Olie probleem?

mikehotel

Actief lid
verder kwamen ze met het verhaal (Renaultdealer Stam) dat ze bij de vorige uitgevoerde grote beurt niet de hoogwaardige Longlife olie hebben gebruikt die Skoda voorschrijft maar goedkoper 5W30. Ze hebben hem nu afgevuld met de Longlife 5W30 en hopen dat hiermee het probleem is opgelost.
Fijn is dat, een garage die even niet de moeite neemt om olie conform specificaties toe te passen. Hoop voor je dat het daar aan heeft gelegen.

Hierbij weer even een update, heb inmiddels zo'n 750 km gereden en het oliepeil staat alweer op minimaal. Er is dus duidelijk meer aan de hand, en heb dan ook volgende maandag een afspraak bij de garage. Ben benieuwd....

ertromp

Forumguru
Dat is inderdaad niet echt gezond. Mag ik het zo lezen dat er over 750 km de daling op je peil stuk van Max naar min is gegaan? Dus zeg maar 1 liter olie op 750km. Dat kan niet goed zijn. Geluk dat je garantie hebt en laat de dealer het goed uitzoeken want even flushen en wat dikkere olie erin is dus duidelijk niet de oplossing.
Kun je ook zien dat de auto rookt bij flink gas geven? Want alles wat er in gaat dat zal er wellicht als rook weer uitgaan.

Laatst bewerkt:
Ja klopt van max naar min in 750 km. Ik zie niet echt extra rook, alleen is het uiteinde van uitlaat helemaal zwart. Dit is normaal chroom kleurig maar het zwarte poets je er niet meer vanaf, misschien dat meer mensen dit hebben, maar je gaat nu ineens overal op letten.

ertromp

Forumguru
Je motor kan intern wel zo vervuild zijn door koolresten dat daardoor nu de problemen ontstaan. Ik ben echt benieuwd naar de uiteindelijke diagnose en oplossing

Gammon1.8

Nieuw lid
Klinkt helaas allemaal bekend. Uitlaat is ook zwart, heb nog niet geprobeerd ze weer chroomkleurig te krijgen. Mijn garagehouder zag de motor toen hij openlag en zei dat het er slecht uitzag. Als er olie bij de bougies komt is dat natuurlijk geen goed teken. Ik heb inmiddels zo'n drieduizend km gereden met normaal oliepeil, dus ik hoop dat het bij mij verholpen is.

mikehotel

Actief lid
@ChrisSuperb:
Ik zag alleen maar een rookpluimpje bij flink gasgeven op het moment dat er iemand achter me reed in het donker. Desondanks joeg de motor er toch flink wat olie doorheen.
Overigens is nu -met nieuwe motor- het olieverbruik minimaal te noemen, het kan dus wel!

CDK

Forumguru
brrr echt bizar dat verbruik! snel open laten maken en laten repareren / reviseren, nog garantie of coulance van toepassing?

@Corné de Kluijver, heb gelukkig 2 jaar garantie dus dat zit wel goed. Heb de garage geadviseerd om contact op te nemen met de importeur om te vragen hoe ze dit probleem het beste op kunnen lossen. Heb geen zin om iedere keer een paar dagen m'n auto kwijt te zijn en dat er vervolgens nog niks opgelost is.

Cordoba

Forumguru
Ik heb de auto gisteren opgehaald, ze hebben hem uiteindelijk ook nog geflushd, verder kwamen ze met het verhaal (Renaultdealer Stam) dat ze bij de vorige uitgevoerde grote beurt niet de hoogwaardige Longlife olie hebben gebruikt die Skoda voorschrijft maar goedkoper 5W30. Ze hebben hem nu afgevuld met de Longlife 5W30 en hopen dat hiermee het probleem is opgelost. Ik rijd niet veel met de auto maar als ik rijd zijn het eigenlijk alleen langere stukken. Ga volgende een weekend op vakantie, dus dan rijd ik een flink stuk en ben benieuwd of het oliepeil daarna nog goed is, afwachten dus maar..

Je moet zorgen dat je dat van de andere olie zwart op wit krijgt!! De garage heeft namelijk niet volgens de voorschriften van Skoda gewerkt (andere 'materialen' gebruikt dan voorgeschreven), en dat betekent dat je fabrieksgarantie daarmee officieel is vervallen. Iedere garage (dus ook niet-dealers, en dealers van andere merken) kan namelijk de fabrieksvoorschriften voor onderhoud/reparatie opvragen, en dat is ook Europees voorschrift, omdat dealer-onderhoud geen garantie voorwaarde mag zijn volgens de Europese wetgeving. Als je op schrift hebt, dat de Renault dealer verkeerde olie heeft gebruikt, kun je ze daarmee ook aansprakelijk stellen voor schade.

Bedankt @Cordoba , ik was al wel van plan om ieder geval de reparatiebonnen op te vragen. De garantie waar ik echter beroep op doe is geen fabrieksgarantie. Ik heb de auto gekocht bij deze Renault dealer en heb er 24 maanden Renault Top Occasion Garantie bij gekocht (gelukkig maar).

Joske

Forumguru
"Top Occasion Gar.."

klinkt toch ineens minder aannemelijk :pieker:

maar goed dat je toch extra garantie hebt! :thumbsup:

ik begin meer en meer te vrezen voor een revisie van de motor.. gaan ze dat dan ook bij de Renault-garage doen?? :nailbiting:

bobby45

Actief lid
oke wat mijn 1.4 tsi verbruikt bijna geen olie niet bij gevuld tijdens 30000 km maar de mijne loopt op lpg.
ik wens je het beste toe , ik lever altijd castrol 5w30 er bij zelfs bij mijn dealer.

ze kunnen met en endoscoop via de bougie gaten wel kijken, en kool afzetting op de kleppen zien.

1 liter op 1000km is niet goed turbo kleppen gaan stuk

kijk hier maar even https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=43&t=113608

Cordoba

Forumguru
@bobby45 in het linkje dat je plaatst, zie ik vooral reacties vanuit het gevoel, en eigenlijk geen reacties met kennis van zaken. Ik heb sterk de indruk dat het in het topic van Trosradar vooral gaat om motoren die door de combinatie van EGR-klep, en vooral rijden van korte ritjes in problemen gekomen zijn door sterke inwendige vervuiling dankzij de EGR. Overigens is dat niet echt merkgebonden, maar heeft alles te maken met de milieu-eisen. Volgens de milieu-clubs is het regelmatig in elkaar lopen van een blok door vervuiling vanuit de EGR, blijkbaar beter voor het milieu dan hetzelfde blok zonder EGR.

Bovenaan Onderaan