Drijfstang afgebroken en door motorblok heen

tom.smeets78

Nieuw lid
Net bij de garage geweest: aan distributieriem en tweede riem is niets te zien op het eerste zicht. Als je langs de oliepeilstok naar beneden kijkt zie je een gat in het blok zitten... Redenering dealer ivm coulance: skoda belgie (D'Ieteren NV Import) hanteert de regel 4 jaar of 100000km, dus 0% coulance op deze herstelling. Toch nog even aandringen als de big boss er morgen is. Zoniet dan maar de ruilmotor erin laten zetten. En hopen dat het niet nog een keer gebeurt...
Oja: motortype = BXE. En het komt inderdaad wel eens vaker voor. Voor mijn dealer was het de 2e of 3e keer zeiden ze.
 

skodaboy

Forumguru
Misschien is het slim om (zonder vooraankondiging) de auto te laten bekijken door een onafhankelijk expert of een ander voor een second opinion. Zonder vooraankondiging omdat anders mogelijk bewijs van fouten van de garage, worden weggewerkt. Zoals ook Noord26 al aangaf, even contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt.

ik heb vandaag nog eens nagedacht over dit topic en zou dus ook gewoon doen wat cordoba hier zegt...
ik zou de wagen ook zo snel mogenlijk de wagen bij die dealer weghalen,voor zij bewijzen laten verdwijnen hun voordeel.

ook al is er een gat in het motorblok,het lijkt mij toch niet normaal/gezond dat je een motor start zonder olie in het blok..
je zegt:volgens de dealer is dit de 2e of 3e keer dat dit gebeurd...dus zou dit toch op een 'fabrieksfout' kunnen duiden..al vind ik het raar dat 'de fout' optreed na een grote beurt met distributieriem...
8500 euro is idd een beetje overdreven voor een nieuwe motor.
ook al steken ze er ruilmotor in,die bv maar 4000 euro kost..das snel gezegd..maar wie gaat dat betalen?
wie is zo eerlijk in dit verhaal om zijn verantwoordelijkheid te nemen?

ik zie dat je in riemst woont,dus vermoed ik dat je bij skoda-dealer in veldwezelt op garage gaat??
 

Noord26

Forumguru
Nogmaals, ik heb hier niet geadviseerd om contact op te nemen met de rechtsbijstand.. Maar kan wel onderstrepen dat het absoluut geen kwaad kan en in deze situatie alleen maar in je voordeel zou kunnen werken.
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Nee, toch niet. Ik ga in Beverst (uitgebaat door zoon van die van Veldwezelt). Prima dealer trouwens hoor, nooit een slechte ervaring mee gehad. In tegendeel: tweemaal werd er aan de kablage gebeten door een steenmarter, werd zonder problemen en kosteloos (buiten garantie) hersteld...

Maandag ging men naar D'Ieteren bellen om te kijken of er niet toch iets onder coulance geregeld kon worden. Is dat niet het geval haal ik de auto er weg en gaat ie naar MRT in Veghel (NL) voor een ruilmotor. En dan schakel ik ook de rechtsbijstand in (die Noord26 niet heeft aangeraden :laugh:)
 

skodaboy

Forumguru
ah zo,ja ik ken deze dealer heb er eens een octavia I gekocht,prima dealer..

ik was deze morgend bij mijn dealer in Hasselt,die ook een vriend van mij is.
heb deze situatie aan hem uitgelegd en hij antwoorde meteen,dat deze twee feiten los van elkaar staan..
dus de grote beurt en de vervanging van de distributieriem heeft niks te maken met het feit de motor in de soep is gedraaid

hij vertelde mij dat hij dit al heeft meegemaakt bij een superb en een octavia met BXE motor,bij deze twee is de BL door het blok gegaan..
volgens hem en de expert die hier toen is naar komen kijken,zouden de rekbouten die in het blok zitten de oorzaak zijn van de ellende.
de rekbouten zijn veel te 'licht' gemaakt,en kunnen dus loskomen of trillen waar door de BL spel krijgt en door het blok slaat.

je zou hier idd over een 'fabrieksfout' kunnen spreken,maar volgens mijne maat kan dit eender en wanneer gebeuren,is gewoon een kwestie van "pech" hebben..

je kan altijd vragen aan d'ieteren of ze hier in willen tussenkomen,al achten mijne maat en ik die kans klein.

