@ertromp: Ik bedoel de gemiddeld geïndiceerde druk: pi.
Deze wordt gebruikt in de formule om het geïndiceerd vermogen te berekenen:
Pi= pi* A * s * n * z * 0,5
Hierin is A de oppervlakte van de zuiger,
s de zuigerslag
n het toerental
z het aantal cilinders
0,5 een constante voor 4 slag motoren.
Hieruit volgt dat bij een kleinere cilinderinhoud en een gelijkblijvend vermogen er een hogere gemiddeld geïndiceerde druk of een hoger toerental nodig is om dit te bereiken.
Om een hogere geïndiceerde druk te bereiken is een hogere verbrandingsdruk nodig. Dit wordt bereikt door het comprimeren van de inlaatlucht en meer brandstof in te spuiten.
Dit heeft ook tot gevolg dat met name uitlaatkleppen en zuigerveren zwaarder thermisch worden belast. Dit zou er voor kunnen zorgen dat er meer slijtage optreed en men eerder aan een revisie toe komt.
Maar de meeste constructeurs hebben met de constructie en materiaal keuze hier voldoende rekening mee gehouden, al vraag ik me wel af of een gedownsizde motor het net zo goed volhoudt als bijvoorbeeld een Mercedes diesel in een taxi. 500.000 km is hier geen uitzondering...