Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

JeSko

Forumguru
Mijn broer is terug van die kanten van Italië, hagelschade en andere schade aan beide caravans, auto gelukkig ongedeerd maar die gaf weer problemen van zichzelf. Vakantie uiteraard mislukt zei hij.
 

hemi24

Forumguru
Reden voor mij om het Gardameer te mijden, ken iets teveel verhalen van mensen die daarvandaan terugkomen met een caravan die lijkt op een poffertjespan..! :banghead:
 

Captain Hook

Forumguru
Het is vrijwel ieder jaar prijs in die regio rond het Gardameer.
Alleen dit jaar nog wat erger... (n)

Ken ook het verhaal van onze groentenman. Die gaat daar ook vrijwel ieder jaar heen en die zijn al eens een tent kwijtgeraakt (gatenkaas). Z'n bestelbus had 'ie altijd onder een afdakje staan...
 

EdK

Forumguru
Ach als hollanders nemen we toch al het hele huis mee op vakantie dus waarom niet het 2 persoons matras ?
Ken je die op je dak leggen met wat spanbanden als het begint te hagelen....Beter een nat matras dan een natte wagen met gaten en een veel te grote poffertjes pan
 

hemi24

Forumguru
ik kan jullie één ding verklappen: op het moment dat er hagelstenen als pingpongballen uit de lucht komen vallen, is die auto wel het laatste waar je aan denkt..!
Laat staan dat je dan nog tijd hebt om er iets op te knopen…
Meestal gaat er ook een hoop wind aan vooraf, dus zie maar een deken of iets dergelijks op je wagen te houden!

:nono: :wavecry:
 

EdK

Forumguru
Scandinavië is helemaal niets als vakantieland
Brandstof is schofterig duur, drank is helemaal niet betaalbaar en in een restaurant eten dan moet je de loterij eerst gewonnen hebben.
Raad het echt af om daar naar toe te gaan...... die Noormannen ook zien er uit als hooligans....
 

Canon-Eye

Forumguru
Tien jaar geleden in de zomer een prachtige auto/hotel/bootrondreis door heel Noorwegen gemaakt, vooraf uitgezet door een in dat land gespecialiseerd reisbureau. Alles tot in de puntjes geregeld, vouchers voor de hotels en allerhande veerboten, waaronder de Hurtigruten van Kirkenes naar Bergen. En op een aantal mooie plaatsen 2 of 3 nachten verblijf gepland, gewoon om de tijd te hebben en niet continu in de auto te zitten. Tussen pakweg Narvik en de Noordkaap trouwens verhoudingsgewijs weinig Noren tegengekomen - wel dozijnen NL campers en caravans. In dat gebied concentreren ze zich, denk ik, want er is eigenlijk maar één weg naar de Noordkaap en daar wil iedereen naartoe (net als wij) - verder is het land zo groot en leeg dat ze niet zo opvallen.

Heerlijk rustig rijden daar trouwens. Algemeen maximum is 80, op sommige stukken "snel"weg geldt 90. Maar als je rijdendeweg een beetje van de vergezichten zit te genieten en daardoor afzakt naar pakweg 70 of zo, is er geen Noor die op je trekhaak komt zitten om in te halen. Ze blijven gewoon op 150 meter achter je rijden. Die mentaliteit mag ik wel...

Op onze manier niet heel goedkoop inderdaad, maar onder het motto "dat willen we een keer gezien hebben" zeer de moeite waard.
 

eriktv

Forumguru
En weer een jaar verder, 15k dit jaar en weinig nieuws. Helaas wel twee terugkerende thema's: de laatst overgebleven ankerplaat en de remslangen:

- na mijn ervaring met de ankerplaat rechtsachter (zie post #168) heb ik afgelopen jaar bij de schijven- en blokkenwissel vóór ook meteen de ankerplaten mee laten nemen. Ik denk intussen dat mijn schijven achter langer mee zullen gaan dan de auto :) , maar ik heb toch maar besloten om bij de jaarlijkse APK+beurt toch ook maar die achterste schijven te laten vervangen. De ankerplaat linksachter begon intussen namelijk ook wat te rammelen. Dus laten we dan meteen alles maar vervangen als het toch los moet.

Begin januari heb ik deze beurt gepland, ik kan pas begin maart terecht. En uiteraard... gisteren klapte de ankerplaat los. Wederom hels kabaal, omdat zo'n stuk blik tegen je remschijf aan hangt. Vooruitziende blik dus. Beroep gedaan op mobiliteitsgarantie en die liet een ANWB'er langs komen om de plaat weg te knippen als noodfix:

Kennelijk rotten de boutgaten door:
1.jpg 2.jpg
Gek genoeg hadden de wegenwachter en de dealer hier nog vrijwel nooit van gehoord, en mij gebeurt het 2x in 2 jaar... En dat terwijl de auto écht goed onderhouden wordt en vrijwel altijd binnen staat.

