Drijfstang afgebroken en door motorblok heen

tom.smeets78

Nieuw lid
Octavia II 1.9tdi 105pk, 120.000km

Gisteren reed ik rustig op de snelweg aan 120km/u toen ik een knal hoorde. Auto meteen aan de kant gezet. Olie liep er onderuit, weggesleept naar garage voor diagnose. Die luidde: waarschijnlijk is de drijfstang afgebroken en heeft het gaten geslagen in het motorblok. Dus nieuwe motor nodig (bestek: 8500euro). Mijn vraag: heeft iemand gelijkaardige ervaringen (hoop het niet :-))? Ik ben een rustige chauffeur, de wagen is 5.5j oud (aug 2007), 120000km op de teller en net grote beurt en nieuwe distributieriem gehad (factuur volg nog helaas...).

Eerlijk gezegd: ik vind niet dat een motor dit soort gebreken mag vertonen. Na 3 of 4 honderdduizend km ok (zelfs dan eigenlijk niet), maar na 120d?

Tips/suggesties? Nieuwe motor a >8500euro zie ik niet zitten...

Octavia32

Forumguru
Marktplaats denk ik.
Ben zelf af en toe ook aan het kijken en weet niet of je een BKD blok hebt maar ook deze staan op marktplaats vanaf 1500 euro.
Sorry je hebt 1.9 dan weet ik niet welk type motocode je hebt maar ook dat zal op marktplaats staan denk ik.

zojuist voor je opgezocht weet niet of dit het goede type is maar zover ik weet is de O2 uit 2007 gelijk aan de Golf V
http://www.marktplaats.nl/a/auto-on...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

of deze link
http://www.marktplaats.nl/a/auto-on...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

tom.smeets78

Nieuw lid
Dank voor de tip. Een revisiebedrijf uit Veghel (www.motor-revisie.nl) wil mij er wel een gereviseerde motor inzetten. Inclusief ophalen auto, motor, en werk: 3500ex BTW, met 2j garantie op motor. Dat lijkt me een redelijke prijs, toch?

Iemand ervaring met dit bedrijf?

VEEJAY

Forumguru
Schijnt een bekende kwaal te zijn bij dat type (BXE). Ik meen dat 3 personen op Seat-online het hebben gehad , volgens mij coulance uiteindelijk. Als ik tijd heb zal ik even googlen voor je. Ik heb ook diezelfde motor maar dan heel zwaar getuned vandaar dat ik me dit herinner.

edit: bijna zelfde kilometerstanden als jij(!):

http://www.seat-online.nl/archive/index.php?t-1751.html

tom.smeets78

Nieuw lid
Klopt, heb ondertussen op meerdere forums gelijkaardige dingen gelezen (vooral BXE en BLS, geen idee hoe ik te weten kom welk type ik heb.. of had :-)). Coulance echter alleen bij wagens die net buiten garantie (+-3j) vielen. Mijn (officiele Skoda) dealer zei ook meteen dat je na meer dan 5 jaar niet meer van een fabricagefout kan spreken, dus van enige coulance zal ik het niet moeten hebben vrees ik...

Dag Tom,

FF vraagje aangaande coulance....
is dit/ uw voertuig altijd bij de Skodadealer onderhouden??

Indien ja, zou ik toch eens proberen om meer info via diverse bronnen te verkrijgen aangaande de hoeveelheid motoren van dit type (staat op ID plaatje onder de motorkap) hetzelfde probleem hebben gehad en bij welke km standen.
Als er namelijk aanwijsbaar een gebrek aan het onderdeel is, blijft Skoda verantwoordelijk en moeten ze, zelfs na 5 jaar de reparatie in coulance aannemen en betalen.

Laat u niet zomaar wegsturen, ik vind het persoonlijk absurd en onacceptabel dat een dieselmotor er bij 120.000 km mee op houdt!!!!!
Er natuurlijk wel van uitgaande dat u altijd braaf, op tijd, correct en bij bevoegde reparateurs het onderhoud aan de wagen hebt laten uitvoeren. Vergewis u er tevens van dat er in de computer geen foutmeldingen staan die achteraf uw nalatigheid kunnen aantonen.

Succes met dit voor mij zeer vreemde verhaal.

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij is BLS degene met roetfilter maar weet het niet zeker. Succes met de afhandeling!