succes met de afhandeling...:xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
@Skodaboy: ik weet niet waar deze rekbouten voor gebruikt worden, maar rekbouten moeten íedere keer dat ze los gedraaid worden, weer vervangen worden door nieuwe bouten. Rekbouten, worden dusdanig aangedraaid dat ze iets vervormen, waardoor ze een volgende niet meer bruikbaar zijn, omdat ze dan niet gedefinieerd vast te draaien zijn. Zo weet ik bijvoorbeeld ook dat iemand als dienstverlening voor vrienden en bekenden via een Volvoforum een 15 tal distributiesets heeft vervangen. Hij had echter één fout gemaakt, hij had een rekbout niet vervangen. Gevolg: binnen een paar maanden waren er een stuk of 5 van deze blokken in elkaar gelopen, door deze fout. Ik weet niet waar de rekbout moet zitten waar je het over hebt, maar mogelijk is hier iets vergelijkbaars aan de hand.

Overigens rekbouten die lostrillen of iets dergelijks, zijn óf ten onrechte hergebruikt, óf ze zijn niet volgens de regels aangetrokken. Het voorschrift voor het aantrekken van een rekbout, ziet er als volgt uit (getallen zijn willekeurig voorbeeld, het gaat om de vorm): "aantrekmoment 140Nm + halve slag"

De reden is dat in het geval van het voorbeeld bij 140Nm, de rekbout gaat vervormen, als je die halve slag extra doet, wordt het aantrekmoment niet groter, mogelijk zelfs ietsje pietsje kleiner dan die 140Nm.
 

skodaboy

Forumguru
.
Overigens rekbouten die lostrillen of iets dergelijks, ze zijn niet volgens de regels aangetrokken.

volledig mee eens...maar de vraag is waarom werd het zo gemaakt he ...
volgens mij speelt hier de koude/warmte de hoofrol...iets wat warm/heet wordt zet uit/iets wat afkoelt/koud wordt krimpt...
doet dit bewijzen van spreken 5000 x na elkaar en je krijgt speling na een tijd..
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Bedankt voor het navragen daar in Hasselt, ik heb ook geen goed oog in een geste van D'Ieteren. Zodra ik wat gehoord heb...
 

Antera

Donateur
Rekbouten worden veel gebruikt in motorblokken. Niks mis mee maar dat er toevallig toch ergens iets niet goed is gedaan daarmee en dat helaas in het blok is kan je hier niks aan doen. Pure pech. Er zal tussendoor vast niet in het motorblok zelf gesleutelt zijn
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Zonet nog een telefoontje van de dealer gehad... Invoerder (D'Ieteren) wilde "zeer uitzonderlijk" 25% korting op de motor geven, en de dealer gaf nog 1/6 korting op het werk. Tje, eigenlijk niet meer dan een doekje voor het bloeden, want dan komt het totaal (nieuwe motor + werk) nog op 6545euro uit. Ik lees hierin (toegegeven, ik ben niet heel objectief natuurlijk): we weten wel dat dit niet mag gebeuren, en hopen u zo af te schepen...
 

passatboy

Forumguru
tom moet ik eens kijken wat ik kan doen voor u , motorblok vind ik wel , en inbouwen kan ik u ook bij helpen , ne maat heeft een garage in tongeren , en is super schappelijk van prijs , en als ik em help is da beeske op 2 avonden klaar, denk wel dat ik het voor de helft kan dat het bij de dealer kost , zal morgen eens bellen naar iemand die 1.9 tdi blokken heeft liggen en wat die kosten voor mij , als ge hem wilt maken natuurlijk , ik zou em bij mij kunnen maken ma ben nog altijd operatie fabia bezig , hoeveel km heeft de blok die er nu in ligt
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Hallo passatboy,

zie net je post. Veel dank voor het aanbod! maar heb hem vandaag aan een motor revisie bedrijf toevertrouwd. Er komt dus een ruilmotor in met turbo, brandstofpomp etc van mijne auto overgenomen. Afgesproken prijs voor het ophalen van de wagen naar Veghel (NL) waar mrt engines gelegen is, uitbouw motor en weer inbouwen etc airco opnieuw vullen.... Kortom, weer rijklaar voor 3200euro.

als het bedrijf de motor open heeft en ik krijg fotos van de schade zal ik deze posten...

gelukkig heb ik ook een vriendelijke skoda dealer... Hij vond het helemaal geen probleem dat ik hem niet door hen liet herstellen, En ik mag de vervangwagen ook nog gratis houden tot maandag a.s. Dat is toch weer erg netjes moet ik zeggen....
Tom
 

