En weer een jaar verder, 15k dit jaar en weinig nieuws. Helaas wel twee terugkerende thema's: de laatst overgebleven ankerplaat en de remslangen:
- na mijn ervaring met de ankerplaat rechtsachter (zie
post #168) heb ik afgelopen jaar bij de schijven- en blokkenwissel vóór ook meteen de ankerplaten mee laten nemen. Ik denk intussen dat mijn schijven achter langer mee zullen gaan dan de auto
, maar ik heb toch maar besloten om bij de jaarlijkse APK+beurt toch ook maar die achterste schijven te laten vervangen. De ankerplaat linksachter begon intussen namelijk ook wat te rammelen. Dus laten we dan meteen alles maar vervangen als het toch los moet.
Begin januari heb ik deze beurt gepland, ik kan pas begin maart terecht. En uiteraard... gisteren klapte de ankerplaat los. Wederom hels kabaal, omdat zo'n stuk blik tegen je remschijf aan hangt. Vooruitziende blik dus. Beroep gedaan op mobiliteitsgarantie en die liet een ANWB'er langs komen om de plaat weg te knippen als noodfix:
Kennelijk rotten de boutgaten door:
Gek genoeg hadden de wegenwachter en de dealer hier nog vrijwel nooit van gehoord, en mij gebeurt het 2x in 2 jaar... En dat terwijl de auto écht goed onderhouden wordt en vrijwel altijd binnen staat.
Dat was punt 1.
- punt 2 was de constatering van de wegenwachter dat de "kousjes" over het einde van de remslangen flink gebarsten waren. Dat hadden we al vastgesteld in
post #149. Maar toen hij de kous omhoog trok (waarvan ik niet wist dat dat kan) constateerde hij dat de koppeling van de slang ernstig verroest is, waar we beiden van schrokken. Kennelijk kan de boel er bij een noodstop in 1x uit klappen als je flink op de rem staat, geen fijn idee dat we daar al een tijdje mee rond rijden. Na me even boos te hebben gemaakt bij de dealer (hoe konden ze me hier niet op wijzen..) hebben ze nu mijn beurt een maand naar voren getrokken en is voor volgende week ook het vervangen de remslangen toegevoegd aan de werkorder.
We gaan nog maar even door met dit restauratieproject
Veel meer afschrijving dan de afgelopen acht jaar kan toch haast niet....