Antera

Donateur
Vege motoren levert ook gereviseerde motoren. Alles netjes overbouwen en er weer inhangen. Ben je het goedkoopste uit. Al is het bedrag van € 3500 erg netjes

polf

Senior Member
Niet toevallig de distributie riem (welke ze er net opgelegd hebben) gebroken met als gevolg de schade waar je nu naar kijkt?
Als de drijfstang de zwakste schakel is geweest zou de distributie nog heel moeten zijn denk ik.

Onderzoeken waard want dan wil iemand anders wellicht voor de schade opdraaien.
Als je het toch zelf moet betalen is er op Ebay in Duitsland vaak ook wel wat te vinden tegen redelijke prijzen.

Succes Polf

Noord26

Forumguru
Zojuist een grote beurt gehad incl distributie. En nu dit? Hmm.. ik heb moeite om het los van elkaar te zien om eerlijk te zeggen.

skodaboy

Forumguru
ik rij ook met 02 1.9 tdi,wel de 4x4 uitvoering.
mijn 02 is 5 jaar oud en heeft zo'n 107.000km op de klok,heb ook de motorcode BXE..
of ik mij zorgen moet gaan maken,zal ik maar in het midden laten he...:grin:

de drijfstang kan idd afgebroken zijnen zo het motorblok hebben beschadigd.
langs de andere kant is het wel vreemd dat dit gebeurd,vlak na een grote beurt met distributieriem.
dus ff checken,uitzoeken of de distributieriem toch niet de oorzaak is van de ellende..:crazy:

het is idd niet normaal dat een (diesel) motor er na 120.000 km mee ophoud,die is nog niet voor de helft aan zijn latijn..heb lang met een vw Lt bestelbus gereden,een 2.5 tdi dat beestje had 500.000km op de klok en die motor draaide als een zonnetje...

8500 euro,voor een nieuwe motor is idd een stevig prijskaartje...
als je daar een paar duizend euro bijlegt he,dan rij je met een nieuwe citigo naar huis...:crazy:

dus als je van plan bent om de 02 te (laten) herstellen zou ik op zoek gaan naar een goede tweedehands motor,in een golf V zit ook zo'n 1.9 tdi motor,dus deze moet wel te vinden zijn..

Ronnie

Forumguru
Persoonlijk zou ik het defecte blok eens uit elkaar draaien, cylinderkop eraf om te kijken of er afdrukken op de zuiger staan van de kleppen en of deze krom geslagen zijn (oorzaak=distributie).
Tevens even de carterpan eronderuit om te kijken of de drijfstanglagerbouten er allemaal nog inzitten (oorzaak=montagefout).
Een drijfstang zal nooit langer worden; de breuk zal tijdens de neerwaartse slag optreden tijdens de hoogste belasting.
Tijdens het omhooggaan van de zuiger zou een breuk mijnsinziens alleen kunnen optreden door eventuele waterslag (spontaan gescheurde koppakking) of een defect inspuitventiel welk een enorme hoeveelheid diesel inspuit.(pistonblock)

Cordoba

Forumguru
Net als anderen, krijg ik ook direct de indruk dat er een fout gemaakt is bij het vervangen van de distributieriem, waarbij dit is veroorzaakt. Alleen als je een diesel vanaf dag 1 mishandeld/ultra korte ritjes maakt, mag je bij deze km-stand problemen verwachten, zelfs een benzineblok dat bij zo'n km-stand in elkaar draait is een negatieve uitzondering. Er zijn via fora dus meer gevallen bekend, maar een gebroken zuigerstang is volgens mij binnen VAG toch een uitzonderlijk iets. Ik herinner me wel dat begin jaren 80, er diesels waren van het PSA concern, waar wel eens een zuiger een deuk in de motorkap sloeg.

tom.smeets78

Nieuw lid
Dank voor de reacties allemaal.

Ik ga morgen zelf een kijkje nemen naar de schade. De vaststellingen die door de garage gedaan werden zijn gebeurd door gewoon even onder de motorkap te kijken... sterkt me in het geloof dat het niet de eerste keer is dat ze dit meemaken.

