Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Zagosch

Nieuw lid
Gewoon rijden was het advies en niet te veel over nadenken. Motor zou ontworpen zijn om spontane krachtvragen (lees opeens aanslaan tijdens de snelwegrit) op te kunnen vangen. Ik heb van die 2000km 1,5 tank brandstof vebruikt, de rest electrisch. Dus van die 2000km is denk ik ong. 1100 km in hybride mode gegaan.

Vroeger kon je rekenen dat na ong. 1500km gevarieerd rijden het blok ingesleten is. Maarja vroeger moest je ook een beurt hebben na 5000km/10000km om de olie te verversen. Dat is tegenwoordig ook niet meer van toepassing.

Bedankt voor de info Zagosch, we gaan het beleven de mijne mag ik 23 april gaan ophalen. gr marcel

Laatst bewerkt door een moderator:

Zagosch

Nieuw lid
Ik denk dat wij, als gebruiker, dit niet kunnen inzien. De dealer zal dit wel kunnen verwacht ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het volgende bedacht als ik nu gewoon de eerste 1000 km niet oplaad dan draait de motor vanzelf zijn opwarm kilometertjes. Wat vinden jullie van dat idee????

TomDB

Actief lid
Ik heb ook nul instructie hierover ontvangen. Zal er best op ontworpen zijn maar lijkt me toch niet fijn voor het motortje om plotseling koud volledig belast te worden als je opeens moet versnellen en dus het maximale vraagt.
Mocht je je er druk om maken (privé auto?) dan lijkt het mij ook verstandig om de benzinemotor in de eerste tijd zo veel mogelijk te gebruiken en wisselend te belasten. Dus zorgen dat ie op temperatuur komt en dan veel variatie in toeren. ChatGPT komt ook met een dergelijk advies (ondanks zijn gebrek aan rijervaring):
Forceer de benzinemotor regelmatig aan te slaan:
  • Rij in "Sport" of "Hybrid" modus: Deze modi zorgen er vaak voor dat de benzinemotor vaker en eerder aanslaat, ook bij lagere snelheden. Experimenteer met de verschillende rijmodi van je auto om te zien welke de benzinemotor het meest activeert.
  • Gebruik de "e-Modus" minder: Als je de "e-Modus" gebruikt om puur elektrisch te rijden, zal de benzinemotor minder snel aanslaan. Laat deze modus in het begin wat vaker uitgeschakeld.
  • Rij af en toe langere afstanden op de snelweg (niet constant): Snelwegritten, zelfs korte, zorgen ervoor dat de benzinemotor langer draait en op temperatuur komt.
  • Zoek heuvelachtig terrein op: Heuvels en hellingen vragen meer vermogen, waardoor de benzinemotor sneller zal aanslaan, ook bij lagere snelheden.
  • Gebruik af en toe "kickdown" (niet vol gas): Een korte, diepere druk op het gaspedaal (maar niet helemaal tot de bodem) kan de benzinemotor activeren om te versnellen. Doe dit met mate en niet constant.

MikeyMan

Forumguru
@TomDB vervelende is dat de motor in veel gevallen alsnog binnen no time weer uitschakelt.

Weet overigens niet wat er gebeurt als je de motor start door het gaspedaal in te drukken tijdens het inschakelen van het contact. Motor gaat dan direct lopen, maar weer niet wat ie daarna doet.

TomDB

Actief lid
Dat weet ik ook niet maar je jun het accuniveeau zo hoog mogelijk vastzetten. Dan blijft hij gewoon op de motor rijden als hij dat niveau bereikt.

Druk op Auto (linksboven in infotainment)
dan optie Hybride
dan optie Handmatig
dan onderste laadgrens instellen met de cursorpijltjes links en rechts of fixeren op het huidige ladingsniveau met het = teken.

Vandaag mn Kodiaq opgehaald. En zoals iedereen kan beamen rijd ie heerlijk. Wat wel jammer is, is dat de cruise control na 1x indrukken al defect is. Mn 1e defect in 24 km rijden..

Vandaag mn Kodiaq opgehaald. En zoals iedereen kan beamen rijd ie heerlijk. Wat wel jammer is, is dat de cruise control na 1x indrukken al defect is. Mn 1e defect in 24 km rijden..
Wat balen, ik had het na 1 week, en 385 km! De nieuwe hendel doet het het nu goed, nu 1400 km verder. Echt een slechte serie hendels
Verder rijd ie heerlijk idd, dat maakt de rest weer goed !

Wat balen, ik had het na 1 week, en 385 km! De nieuwe hendel doet het het nu goed, nu 1400 km verder. Echt een slechte serie hendels
Verder rijd ie heerlijk idd, dat maakt de rest weer goed !
Alleen jammer dat ik volgende week 3 weken op vakantie ga zonder cruisecontrol. Vindt t wel bizar na 24 km gewoon in de rit van de garage naar huis toe.. ik denk niet dat skoda een hendel op voorraad heeft..

MarcelV

Nieuw lid
Update: auto staat inmiddels al 3 weken bij de dealer wachtend op een bèta versie uit Tsjechië welke het leegloop probleem zou moeten verhelpen. Lijkt wel een Windows computer :) In de tussentijd een VW Tiguan, is echt wel een betere auto achteraf bekeken.
Update, auto staat nog steeds bij dealer, volgens Pon zou er ergens eind mei pas een update komen. On the bright side; blijft wel langer nieuw zo :)

Alleen jammer dat ik volgende week 3 weken op vakantie ga zonder cruisecontrol. Vindt t wel bizar na 24 km gewoon in de rit van de garage naar huis toe.. ik denk niet dat skoda een hendel op voorraad heeft..
Ik zou op ze minste morgen meteen bellen, wellicht kunnen ze nog wat regelen morgen en dan vrijdag een nieuwe hendel monteren, duurt ongeveer een 1,5 uur. Heb er toen opgewacht. ACC niet beschikbaar had ik ook. Het set knopje blijft constant ingedrukt, veert niet terug, daardoor klapt de acc eruit, en dus je cruise control.

Bovenaan Onderaan