Ral

Nieuw lid
Hebben dit ook meegemaakt bij 3 van onze VW tourans 1.9 tdi's allemaal rond km stand 200.000. Drijfstang door het blok.
Conclusie van expert, lekkende verstuiver/ brandstofpomp, hierdoor komt teveel vloeistof boven de zuiger, dan krijg je zoals Ronnie hierboven al aangaf, pistonblock.
Beetje coulance gehad van 30% van VW. En dat is niet gek voor 200.000 km. Maar bij 120.000 km ben ik van mening dat je meer coulance zou mogen krijgen voor zo'n merk.
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Laatste nieuws: gisteren de O2 weer opgehaald en rijdt als nieuw... Logisch ook, het is eigenlijk geen revisiemotor want alles volledig nieuw buiten inspuitsysteem etc van de oude overgezet (nieuw blok, zuigers, kleppen, etc).

Inspuiters heb ik laten testen en deze lekten niet in mijn geval. Ook geen enkele andere schade aan de motor te zien.
Drijfstang gewoon afgebroken en 2 gaten geslagen & cilinderkop zag er ook niet best uit :-). 20130218_144754 2.jpg 20130218_144800 2.jpg 20130218_144808 2.jpg 20130218_144814 2.jpg

In ieder geval, voor een fractie van de prijs (3400ex btw) bij de skoda dealer (8500) een nieuwe motor dus...
Nog vermeldenswaardig: het revisiebedrijf zei dat ze niet de standaard kop gebruikten aangezien de pompinjectoren inderdaad na verloop van tijd kunnen gaan trillen en het aluminium (of welk metaal de kop ook mag van gemaakt zijn, dat ben ik vergeten :-)) gaat uitslijten, waardoor er een directe lekkage van diesel kan plaatsvinden, met alle schade nadien bij te grote ontbranding in die cilinder (ik hoop dat ik het goed navertel...). Zij gebruikten een sterkere kop waarbij dat probleem niet kon voorkomen.

Dank voor jullie hulp, tips en suggesties!
 

Octavia32

Forumguru
Wat fijn dat je alles hebt gefotografeerd dat zier er inderdaad niet best uit. Nou veel plezier met je NIEUWE motor en denk dat je er wel weer voor 300000 km tegen aan kan
 

VEEJAY

Forumguru
Veel plezier ermee! Vraagje: is er ergens iets wat je merkt als zoiets eraan zit te komen of gebeurt zoiets plotseling?
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Dank je wel Octavia 32!

En helaas VEEJAY, geen enkel waarschuwingsteken. Maar ik denk dat het, tenzij het inderdaad een lekkage aan de inspuiters betreft, niet vaak voorkomt. Spontaan gebroken drijfstang hadden ze bij het revisiebedrijf nog niet gehad, en ze doen zo'n 50 motoren per week! Overigens: inspuiters zou ik dan misschien toch maar iedere pakweg 100.000km laten controleren, met een testbank kan elke garage dat doen zonder dat ze de inspuiters moeten uitbouwen...

allemaal nog veel rijplezier!
 

tom.smeets78

Nieuw lid
Sinds de nieuwe motor rijdt de O2 weer als nieuw... MAAR..... er is 1 probleempje. Als ik 's morgens (of nadat de auto een aantal uren heeft stilgestaan) de motor start, dan is er gedurende ongeveer 2 seconden een ratelend geluid te horen, dat dan weer verdwijnt (zie filmpje sec 7-9). Leg je de motor stil en start je opnieuw is er geen probleem. Rest vd dag ook geen probleem, enkel bij de eerste maal starten na een aantal uren stil te hebben gestaan.

Iemand een idee? Ik dacht eerst aan de bendix die bleef hangen, maar dan zou ie het toch niet alleen de 1e keer bij koudstart moeten doen, toch? Het bedrijf dat de motor heeft geplaatst heeft het filmpje inmiddels ook gekregen, ben benieuwd wat zij ervan denken...

[video]https://dl.dropbox.com/u/51409938/20130227_070645.mp4[/video]
 

reeseend

Forumguru
Ik heb dit geluid ook gehad bij mijn 1.6 fsi op vakantie in Spanje. Het vermoeden was toen dat de olie niet op tijd bovenin de motor is waardoor je eerst een bijgeluid hoort na het starten. Door de warmte was de olie wat dunner dan normaal en dat gaf een bijgeluid.
Na de vakantie terug in NL nooit meer gehoord. Ik ben benieuw wat de reviseur te melden heeft.
 
Bovenaan Onderaan