Auto inderdaad net grote beurt & nieuwe distributieriem gehad (moet de factuur helaas nog krijgen). Tijdens rijden geen waarschuwingslichtjes aangegaan of dergelijke, gewoon knal en einde oefening. Maar eh... als het aan de distributieriem zou liggen, zou je toch verwachten dat ie niet meer start? In de garage hebben ze de motor gewoon nog gestart, zonder probleem, alleen vreemde geluiden natuurlijk. Gelukkig na enkele tellen weer uitgezet, want zonder olie leek me dat toch ook niet bijster slim...
Revisiebedrijf waar ik eerder al over sprak vond het ook maar een vreemd verhaal aangezien ie net een nieuwe riem had gekregen. En raadde me ook al ten sterkste aan om de garage/Skoda ervoor te laten opdraaien.

Auto altijd netjes elke 15.000km op onderhoud geweest bij de dealer waar ik hem (nieuw) heb gekocht. Nooit enig probleem geweest (alleen regulier onderhoud en 1x remblokjes voor op 90.000 en achter op 105.000km).

Ik hou jullie op de hoogte.
tom

The bone collector

Senior Member
Als de distributieriem was gebroken, hadden ze hem niet meer gestart, neen. Heel uitzonderlijk, denk ik, dergelijk voorval. Bewijzen dat het de fout van de garage was, is ook zo goed als onmogelijk als die distributieriem er nu nog netjes opligt...

In ieder geval heel veel succes met de afhandeling

passatboy

Forumguru
als de riem ne tand versprongen is dan heb je al prijs , en is er ook nog grote kans dat de wagen gewoon nog start , ik vermoed ook dat de riem niet op zij punt lag of dat er iets gebroken of versprongen is in de distributie , kan al bijna niet anders , zomaar kapot gaat een 1.9 tdi niet , is in mijn ogen een van de sterkste en serieus doorontwikkelde blok in de volkswagen groep , ik zou er allesinds verder mee gaan , en eens iemand anders er naar laten kijken want die garage gaat er maar lichtjes over , nieuw blokje 8500 euro , zijn die op hune kop gevallen

Cordoba

Forumguru
Als de distributieriem er niet goed op ligt, kun je het misschien nog bewijzen. Mogelijk dat bijv. de distributieriem een aantal tanden versprongen is, en mogelijk dat nog de oude (niet vervangen spanrol) er op zit. Bij vervangen van de distributie, moet de spanrol mee vervangen worden, maar sommige garages doen dit niet om zo op onderdelen te besparen (en wel in rekening te brengen).

Misschien is het slim om (zonder vooraankondiging) de auto te laten bekijken door een onafhankelijk expert of een ander voor een second opinion. Zonder vooraankondiging omdat anders mogelijk bewijs van fouten van de garage, worden weggewerkt. Zoals ook Noord26 al aangaf, even contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt.

Edit, naar aanleiding van de reactie van Noord26 hieronder: ik heb vanavond verschillende topics na elkaar gelezen, en bij deze reactie niet opnieuw gecheckt, en blijkbaar een geheugenfoutje mijnerzijds. Excuus Noord 26.:eek:

Noord26

Forumguru
Ik lees in dit topic nergens terug dat ik geadviseerd zou hebben om rechtsbijstand in te schakelen? In een ander topic wellicht.. Alleen dat ik er moeite mee heb dat dit direct na een grote beurt met distributie-verversing gebeurd; hierbij gaan bij mij alarmbellen rinkelen! Vraag de dealer om bewijslast dat het niet komt door het recente onderhoud is mijn advies hierin. Dit is gewoon bijna TE toevallig.

@ Cordoba: excuses geaccepteerd, alhoewel ik ze niet nodig vind hoor.. Ik ben ook wel eens toe aan wat koffie.

Monteurtje

Forumguru
Heb 2x keer mee gemaakt dat de drijfstang naar buiten is gekomen. Beide auto's waren niet bij de garage waar ik werk in onderhoud. Beide BLS motor. Heb toen wat op internet gezocht want volgens een expert die kwam kijken, gebeurde dat wel vaker. Terwijl wij dat nog nooit gezien hadden. Ik kwam toen op een forum van vw of problemcar terecht. Daar werd gezegd dat een bout van de drijfstang los gaat zitten. Wanneer je de carterpan eronder weghaalt is de kans groot dat er een drijfstang bout in ligt die eruit is gelopen. Dat kwam bij VW wel vaker voor als ik dat zo las van iemand die bij een VW garage werkt.

Bovenaan Onderaan