1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

welke motor ?

  • 1.0 TSI

    Stemmen: 22 34,9%
  • 1.5 TSI

    Stemmen: 39 61,9%
  • Anders ?

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    63

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb mijn huidige auto ook wat verder dan huis gekocht dan de Skoda/SEAT dealer waar ik al een jaar of 10 tot volle tevredenheid kom.
Ook de verkoper hoef je niet opnieuw te bezoeken, zeker niet zolang er geen garantieissues optreden - en die heb ik niet hoeven meemaken.
 

dj.verhulst

Forumguru
bijna bij alle auto's moest er wel iets gedaan worden,, nou ben ik ook best kritisch en zie en hoor ook alles..

hoorde toch wel een redelijk geluids verschil tussen mijn huidige en die 1.o de media unit is compleet anders
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is natuurlijk prettig en praktisch wanneer je er één dicht in de buurt vindt, maar ik zou er één helemaal naar mijn verder weg niet voor laten staan
 

dj.verhulst

Forumguru
als ik de perfecte wagen kan vinden verder weg maar dan ook echt perfect qua specs, prijs en opties, en uitvoering ,, maar er is heel veel van het zelfde en dan kies liefst redelijk dichtbij huis .

jammer dat je LED koplampen niet zo makkelijk achteraf inbouwt, en dat je dan naar een specialistisch bedrijf moet en dan serieus knaken kwijt bent
 

dj.verhulst

Forumguru
<Update> ik heb wat 1.0 bekeken ,, die heeft een goede indruk , wil graag een luxe uitvoering, de 1.0 word vaak in de Ambition Business uitvoering aangeboden , zelden in een Style Bussniness of Sport met 6 H ,, met DSG vaker in zo'n luxe uitvoering, de 1.5 kan je met 6 H en in luxe Style of Sport vinden, en ook vaker in een leuke kleur dan dat eeuwige zwart.
volgende week ga ik kijken naar een 1.5 die wil ik geprobeerd hebben,

zou eigenlijk wat praktijk verbruiks cijfers willen ,, en wanneer gaat die ACT in schakelen ,moet ie dan helemaal warm zijn ,, hoe gaat dat ? je merkt er amper wat van .
het valt me op dat bij de 1.5 de cijfers ver uit elkaar liggen met rijd 1 op 14 of dik 1 op 21 ... dat is bij de 1.0 minder ver uit elkaar.

heb gezien dat er veel Octavia's geïmporteerd worden
 

Rosinfield

† In Memoriam
Precies, die (enorme) verschillen zul je altijd zien, per definitie. Omdat niet iedereen hetzelfde/even hard rijdt, een zelfde rittenpatroon (korte ritten vs lange snelweg ritten) heeft. Het best kun je er van uitgaan dat de fabrieksopgave een stuk te rooskleurig is.
 

dj.verhulst

Forumguru
het gekke is dat die ik die meestal wel op een 10 a 15 % we benader . daarom kijk ik naar praktijk cijfers , bij sommige vooral de wat krachtigere is het verschil tussen theoretische en praktijk kleiner
 

LdN

Forumguru
ACT bij de 1.5 werkt in alle gevallen wanneer het benodigde vermogen laag genoeg is, of de motor nu koud of warm is.
Verwacht er echter geen grote invloed van op je brandstof verbruik, hooguit wat gerommel achter de komma, het is meer
iets wat gericht is op een zo laag mogelijke uitstoot.
Hij zit bij mij in een Karoq dus het verbruik is sowieso hoger dan in een octavia, ik krijg de 1.5 niet onder de 8 liter per 100km
maar ik rij vaak relatief korte afstanden van 30 - 40km wel c.a. 50/50 snelweg en provinciale weg.
Met mijn vorige auto een 1.4 octavia was in mijn geval het verbruik 6 tot 6,5 liter per 100km.
 

EdK

Forumguru
Tsja als die dan ene keer op 2 cilinders rijd en volgende moment op 4, zou ik zeggen ga lekker voor een 3 cilinder en geef hem een update bij JD of Vag Techniek of dat soort toko's.
Met de aankomende 100Km pu in Maart heb je er meer dan genoeg aan en in Duitsland is de discussie over max snelheid ook weer opgelaaid vanwege de milieu eisen !
En kans is groot dat het nu wel doorgaat....
 

Henrik

Forumguru
Ik zou, los van het verbruik sowieso voor de 1.5 kiezen. Loopt veel mooier, is veel krachtiger en het verschil met de 1.0 in verbruik zou ik hoe dan ook op de koop toenemen. Zeker als de gewenste uitvoering, met een beetje luxe, vooral als 1.5 beschikbaar is.
Afgelopen week had ik een Rapid mee als leenauto met de 1.0 en een automaat. Vond het echt vies tegenvallen, die 1.0. Het voelt snel onderin, maar als de auto eenmaal rolt, dan maakt hij vooral herrie, maar weinig snelheid. Even gechargeerd gezegd natuurlijk. Maar voor mij zou het echt een absolute no-brainer zijn! :pardon:
 

dj.verhulst

Forumguru
kijk dat wist ik niet ,, ik gebruik de Skoda meestal voor afstanden over 80/100 en snelwegen dan rij ik tussen de 100 en 105, ga ik harder zie je het verbruik progressief stijgen
 

EdK

Forumguru
en als je kijkt op Spritmonitor ga je zien dat ik ook een keer met een caravan heb gereden
Tsja zou graag kijken maar dan moet je wel de link ernaar toe neerzetten.
Of de Spritmonitor mogelijkheden van het forum gebruiken..
 

dj.verhulst

Forumguru
ik ga gewoon kijken , want ik vind dat ik beide motoren gereden moet hebben, zoals nu de kaarten liggen is qua feiten de 1.0 de leukste maar je zit met de uitrusting versie die zeldzaam is wat ik wil .
de 1.5 heeft dit allemaal , maar dat kost best wat meer ,, als ik een mega deal kan sluiten , dat de meerprijs beperkt is.
 

TDifan

Lid
Die mega deal daar hangt het vanaf. In mijn geval kon ik een mega deal maken voor een 1.0. Ik kwam uit een O2 II FL 1.4tsi. In de acceleratietijden weinig verschil (zie bijlage). Deze souplesse test heb in de jaren zelf allemaal uitgevoerd en er is verbazingwekkend weinig verschil tussen 1.0 2018 en 1.4 2011. In het rijden wel een klein verschil, vooral onder de 2000t/m. Dan heeft de 1.0 het moeilijk. Het verbruik is daaraan tegen wel beter, kom 2km verder op een liter tov de 1.4. Maar het blijft een kwestie van smaak (en geld).
 

Bijlagen

  • Souplesse test.pdf
    41 KB · Weergaven: 6

dj.verhulst

Forumguru
klopt 80 in 6 is ie wat brommerig , dan 85 rijden is beter ,, waarom boren ze die 1.0 naar 1.2 en dan op 140 pk zetten ,, ford haalt uit hun 1.0 wel 155 pk ...
 
Bovenaan Onderaan