Olie probleem?

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. De garage is nu aan het onderzoeken hoe ze het één en ander op korte termijn kunnen regelen. Ze gaan toch eerst op zoek naar een revisiemotor, maar ik ben bang dat deze niet voorradig zullen zijn op korte termijn. Wat denken jullie, zal het een probleem zijn om met de huidige motor op vakantie te gaan, ik heb er nu toch gewoon 3000 probleemloze kilometers mee gereden, moet af en toe een beetje olie bij maar goed. Heeft iemand er trouwens ervaring mee wat eventueel nog gevolgschade kan zijn van het cilinderprobleem, de turbo lekt in ieder geval olie en fluit bij acceleratie maar weet niet of dit komt door de hoeveelheid olie die het blok gebruikt.
 

mikehotel

Actief lid
Revisiemotor.... Weet niet of ik daar op termijn gelukkig van zou worden, nieuw blok waarop alle aanbouwdelen zijn over te zetten is snel te leveren (heeft in mijn geval ongeveer een week geduurd). Is olielekkage bij turbo op de turbo zelf gezien, of komt er olie uit de uitlaat?

Normaal gesproken zou een dergelijke reparatie voor je vakantie uitgevoerd moeten kunnen worden; zal een dag of 2 werk zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Ja kunt (of had?) het uit (kunnen) onderhandelen (toen jullie tot deze uitkomst/afspraak kwamen)?
Een revisiemotor hoeft volgens mij niet slecht te zijn....

Is er letterlijk een nieuwe motor gezegd dan is een revisie niet hetzelfde als een nieuwe en dus wordt de afspraak niet nagekomen? Hebben jullie iets zwart op wit gezet samen?

Antwoord op je vraag kan denk ik het best een deskundige geven. Ik als leek zou vanuit m'n gevoel reageren en je afraden er ver weg mee te gaan.

In hoeverre is bijv de turbo betrouwbaar genoeg in deze staat, en ga je niet meer gevolgschade krijgen áls het wel misgaat (weet niet wat precies?)
 

mikehotel

Actief lid
Nieuwe turbo is ook niet de hoofdprijs en kan je een hoop sores besparen. OK, het is niet wat je hoopt, maar je kunt er dan vervolgens wel een tijdje vooruit.
 
Hier weer even een update van de reparatie van mijn Superb; ben zojuist geïnformeerd door de garage dat de vervanging van de motor 4 dagen (10 juni) voor mijn vakantie plaats gaat vinden, is wel erg kort dag, krijg er aardig de zenuwen van. Maar goed het wordt een revisiemotor die opnieuw volgens fabrieksspecificaties is opgebouwd met een nieuwe turbo. Ik moet zeggen dat de garage alles tot nu toe erg serieus neemt, en geen halve maatregelen treft. De versnellingsbak wordt tijdens de operatie bekeken en zo nodig gerepareerd of vervangen. Ben blij als alles achter de rug is en ik hopelijk probleemloos op vakantie kan. Overigens heb ik ze vorige week nog de optie gegeven om mijn auto om te ruilen voor een combi die bij een andere garage stond. Ze hebben onderhandeld met deze garage maar kwamen er financieel helaas niet uit, had een hoop ellende bespaard....
 

Desperado

Forumguru
Mooi dat ze het zo goed oppakken, wel jammer dat het zo kort dag is, maar het is ook al bijna 10 juni, dus veel speling hebben ze toch al niet.
 

turboturbo

Forumguru
Overigens heb ik ze vorige week nog de optie gegeven om mijn auto om te ruilen voor een combi die bij een andere garage stond. Ze hebben onderhandeld met deze garage maar kwamen er financieel helaas niet uit,
Was het teveel om evt. zelf nog wat bij te leggen? Je gaf immers zelf eerder aan dat je met het restitutie bedrag geen andere Superb kon kopen.... in hoeverre was dit dan realistisch? (no pun)
 
