Olie probleem?

mikehotel

Actief lid
?. maar als je bv. 1 ltr. verbruikt op 3000km is dit niets abnormaal.
Dus 1 liter per 3.000 km is normaal? Betekent dus gewoon dat je tussen de longlifebeurten 9 liter moet bijvullen; dat is ongeveer 2x de hoeveelheid die bij een beurt wordt ververst.
Laat me raden: je bent werkzaam bij een dealer of de importeur....
 

leo442

Forumguru
Dus 1 liter per 3.000 km is normaal? Betekent dus gewoon dat je tussen de longlifebeurten 9 liter moet bijvullen; dat is ongeveer 2x de hoeveelheid die bij een beurt wordt ververst.
Laat me raden: je bent werkzaam bij een dealer of de importeur....

Dat nou niet helemaal, maar verstand van zaken genoeg om het niet abnormaal te noemen. De beurten gingen van 2500 km. en 5000 km. naar 10000 km. en 15000 km en 20000 km en nu 30000 km, en dat zou allemaal zonder verbruik mogen? Er zijn nou eenmaal motoren die olie verbruiken, en als men dit teveel vindt zal je aan een motorrevisie moeten denken. De prijs van 9 ltr. olie zal in het niet vallen tov de prijs van een revisie
 

leo442

Forumguru
De motor een keer laten flushen zodat de zuigerveren weer een keer los komen kan ook al verbetering geven.
 

Desperado

Forumguru
De beurten zijn dan misschien steeds verder opgerekt, maar de kwaliteit van de smeermiddelen ook.
Dat kan dus geen argument zijn voor meer verbruik.
 

Wild Chocolate

Senior Member
En niet te vergeten de toleranties in het blok, die waarschijnlijk ook wat nauwer zijn dan toen je nog elke 2500 (moest je dan olie verversen, of hoefijzers wisslen?) km naar de garage moest.

Bij motorfietsen geeft men aan dat 1 l /1000 km acceptabel is (auto's weet ik minder van). Ik zou me zelf tot 1 liter per 10.000 km absoluut geen zorgen maken, en vanaf 1 l per 5000 km het verbruik goed in de gaten houden.
Bij zo'n verbruik hoef je denk ik niet meer te verversen, want dat doe je dan automatisch elke 20.000-25.000 km... (liter of 4-5 olie, in de meese auto's, toch?). Alleen lastig filter wisselen zonder de olie te vervangen.

Genoeg motoren die met olieverbruik oud worden, volgens mij. En het loont niet om het hele blok te reviseren om van je olieverbruik af te komen. Zeker niet als dat verder probleemloos draait.
 

mikehotel

Actief lid
Dat nou niet helemaal, maar verstand van zaken genoeg om het niet abnormaal te noemen. De beurten gingen van 2500 km. en 5000 km. naar 10000 km. en 15000 km en 20000 km en nu 30000 km, en dat zou allemaal zonder verbruik mogen? Er zijn nou eenmaal motoren die olie verbruiken, en als men dit teveel vindt zal je aan een motorrevisie moeten denken. De prijs van 9 ltr. olie zal in het niet vallen tov de prijs van een revisie

Olieverbruik is normaal, daar hoor je mij niet over. Maar de vraag is, wat is normaal voor een 1.8TSI? Deze blokken staan erom bekend dat de spreiding op het olieverbruik relatief groot is. Sommigen hoeven nauwelijks iets bij te vullen tussen de beurten door, terwijl een ander er liters moet bijvullen. Hoewel gebruik natuurlijk wel wat uitmaakt, kan dat niet alleen de oorzaak zijn.

Je vindt 1 liter per 3.000 km niet abnormaal, maar je haalt in een adem ook direct een motorrevisie aan. Er is dus blijkbaar toch iets niet helemaal "normaal". En wanneer een motor in korte tijd van zeg 1 liter per 8.000km naar 1 liter per 2.000 - 3.000km gaat, dan zegt mijn simpele boerenverstand dat er "iets" aan de spreekwoordelijke knikker is (en dus niet normaal).
 

Gammon1.8

Nieuw lid
Als ik dit zo lees, valt het bij jullie nog mee. Ik zit op ongeveer 1 liter op 1000 km.! In november zijn er additieven toegevoegd (flush) en na 10000 km zou er verbetering moeten zijn. Integendeel! Moet nu actie ondernemen: andere olie? motorrevisie? andere auto? Wie heeft de oplossing gevonden, want ik kan niet de enige zijn met dit probleem.

Superb 2 HB Elegance BL 1.8 Tsi dsg7
 

leo442

Forumguru
Wat zegt je dealer van het verbruik, een klepsteel probleem, een zuiger/zuigerveer probleem of carterventilatie probleem? Ik ben bang dat je toch bij een motorrevisie uitkomt. Maar wat bedoel je met een flush? Dit is niet even wat toevoegen aan de olie en een tijdje doorrijden in de hoop dat het minder wordt. Een echte motorflush doe je in een werkplaats, gebruik makend van professionele toevoegingen waarna de motor gedurende een tijdje met verschillende toerentallen loopt en daarna ververst dient te worden.
 

Gammon1.8

Nieuw lid
Dit laatste is volgens mij in de garage gebeurd. Vervolgens 10000 km gereden en het olieverbruik bijgehouden. Eigenlijk geen verbetering, in tegendeel. Vandaag bij de garage geweest (geen merkdealer) en afgesproken dat hij binnenkort naar de Skoda garage gaat om een oplossing te vinden. Wordt eventueel vervolgd.
 

Gammon1.8

Nieuw lid
Afgelopen week is de Superb bij de Skoda dealer geweest. Blijkbaar is er een protocol klaar om dit probleem te verhelpen: zuigers en zuigerstangen zijn o.a. vervangen. Gehele operatie kost zo'n € 4.000,-. Het komt dus vaker voor met dit type motor. Ik kan alleen maar hopen dat ik zelf in de toekomst geen olie meer hoef bij te vullen en me niet voor niets aan het onderhoudsboekje houd.
 

TDI_DSG

Senior Member
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Wat was het olieverbruik bij jou vlak voor deze reparatie?
 

Gammon1.8

Nieuw lid
Ik zat op 1.2 liter per 850 km. Helaas moet ondergetekende betalen. Ik heb de Superb via Carsearch van particulier gekocht en vervolgens niet via de dealer laten onderhouden. Coulance van Skoda schijnt dan uitgesloten te zijn. Fabrieksgarantie is na ruim 4 jaar denk ik wel afgelopen.
 
Bovenaan Onderaan