Dat was punt 1.

- punt 2 was de constatering van de wegenwachter dat de "kousjes" over het einde van de remslangen flink gebarsten waren. Dat hadden we al vastgesteld in post #149. Maar toen hij de kous omhoog trok (waarvan ik niet wist dat dat kan) constateerde hij dat de koppeling van de slang ernstig verroest is, waar we beiden van schrokken. Kennelijk kan de boel er bij een noodstop in 1x uit klappen als je flink op de rem staat, geen fijn idee dat we daar al een tijdje mee rond rijden. Na me even boos te hebben gemaakt bij de dealer (hoe konden ze me hier niet op wijzen..) hebben ze nu mijn beurt een maand naar voren getrokken en is voor volgende week ook het vervangen de remslangen toegevoegd aan de werkorder.

We gaan nog maar even door met dit restauratieproject :cheers:

Veel meer afschrijving dan de afgelopen acht jaar kan toch haast niet....
 

eriktv

Forumguru
Vermoeden was juist, beide remslangen zijn vervangen. En de reeds geplande blokken, schijven en ankerplaten achter. Longlifebeurt en APK erbij, plus als enige verrassing nog een verroeste uitlaatklem die vervangen moest worden. Al met al wederom een factuur met vier cijfers voor de komma. Nu €10k in twee jaar aan reparaties/onderhoud, voorlopig klaar…? :)

Ik spiegel toch steeds vaker aan onze O1’s, daar zat weliswaar minder op, maar bouwkwaliteit was toch echt wel beter denk ik:
- O1 TDI van 200k naar 300k gereden en mijn schoonouders daarna van 300k naar 400k: 1x schijven vervangen en de dynamo, als enige grote dingen
- O1 RS van 125k naar 167k gereden, grootste reparaties waren een temperatuur- en koppelingspedaalsensor en de koplamphoogteverstelling. En een andere achterklep ivm beginnende roest.

De S2 is nu ongeveer even oud als de O1’s die we toen hadden en ik heb er echt weinig moeite mee om flink voor onderhoud en reparatie te betalen. Ik vind het het waard en streep het weg tegen de lage afschrijving. Maar toch had ik dit niet verwacht. Dus O1-rijders: koester ze!
 

JeSko

Forumguru
Ik denk wel dat een S2 echt nog een oerdegelijke auto is, kan zomaar zijn dat je nu echt jaren los van onderhoud kosteloos verder rijd. Blijft verder een fijne comfortabele auto zonder te veel poespas, waar je qua luxe niets aan mist.
 

achbrouwer

Forumguru
S2 is inderdaad een fijne auto. De mijne eind van het jaar 11 jaar in bezit en 14 jaar oud. Jos gaf aan dat nu het onderstel er aan komt, rubbers en dergelijke, maar ja, zitten er nu ook al die 14 jaar er onder bij 528k.
Vervangen en repareren is nog steeds de moeite waard.
Dus inderdaad koesteren deze generatie skoda's
 

eriktv

Forumguru
Dank voor de opbeurende woorden :thumbsup:. En nog even vergeten te melden: uit de deeltjestest kwam een zeer goede waarde van 46.600. Bij goed gebruik (weinig korte en regelmatig zeer grote afstanden) werken EGR en DPF gewoon prima :D.
 

JeSko

Forumguru
Jij gebruikt je Diesel inderdaad zoals het hoort, degene die echt problemen krijgen zijn de diesels die vaak korte stukken rijden. Jammer genoeg werden ze destijds ook zo gepromoot als alleskunners en werd niet verteld dat de EGR en DPF heel gevoelig waren aan te vaak korte stukjes, maar dat was allemaal voor het diesel schandaal en later de strengere deeltjestesten.
 

eriktv

Forumguru
Voorjaarsbandenwissel en -check is weer klaar. Erg blij met m’n nieuwe krik en wringijzer! De nieuwe remmerij en ankerplaten glanzen je tegemoet :) En het loshangende onderdeel uit post 143 is kennelijk vastgezet bij een recente beurt. Ik kon hem niet meer terugvinden, dus geen idee waar hij nu hoorde te zitten.

IMG_0277.jpeg IMG_0271.jpeg IMG_0274.jpeg IMG_0272.jpeg IMG_0248.jpeg
 
Bovenaan Onderaan