@turboturbo mijn huidige superb is een marge auto en de combi die ik op het op oog had was een btw auto, mijn idee was om de btw te betalen want die krijg ik weer terug, het verschil was dan zonder onderhandelen 2000 euro geweest. Dit had naar mijn idee gunstiger geweest voor de garage, maar die wilden alleen een handelsprijs betalen en daar ging die andere garage natuurlijk niet mee akkoord. Beetje een raar verhaal al met al, maar goed het wordt nu op een andere manier opgelost.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, oke. Dat marge en btw lees ik vaker over. Wat is dat nu precies eigenlijk, kan iemand me ergens naar verwijzen waar ik daar meer over kan lezen? (met een eerdere google actie kwam ik er niet erg uit)
 
Als de auto van een zakelijke eigenaar is geweest moet die over de verkoop van die auto btw afdragen. Als de nieuwe koper van diezelfde auto ook weer een bedrijf is mogen zij die btw weer aftrekken. Als een auto eenmaal een particuliere eigenaar heeft gehad zit er geen btw meer op een auto en kan deze dus ook niet meer worden afgetrokken en wordt het dus een margeauto. Bij verkoop hoef je dan als bedrijf ook geen btw meer af te dragen als je de auto weer verkoopt. De winst voor een bedrijf zit hem dan in het feit dat je een auto na 5 jaar voor een lager bedrag verkoopt en dus ook minder btw hoeft af te dragen dan je eerder hebt afgetrokken.
 
Hierbij nog een update over mijn Superb. De reparatie heeft inmiddels plaatsgevonden, ze hebben uiteindelijk onder garantie vervangen; de motor, de turbo, de koppeling van de DSG, de oliepomp en de aircopomp. Ze dachten er vooraf 2 dagen voor nodig te hebben maar ze zijn er uiteindelijk 4 volle dagen mee bezig geweest. Het probleem is nu als het goed is opgelost en heb er inmiddels 1200 probleemloze kilometers met caravan opzitten. Garage stam verdient wat mij betreft een pluim!
 

dieselll

Nieuw lid
Een dergelijke inspectie of kijkoperatie bij de cilinders (op groeven of dergelijk) is dat nu aan te vragen. Ik ben vanaf aanschaf nieuw in Barendrecht bij de Skoda dealer en heb nu in de afgelopen iedere 1000 km een halve liter bij gegooid.
Ik krijg de uitleg dat een vervanging van zuigers en drijfstangen oplossing kan bieden, maar dat Skoda met bovenstaand verbruik nog niets in gang gaat zetten. Bij vervanging zal er een bepaalde coulance komen, maar betaal ik alsnog de helft (waarschijnlijk zo'n 2000 euro).
 

CDO

Forumguru
Een dergelijke inspectie of kijkoperatie bij de cilinders (op groeven of dergelijk) is dat nu aan te vragen. Ik ben vanaf aanschaf nieuw in Barendrecht bij de Skoda dealer en heb nu in de afgelopen iedere 1000 km een halve liter bij gegooid.
Ik krijg de uitleg dat een vervanging van zuigers en drijfstangen oplossing kan bieden, maar dat Skoda met bovenstaand verbruik nog niets in gang gaat zetten. Bij vervanging zal er een bepaalde coulance komen, maar betaal ik alsnog de helft (waarschijnlijk zo'n 2000 euro).

Ik heb me het volgende laten vertellen:

Een liter per 2.000km is volgens ingewijden de grens om te starten met een onderzoek door middel van olieweging. Coulance regeling is van toepassing tot 4 jaar na aanschaf. Ik weet niet of er een kilometerbeperking op zit.
 

Louis

Lid
Vanmiddag bij mijn garage geweest met mijn Superb. Het laatste jaar gebruikt deze veel olie. Op dit moment 1 liter op 1200 km.
Volgens de garage gebeurd dit wel vaker bij deze motoren. Pas bij 1:1000 is een kritieke grens bereikt. Het advies is om de 15000 km een oliewissel te gaan doen, en dan 10W 40 te gebruiken. Andere optie is om alle dichtingsringen etc in de motor te vervangen, maar dit gaat wel heel erg ver en is kostbaar. Ik heb inmiddels 130.000 km gereden.
We moeten er dus mee leren leven dat deze motoren wel een slokje olie lusten.
 
Bovenaan Onderaan