Ok, daar komt 'ie dan, een recente ervaring met mijn Skoda dealer.
Maand geleden voor de 1ste onderhoudsbeurt geweest.
Toen had ik gevraagd of ze de volgende zaken wilden nakijken:
1. stuurbekrachtiging een tikkie minder zetten (staat in de handleiding dat de Skoda dealer dit voor je kan doen).
2. stuur trilt vanaf 90km/h.
Men heeft toen de onderhoudsbeurt uitgevoerd. Voorwielen gebalanceerd en GEPROBEERD de stuurbekrachtigingskarakteristiek aan te passen.
Dat resulteerde in een helemaal niet meer werkende stuurbekrachtiging. Ik kwam 's-ochtends om 08:00h en pas tegen twaalven (!) hadden ze m'n auto weer aan de praat.
En passant werd er ook nog een motormanagement ECU update doorgevoerd (duurde ca. 15 minuten). Nieuwste versie van de motor software, rechtstreeks via een verbinding met Duitsland.
Vervolgens afgesproken dat ik een week later kon terugkomen om alsnog de mate van stuurbekrachtiging te laten aanpassen (in de tussentijd zou men dit uitzoeken).
Kom ik een week later; we hebben geen tijd, moeilijk, moeilijk. Vervolgens de afspraak voor vorige week vrijdag kunnen maken.
In de tussentijd had ik gemerkt dat het trillen wel beduidend minder was geworden, maar dat bij lange, flauwe bochten op de snelweg er een miniem 'gewiebel' in het stuur zit.
EN dat er geen olietemperatuurweergave meer is op de Maxidot. (blijkbaar heeft dat iets te maken met de ECU s/w update?)
Afgelopen vrijdag.
Meld me weer om 08:00h. Monteur wil samen met me proefrijden ivm het nog steeds aanwezige trillen/wiebelen van het stuur bij flauwe bochten. Hij merkt meteen op dat mijn banden al aan het cuppen zijn
Lekker dan, net nieuwe auto, met volledig profiel op de banden en nu al aan het cuppen, goeie kwaliteit jongens!
Uitvoerig het bandenverhaal besproken (want volgens hun had het helemaal niks te maken met eventuele onbalans v.d. achterwielen, die zijn namelijk NIET opnieuw gebalanceerd). Ik had gewoon moeten vragen bij aflevering v.d. auto om Michelins, want die hadden volgens hun dat probleem niet.
Ja, doei, hoe moet ik nu weten dat de standaard Bridgestone die onder de Roomster zitten niet zouden deugen? Ik mag er toch vanuit gaan dat een auto met het juiste schoeisel wordt afgeleverd en dat er geen fundamentele problemen optreden met de rijeigenschappen van een fabrieksnieuwe auto. Ik had vantevoren zelfs nog nagevraagd of Pon bij deze auto de fabrieksbanden wisselde (soms gooien ze er Conti's onder), nee dat was niet het geval.
Afijn, auto naar binnen, aan de diagnose computer. Om een lang verhaal kort te maken, ze durfden het niet aan om de stuurbekrachtigingswaarde aan te passen. Toen ging men telefonisch overleggen met Pon en werd er ijskoud beweerd dat het helemaal niet kon bij deze auto. Ik vermelde dat het zelfs in de gebruiksaanwijzing stond en dat werd eerst zelfs ontkend. Toen ik het kon aanwijzen in het boekje was het antwoord slechts "ja, dan weet ik het ook niet"
Hetzelfde euvel met de olietemperatuurweergave die ontbrak. Na overleg met Pon werd er gewoon beweerd dat het niks te maken zou hebben met de eerder uitgevoerde ECU s/w update en dat het er gewoon niet inzit bij deze auto. En toen ik zei dat ik het voorheen wel had werd er gezegd "ja, dat zegt u."
Tegen tienen (ze waren toen al 2 uur bezig) werd het eigenlijk afgebroken en hebben we ff zitten praten hoe nu verder.
Met gaf het volgende advies:
-Moest terug naar de oorspronkelijke garage waar de auto gekocht is (die waar ik al eerder slechte serviceervaringen mee had ivm de beschadigingen tijdens de aflevering en de onjuiste facturatie)
-Moest contact opnemen met Pon en het bandenverhaal aankaarten, het maxidot verhaal aankaarten, het stuurbekrachtingsverhaal aankaarten.
WTF; waarom ga je eigenlijk nog naar de merkdealer? Ik vraag me echt af of de VAG organisatie wel aan de juiste kennisverspreiding binnen de hele keten doet? Dit kun je toch geen deskundigheid noemen?
Wanneer is de autobranche nou eens het stadium van beun-de-haas ontgroeid?
Ben ik nou een zeurpiet?
ps: overigens is alle conversatie met deze garage in prima sfeer verlopen. Ze hebben alleen effectief NIKS kunnen doen. En ik (= de klant die wel tig duizend euro voor een auto heeft betaald) ben de dupe.