1.0 TSI 81kw/110pk

turboturbo

Forumguru
Maar heeft dat niet meer met verschillend vermogen te maken dan puur de 3 cilinders versus 4?

Ik bedoel de 1.0 TSI ligt qua vermogen heel dicht bij de 1.2 TSI. Zou mij benieuwen of die als zoveel slechter wordt ervaren....
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Als je pk's onlosmakelijk verbind met karakterervaring denk ik dat je gelijk hebt @turboturbo.
Voor mij is er meer te vinden in de ervaring met een motor buiten alleen de pk's, dan vind ik 3 cilinders (tot nu toe) niet "fijn" wel pittig en zuinig.
 

turboturbo

Forumguru
@Altos ik bedoel vooral dat eventuele negatieve ervaring met drie cilinders misschien ook te maken hebben met het te weinig beschikbare vermogen voor het type auto waarin die driecilinder ligt.

Daarmee verbind je dan een ervaring (bv hij is traag en niet zuinig) aan het idee dat het een driecilinder motor is. En dan komt er een nieuwe drie cilinder met turbo (de 1.0 TSI) op de markt en dan denk je misschien in eerste instantie: o een driecilinder nou dat zal wel niet veel zijn. Gebaseerd op je eerdere ervaringen.

Ik denk dat de beleving van een motor meerdere factoren (geluid, souplesse, vermogen, etc) met zich mee brengt. En dat die ook door eenieder verschillend worden gewaardeerd.

En ik vermoed (zelf nog niet in gereden) dat de 1.0 ecoboost van Ford en de 1.0TSI van VAG het probleem met te weinig vermogen (al enigszins?) hebben weten op te lossen door de turbo...
 

hemi24

Forumguru
Ik heb en proefrit gemaakt in een BMW 2-serie active tourer met 3 cilinder benzine motor: geen centje pijn!
 
E

Ex-lid 2926

Ik denk dat de 1.0 3 cilinder een goede vervanger is van de 1.2 TSI. Iets meer of hetzelfde vermogen (afhankelijk van merk/type VAG auto), maar een hoger koppel, dus meer trekkracht.
Als de geluidsisolatie goed is hoor je binnenin nauwelijks hoeveel cilinders er aan het werk zijn.
 

rhaak1991

Forumguru
Als ze dat deden ging elke stuiver die ik niet voor het broodnodige nodig heb á la minute naar de spaarrekening. en dan nog even maattuning bij TVS/Vagtechniek en wat andere leuke aanpassingen... dan moet er toch zeker 150pk uit te halen zijn
 

emilio3333

Forumguru
Ik heb afgelopen week proef gereden in een Leon 1.0 TSI. Misses Emilio is toe aan een nieuwe lease-auto ter vervanging van de Golf VI 1.2 TSI. Opvolger moet de Golf VII worden met de 1.0 TSI. De Golf met deze motor was nog niet beschikbaar dus vandaar het ritje met de Leon.

Conclusie: motor heeft me echt positief verrast. Heb goed vergelijk tov de 'oudere' 1.2 TSI. 1.0 TSI heeft meer koppel, stil en voldoende vermogen in 5 en 6. Dit vind ik van de 1.2 TSI echt een mindere eigenschap. Kortom echt een duidelijke verbetering tov de 1.2.
3 cilinder geluid hoor je nauwelijks. Alleen bij optrekken in 1 is het even te horen.
Weer puik stukje werk van VW.
 

emilio3333

Forumguru
Karakteristiek komt veel overeen met de 1.6 TDI in mijn Leon.
Lange versnellingen maar voldoende trekkracht.
In 5 en 6 wordt de puf wel minder maar voldoende en in vergelijk met de oude 1.2 TSI op dit punt goed verbeterd van VW.:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan