Olie probleem?

Clipstra

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik vrees dat ik een olie probleem heb. Tijdens de grote beurt van bijna 6 mnd geleden is er olie bij gevuld. In de tussentijd is er nog een keer olie bij gevuld (bij wisselen van zomer- naar winterbanden). Nu brand het lampje van de olie weer (overigens alle keren daarvoor niet).

Dat baart we dus wel een beetje zorgen. Is het normaal dat de 1.8 tsi (handbak) zoveel olie verbruikt? Ik heb sinds jan 2013. In het 1ste half/driekwart jaar had ik geen olie problemen zover ik weet. Wat zou het eventueel kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullei hulp/reacties.

Joske

Forumguru
begin al eens met de motorkap open te doen en eens goed rond te neuzen met een zaklamp. Heb je olie onder de wagen of op de bodemplaat?

Clipstra

Nieuw lid
Nee nog niet. Voordat ze "uren" bezig zijn, ben ik benieuwd of ik eerst zelf kan kijken of er iets mis is.

Ik zie geen plassen en toen ik 3/4 weken geleden bij eric (etromp) was hebben we nog een tijdje gekeken onder de motorkap en dat zag er goed/netjes uit.

s-line

Forumguru
Olie verbruik is wel een probleem bij de tsi motoren, dit is mede oorzaak van de dunne longlife olie en gedeeltelijk op te lossen door 5w40 olie te gaan gebruiken. Maar het wel per auto verschillend hoeveel olie er verbruikt wordt.

Jewepe

Forumguru
De vraag waar het om gaat is hoeveel kilometers heb je gereden en hoeveel olie is bijgevuld vanaf de laatste servicebeurt? Dat er bij de laatste grote servicebeurt olie is "bijgevuld" geloof ik graag, want als het goed is wordt alles afgetapt en komt er nieuwe olie in en wordt er een nieuw oliefilter gemonteerd.

ertromp

Forumguru
Hoeveel olie is er bijgevuld tov het aantal gereden km's in de bewuste periode?
Is de motor zwaarder belast geweest?

leo442

Forumguru
Ja, wat is een hoog verbruik? 1 ltr. op 1500km is een hoog verbruik, maar als je bv. 1 ltr. verbruikt op 3000km is dit niets abnormaal.

Clipstra

Nieuw lid
Ja goede vragen allemaal.

Ik zal eens in het serviceboekje kijken bij hoeveel km de beurt is uit gevoerd.
Daarnaast zal ik even vragen hoeveel liter er is bijgegooid bij de bandenwissel.

Maar heel veel km rijden we niet. Sinds de aanschaf 13 maanden geleden 20.000km (wel meer als verwacht en misschien teveel voor een benzine).

Ik heb geen garantie.

Ik zal hem zaterdag even op de brug laten zetten.

CDO

Forumguru
De mijne verbruikt ook olie (net als alle andere verbrandingsmotoren trouwens). Heb ook een 1.8 TSI, inmiddels met circa 100.000 op de klok. Gereden vanaf nieuw.

Longlife is zeker van invloed.

Heb ook een Passat TDI gehad op longlife onderhoudsschema en olie, moest ik tussen de beurten (30.000km) altijd wel een liter bij gooien. Ben toen overgestapt op normaal en toen geen merkbaar verbruik tussen de beurten(15.000).

Om concreet antwoord te geven: ik ben tussen de beurten (e.e.a. afhankelijk van de belasting / aanhanger / snel rijden, veel stadsverkeer etc) zo tussen de 1,5 en 2 liter aan het bijvullen. Eigenlijk zon beetje om de 8 tot 10.000 km een half litertje erbij.

Als het niet in een keer extreem veel wordt zou ik het aanzien

TDI_DSG

Senior Member
ik heb ook een 1.8 TSI en hij verbruikt ook olie. Er staat nu 145.000 km op en bij mij is het op dit moment 1 liter op de 4.000 km. Tot de 90.000 ongeveer was het verbruik 1 liter op ruim 10.000 km en daarna is het toegenomen. Heb dit al een paar keer aangegeven bij de garage maar die vinden het verbruik binnen 'de norm'.

Joske

Forumguru
De mijne verbruikt ook olie (net als alle andere verbrandingsmotoren trouwens)....

mijn Fabia 3 cilinder 1.4TDI heeft nog nooit een extra druppel olie gezien tussen 2 beurten. Dus dan moet je toch over een bijzonder miniem verbruik gaan spreken.
(interval 15000km of max 1 jaar, ter info)

Noord26

Forumguru
Onze verbruikt ongeveer een liter tussen de beurtjes van 15.000km door. Niets mis mee af en toe wat bijvullen. Bekend probleem van de 5W30 olie. Km-stand circa 115Dkm.

Laatst bewerkt:

Clipstra

Nieuw lid
Goed, voordat ik echt maatregelen ga nemen, zal ik voor de zekerheid dus eerst maar de olie bijvullen. De vraag is dan wordt t 5w30 of 5w40?

Cordoba

Forumguru
piair1982 heeft een soortgelijk probleem gehad met zijn Fabia, zoek even naar het topic waar dat besproken wordt.

turboturbo

Forumguru
Wat @Desperado zegt; geen soorten door elkaar gooien!

Even bedenken of en zo ja welke xW40 olie je wilt proberen en dan in z'n geheel laten verversen (al dan niet bij de eerstvolgende beurt)

Bovenaan Onderaan