3-spaaks stuurwiel

rdrummen

Senior Member
Weet iemand hier of het 3-spaaks lederen stuurwiel (met multi-functionele knopjes) al los verkrijgbaar is, als vervanging van het 4-spaaks stuurwiel?
En wat daarvan de kosten zijn, met inbouw achteraf?
Ik kan namelijk helaas geen gebruik maken van het Dynamic-pakket (gaat niet in combinatie met leer/alcantara), maar wil wel alsnog het 3-spaaks stuurwiel. Dus ik wil graag alvast nagaan wat hierin de mogelijkheden zijn.

Herman Janssens

Senior Member
Weet iemand hier of het 3-spaaks lederen stuurwiel (met multi-functionele knopjes) al los verkrijgbaar is, als vervanging van het 4-spaaks stuurwiel?
Ik kan namelijk helaas geen gebruik maken van het Dynamic-pakket (gaat niet in combinatie met leer/alcantara), maar wil wel alsnog het 3-spaaks stuurwiel. Dus ik wil graag alvast nagaan wat hierin de mogelijkheden zijn.
Hier in België is het als optie op de Elegance verkrijgbaar af-fabriek voor € 100 (zonder dsg-flippers) en voor € 200 (met dsg-flippers).

CoesDoes

Forumguru

Misschien is het nog een optie om te informeren of de sportstoelen after market met leer bekleed kunnen worden..

rdrummen

Senior Member
Had ik ook nog overwogen, maar vond dat te duur worden (vergeleken met de originele leer/alcantara).
Vandaar nu mijn zoektocht om alsnog een 3-spaaks stuur te krijgen, als de auto geleverd wordt. Maar dat duurt nog wel even... :-)

Mennr1

Nieuw lid
Hier de reactie van mijn dealer...

Helaas moet er een keuze gemaakt worden en komt één van de opties te vervallen.

Als we kijken naar de mogelijkheden dan kan er achteraf wel een 230V aansluiting gemonteerd worden.
De kosten van deze accessoire zullen binnenkort bekend worden.

Achteraf een 3 spaaks stuur met flippers monteren wordt door de importeur afgeraden.
Het stuur wordt niet als accessoire aangeboden en het is daardoor onzeker de flippers werkend te krijgen

CDK

Forumguru
Hier de reactie van mijn dealer...

Helaas moet er een keuze gemaakt worden en komt één van de opties te vervallen.

Als we kijken naar de mogelijkheden dan kan er achteraf wel een 230V aansluiting gemonteerd worden.
De kosten van deze accessoire zullen binnenkort bekend worden.

Achteraf een 3 spaaks stuur met flippers monteren wordt door de importeur afgeraden.
Het stuur wordt niet als accessoire aangeboden en het is daardoor onzeker de flippers werkend te krijgen
dealers zijn geen fan van achteraf aanpassingen die niet door de importeur aangeboden worden, ik heb zelf ook een zelfde soort 'probleem' aan de hand, wil namelijk een facelift stuur in mijn S2 monteren, dat kan technisch, alleen de dealer wil het niet, maar het komt er gewoon in hoor! jij zou ook nog voor een 3 spaak zonder flippers kunnen gaan, geen probleem, maar die flippers zijn gewoon met vagcom aan te melden in het systeem

Mennr1

Nieuw lid
Ik vraag me af of de kabelboom, die er bij een DSG zonder flippers in zit, geschikt is voor een stuur met flippers?

CDK

Forumguru
Ik vraag me af of de kabelboom, die er bij een DSG zonder flippers in zit, geschikt is voor een stuur met flippers?
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik heb een aantal keren gelezen dat flippers succesvol geactiveerd zijn

D_R1978

Senior Member
Weten we nu eigenlijk al definitief of het 3 spaaks stuurwiel uit het dynamic pakket flippers heeft bij een DSG?

Herman Janssens

Senior Member
Kan er me iemand het nut uitleggenvan flippers bij een dsg? Neem je dan niet beter meteen een handbak die dan nog 1800 flippo's goedkoper is?

andrehj

Forumguru

@Herman Janssens:
In Nederland gebruik ik de flippers idd niet zo vaak, hooguit soms als ik vind dat de bak te laat naar de 7 schakelt. Maar op vakantie in de bergen zijn ze toch wel erg handig. Bij naar boven rijden op steile hellingen schakelde de bak naar mijn mening veel te vaak. Om onnodige slijtage aan de koppeling te voorkomen zet ik em dan op handmatig, en gebruik dan de flippers om in krappe haarspeldbochten naar de 3 terug te schakelen. Voor de rest ging het meeste in de 4.
Bij afdalingen werkt het nog mooier: Zodra je met de flippers terugschakelt om extra af te remmen, gaat de bak in de manuele modus en blijft daarin zolang je op de motor blijft remmen. (Pas) zodra je zelf weer gas gaat geven (gedurende een paar seconden of zo) gaat ie weer in de automatische stand.
Enig nadeel: in krappe bochten ben je steeds de flippers kwijt, omdat iemand het handig vond om die met het stuur mee te laten draaien. Dan moet je dus toch vaak even met de pook (die wel steeds op dezelfde plek staat) terugschakelen.

andrehj

Forumguru
Andrehj, bedankt voor uw uitleg, maar kun je in de bergen ook niet van de pook in s-stand gebruik maken dan?
Zeg maar "je" hoor ;). Die s-stand voegt niets toe, behalve dat de motor veel te hoog in toeren blijft. En dat is iets wat de 1.8 tsi helemaal niet nodig heeft, ook in krappe haarspeldbochten pakt deze motor in zijn 3 (dsg-7) vanaf zo'n 1400rpm moeiteloos op.

MeneerB

Forumguru
Kan er me iemand het nut uitleggenvan flippers bij een dsg? Neem je dan niet beter meteen een handbak die dan nog 1800 flippo's goedkoper is?

Ik kan andrehj's opmerkingen beamen. Maar met alleen de manuele bediening met de pook (dus zonder de flippers) werkt het eigenlijk ook prima. Is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik.
Wat ik als voordeel zie is dat je even snel net voordat de helling steiler wordt alvast een versnelling lager kunt schakelen. Door de extreme zuinigheids settings schakelt de bak zo ongelooflijk snel op naar de hoogste mogelijke versnelling dat de motor voor het soepel nemen van een helling eigenlijk te weinig toeren draait. De bak schakelt wel snel terug maar jij als rijder ziet e.e.a. toch eerder dan de DSG.

VR46

Lid
Ik heb gewoon het dynamic pakket in combinatie met de leer-alcantara kunnen bestellen

Bovenaan Onderaan