water wat er tussenkomt tijdens regen nu je auto ingestuwd wordt.

Geen water in kofferruimte?

Vanmiddag in de kofferruimte gaan kijken en daar zag ik niets van water.
De deurrubbers zien er ook nog oké uit, geen scheuren of barsten te zien…

Ik ga morgen nog eens kijken naar die gaten onderaan de deur, die zag ik niet onmiddellijk. Daar kan een verstopping zijn?

Ik las net nog op het internet dat er ook problemen kunnen zijn met de kit van deuren en dat je die opnieuw moet afkitten. Kan dit ook het probleem zijn?

EdK

Forumguru
Kan dit ook het probleem zijn?
Zeg nooit nooit !
Maar dit kwam veel voor in de periode van de Fabia 1 en de octavia 1 en 2.
Hierna komt water in wagen vaker voor door panoramadaken met hun verstopte afvoer.
Maar goed spaar de oude kranten maar vast bij elkaar, en leg die op de natte plekken zodat je vocht verwijderd.
Doe je dat niet dan heb je binnenkort ook nog kans op schimmel en of paddo's in de wagen.
Hierover is genoeg geschreven hier op forum !!

PizzaPieter

Donateur
Scheurtje van rubber hoeft niet groot te zijn.
Maar verstopte ontwateringsgaten onder in deur zijn makkelijk te ontdekken. Ff wiebelen met je deur, luisteren of je iets hoor klotsen mss

EdK

Forumguru
JE ziet die gaten in algemeen aan onderzijde zo zitten
Even met een houten roerstokje doorsteken en worden je handen nat dan weet je dat het verstopt zit / zat.
Maar kan me ook herinneren dat hier op forum wat staat dat deurrubber die gaten verstopte waardoor je water in de wagen kreeg... !? :pieker:

Laatst bewerkt:
De gaten onderaan de deur zijn niet verstopt. Foto 0912.

Er zit wel degelijk wat water tussen de binnenrubber en de plastiek drempel. Foto

De rubber die vastzit aan de deur heeft precies wel een scheur bovenaan. Of is dit normaal? De rubber van de andere achterdeur heeft dit ook op dezelfde plek.
Moest het probleem bij de raamlikkers liggen dan zou het water via de afwateringsgaten uit de deur lopen veronderstel ik?

Bijlagen

• IMG_0912.jpeg
    IMG_0912.jpeg
    798,7 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2025-02-02-151149.jpeg
    IMG_2025-02-02-151149.jpeg
    420,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2025-02-02-151223.jpeg
    IMG_2025-02-02-151223.jpeg
    165,5 KB · Weergaven: 22
  • IMG_2025-02-02-151235.jpeg
    IMG_2025-02-02-151235.jpeg