Ik moet eerst gaan proefrijden, en ik denk dat ik dit eerst ga doen alvorens iets anders te gaan doen .
een diesel heeft coherent aan deze constructie van nature meer koppel dat heeft te maken met de druk opbouw van de expansie van het mengsel van lucht en net ingespoten diesel. maar door het kortere toeren bereik kan er ook minder vermogen in pk gekregen waar door een diesel en benzine met zelfde cc de diesel heeft meer koppel en bij lagere toerentallen en de benzine heeft meer pk's op toeren , maar de diesel heeft een hoger rendement
heb geen bezwaar tegen een kleine uitstap . snap het wel hoor heb gevoelsmatig ook iets tegen een klein motortje in een grote zware auto , maar weet van mijn werktuigbouwkundige studie autotechniek ,, je kan wel dergelijk klein motorblok bouwen , als je maar hoogwaardige materialen gebruikt, en goed door ontwikkeld, en voldoende reserves en beveiligingen , in de vorm van olie en water koeling & warmte wisselaar, zodat ie thermisch gezond blijft, stop er goede sensoren in die pingelen , uitlaatgas temperatuur, luchtmassa , lambda die voldoende bereik en tolerantie hebben.
maar zoiets kost wel geld is dan duurder om te maken dan een grotere 4 cilinder .
ik trek wel eens een aanhanger , met een motorfiets erop, en dan een redelijke afstand, Almelo ~ Eindhoven .
heb geen hekel aan schakelen , vind de huidige 6 bak prima schakelen , automaat kan best leuk zijn ,, zeker de 3e generatie DSG die veel beter is, maar heb liever zelf de controle .
heb michelin energiesaver de laatste nieuwe, die zijn erg prettig, stil, goed op nat wegdek , en na 40 K zit ik op de helft en zou ik er 70 a 80 K mee doen ,, dat is vreselijk netjes dacht ik
ik rij er woon & werk 30 km enkele reis, en dan redelijk wat snelweg werk 100 a 140 km enkele reis, vakantie ritten naar zuid/noord Duitsland , de Ardennen , Alpenlanden . met 4 mensen + bagage , of een partij muziek instrumenten en die 4 a 5 mensen.
en dan tank ik 98 , heeft ie wel verdiend dan ! ,, doe altijd dealer onderhoud, maar banden en alles wat je op straat kan doen doe ik zelf , deze skoda is de eerste auto waar ik niks hoefde te doen aan de speakers en radio .
wat ik wel gezien heb als ik 2018 en nieuwe, die hebben betere ( lees snellere navigatie systemen )