1.4 TSI carterontluchting aanspassingen (uitleg en uitvoering)

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het werkt wel: de oliedamp gaat de inlaat in, dat het niet meer helemaal door de motor mee verbrand wordt kan meerdere oorzaken hebben.
Dat er nu zoveel(?) meer oliedamp uit de motor komt dan voorheen komt bijvoorbeeld:
Hoeveel km heeft deze motor gedraaid? (slijtage aan zuigerveren)
Gebruik je nu dunnere olie? (Spat meer)
Hoe is je luchtfilter er aan toe? (al dan niet betere luchtstroom in het inlaattraject)
Rij je minder lange afstanden? (motorruimte blijft kouder waardoor de oliedamp sneller neerslaat)
Er zijn vast nog redenen waar ik nu niet aan gedacht heb.........

Rene2270

Nieuw lid
Hallo Peter,
Ik rij inderdaad kortere stukken 1.5 km naar het werk, luchtfilter is schoon en de auto heeft nu 90.000 op de Teller.
Zondag een oil catch can gemonteerd.
De uitgaande slang onder de auto laten lopen en die andere naar de inlaatluchtbuis afgedopt.
Inlaat traject helemaal gereinigt.
Wat mij meteen opviel is dat de slang uitgang catch can flink blaast rookt. Ook heb ik al veel chocomel in de catch can na een dag.
De motor loopt naar mijn mening hartstikke prima.
Waar kan die druk vandaan komen?
Enig idee ? anders vandeweek toch maar een diagnose in de garage laten maken.
Groet Rene

Bijlagen

• 20250303_185033.jpg
    20250303_185033.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 19

Pindasaus

Forumguru
Chocomel / mayonaise is olie met water. Dat krijg je als de motor niet op temperatuur komt. Normaal verdampt het vocht, als de olie de kans krijgt om warm te worden.

andrehj

Forumguru
@Rene2270 Die gassen zijn bypass gassen, die langs de zuigerveren richting het carter gaan, en normaliter via de een carterventilatie (en bij de 1.8 TSI een olieafscheider) weer naar de inlaat stromen. Als jij nu de carterventilatie los haalt en in een oil catch can laat uitkomen, komen die gassen dus uiteindelijk ergens onder de motorkap vrij.

Maar als je slechts 1.5 km van je werk woont, waarom ga je dan met de auto? Dat kun je toch eenvoudig lopen of fietsen? Is voor jou én je auto veel gezonder en bespaart nog geld ook.

hemi24

Forumguru
@Bakkertje: dat is marginaal, zeker afgezet tegen de hoeveelheid condens in een wagen die enkel korte stukjes rijdt en totaal niet op temperatuur komt.
Grote kans dat bij een dergelijke wagen de uitlaat ook van binnenuit wegrot!

Bakkertje

Forumguru
Dat weet ik niet @hemi24 daar zullen vast wel mensen wat mee getest en geëxperimenteerd hebben. Minder vocht in de brandstof kan sowieso geen kwaad lijkt me. Dus baat het niet (of minder dan verwacht) dan schaadt het niet ..

Bovenaan Onderaan