ŠKODA CITIGO-e iV bijzonderheden

Berrychello

Forumguru
Is dat onderhoud niet gratis de eerste 5 jaar?
Zit idd bij de autoprijs in. Nu is die van ons (op dit moment nog) private lease, dus de rekening zie ik sowieso niet. Moet nog wel ff in conclaaf want nieuwe ruitenwissers werd afgekeurd door de leasemaatschappij. Nu werk ik daar zelf, dus ik ga daar even achteraan. Natuurlijk moet een lage prijs ergens vandaan komen, maar nieuwe ruitenwissers na 2 jaar lijkt me niet heel gek.
 

EpicCobra

Actief lid
Wat dat betreft zijn ze erg gierig daar….
Bij ons werden nieuwe ruitenwissers ook afgewezen en ze vielen van ellende uit elkaar.

Bij de laatste beurt (4 jaar) en apk
Moesten er echt nieuwe banden onder voor. Werd ook afgewezen door de lease maatschappij. Kom nog makkelijk 1000 km door zeiden ze
Ik was van mening met de herfst/winter aankomende dat nieuwe banden toch echt wel moest.
Na een paar telefoontjes kregen we toch toestemming.
Maar alles wijzen ze af

Bij de apk was er meer aan de hand en moest hij 2 dagen langer blijven en elke keer belde de garage weer dat meer als de helft niet werd gedaan door afwijzen lease maatschappij. ‍♂️
 

EdK

Forumguru
Kom nog makkelijk 1000 km door zeiden ze
Moet je ze aansprakelijk stellen als ze zo'n uitspraak doen, dan draaien ze vaak in één keer om !
Collega had ook band waar bijna canvas doorheen kwam en kon nog makkelijk !
Nadat hij aangaf dat als er iets gebeurde hij hun aansprakelijk zou stellen konden in één keer wel de banden vervangen worden .
En keren dat hij erna belde voor onderhoud wat gedaan moest worden kreeg hij zonder morren de goedkeuring....

Waarschijnlijk stond er bij zijn naam een tekst als moeilijk persoon !! :pieker:
 

Me Zelf

Forumguru
Gisteren was na 2 maanden eindelijk de afspraak voor de “reparatie” van de stoelverwarming. Halverwege de dag kwam de mededeling dat de auto opgehaald kon worden maar dat er een nieuwe datum geprikt moest worden. Want ze mogen nog geen onderdelen bestellen voordat de diagnose is gesteld… zucht. Dus weer 3 weken verder en weer een dag kwijt.
 

Berrychello

Forumguru
Wauw, dat is wel bizar! Want in principe wisten ze al wat het euvel was toch?

Over de ruitenwissers: blijkbaar waren die afgekeurd omdat ze in één set aangevraagd waren met het 'gratis' onderhoud. Dus de dealer had ze apart moeten aanvragen. Binnenkort dus nog ff regelen.
 

Me Zelf

Forumguru
Het verhaal was dat ze eerst moesten kijken welk onderdeel van de stoelverwarming kapot was. Ik denk: vraag of ik een keertje langs wil rijden, meet het in 15 minuten door en dat is inclusief koffie, koekje erbij en goed gesprek over voetbal (/korfbal etc net waar de interesse ligt) en dan weet je ook genoeg. Maar door het in te plannen als officiële afspraak kost het grapje de leasemaatschappij dus iets 160 euro, om alleen de diagnose te stellen. En mij een dag de auto kwijt plus zeker een uur reistijd.
 

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard is het risico vrij klein. :koffie:

Maar een laadpaal monteren op een brandbare ondergrond? Mwah...
En schuttingen willen nog wel eens omgaan bij stormvlagen. En het is altijd de schutting van de buurman die omgaat. Maar toch... Dan wil je toch niet dat een laadpaal, met bijbehorende bekabeling, omgerukt wordt?
 

Tees

Donateur
Of het nou een laadpaal is of een lamp, beiden hebben 230V erop staan, dus bij kortsluiting komt er in beide gevallen (kortstondig, mits goed afgezekerd) 16A op te staan. En dan is de bedrading van een laadpaal waarschijnlijk dikker en steviger uitgevoerd dan die van een lamp, dus ik denk dat dit veiliger is dan een buitenlamp aan een schutting. En van die laatste staan er zat in NL. Ik zou me geen zorgen maken als ik @Berrychello was.

Of een laadpaal op een houten ondergrond gemonteerd mag worden (bijvoorbeeld vanwege hitteproductie oid) is dan weer een andere vraag. Geen idee, dat staat neem ik aan vast vermeld in de installatieinstructie. Al heb ik 't idee dat de laadpaal met een beugel aan de paal vast zit als ik goed kijk naar de foto. Dan is er nauwelijks warmteoverdracht naar het hout te verwachten.
 

EdK

Forumguru
Of het nou een laadpaal is of een lamp, beiden hebben 230V erop staan
Werkelijk ??
Dus de buitenverlichting brand 24/7 ??
Laadpaal heeft wel 24/7 een 230/400V aansluiting want de paal die schakelt.
En ja verlichting word in algemeen met schakelaar of centrale beweging/lichtsensor geschakeld en staat pas spanning op als dus donker ist...

En waarom zou een laadpaal kabel veiliger zijn dan een kabel voor een lamp??
Beide moeten even veilig zijn en anders is er geknoeid ...... :koffie:
 

Tees

Donateur
Vanuit de redenering dat dikkere bedrading minder snel breekt @EdK. Ik weet niet of dikkere bedrading ook dikkere isolatie heeft? Dat weet jij vast.
En 's nachts zijn er ook stormen, en juist dan is het risico het grootste omdat je slaapt en meestal niet snel ingrijpt. Anyhow, we dwalen nogal af...
 

Berrychello

Forumguru
Mooi! Ook fijn dat er zo’n 7,5 meter kabel aan hangt. Laat je de groepenkast ook nog aanpassen?
Die kabel is top. Veel beter dan steeds de kabel uit de kofferbak pakken.
Binnenkort dus nieuwe kabels leggen en dan op een aparte groep. Later misschien eens drie fasen en dan moet ook de meterkast aangepast worden idd. Maar de granny charger voldoet al vier jaar, dus de laadsnelheid is niet zo'n issue hier.
Heb zo'n 25 meter graafwerk te doen vandaar dat dan nog niet klaar is :)
 

Tees

Donateur
Je legt dan meteen een 3-fasekabel met voldoende dikte aders neer neem ik aan? Zeker met zo'n afstand wil je dat niet in de toekomst nog eens open moeten trekken.
 

Berrychello

Forumguru
Ja zeker. Zonde idd als het nog een keer open moet :) leg ook gelijk een mantelbuis naar de garage en een paar extra kabels, waaronder utp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Zou zeggen leg meteen een Ymvk-as 4x6mm² en een grond UTP CAT6 .
Is die voor krachtstroom in toekomst klaar en de UTP voor loadbalance of communicatie met paal via interpret ....
Maar de rode mantelbuizen van 90mm kan ook perfect als je maar ruime bochten legt en dat stomme dunne van fabriek geleverde draadje meteen voor een goede nylon draad vervangt !!
En einde buis IN grond altijd ff afdoppen/tapen, lopen sneller vol met grond dan je vermoed.....
Net als loze kabel in grond, tape die af met vulcaniseer tape of krimpkous met lijm erin.
Doe je niet trekt in no time al het regenwater wat er in die tijd valt en in grond trekt je kabel in !!
Met gevolg dat je dan al met een rotte kabel begint... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan