1.4 TSI Fabia RS, waar op letten bij aanschaf?

Cordoba

Forumguru
Als je vragen over het motorblok hebt, kun je het beste even de motorcode opzoeken van de betreffende auto. Als je het kenteken van de auto hebt, kun je dat via kentekencheck opvragen, en krijg je onder andere de motorcode te zien. Seats, VW's en Audi's met een identiek blok, hebben ook dezelfde motorcode, dus als je googled op motorcode krijg je direct bij alle Vagmerken de problemen te zien.

Verder als je kiest voor een Fabia en modificaties wil uitvoeren, kun je vaak ook onderdelen van de andere VAG-merken gebruiken. Zo heeft mijn Fabia I bijvoorbeeld de lichtmetalen velgen van het eerste model Audi A3, en heb ik bijvoorbeeld voorstoelen en achterbank vervangen door exemplaren uit een Seat Ibiza, en zit mijn oude achterbank nu in een andere Ibiza.

RS-initialen

Donateur
Tja, ik heb zo'n beestje.
Mijn ervaringen:
- hoog olieverbruik
- af en toe haperende elektrische ramen
- rijdt vooral rechtdoor lekker (het is geen bochtenwonder)
- De dakrand zit in de weg om makkelijk hoge stoplichten te bekijken.
door skoda garantie maak ik me nog geen zorgen omtrent problemen en die heb ik tot nu toe nog niet gehad (maar rij ook niet veel (<10k per jaar)).
Verder gaat de binnenkant van de deur resoneren indien je het geluid heel hard zet (maar dat hebben meer auto's)

Maar toevallig dat we afgelopen week bespraken dat deze voorlopig niet weg gaat (afrijden).
Dus rijd als een tierelier.

andrehj

Forumguru
Heb je al eens overwogen om olie te peilen?
Die peilstok zit er niet namelijk niet voor niets. Je manual schrijft erover op pagina 227:
"Het oliepeil moet regelmatig worden gecontroleerd. Het beste bij elke tankbeurt
of voor langere ritten."​
Terecht staat ook nergens dat olie peilen niet meer nodig is, omdat er een olielampje in je auto zit....

Wel staat er op pagina 24:
"Als onder de gegeven omstandigheden het bijvullen van motorolie niet mogelijk is, de rit niet voortzetten! De motor afzetten en de hulp van een erkend reparateur inroepen."​
Met andere woorden: Als het lampje brandt, is het oliepeil al zo laag dat verder rijden onverantwoord is.

Conclusie: regelmatig oliepeilen!

Waalko Kramer

Forumguru
Hallo allemaal.

Vandaag is mijn aygo totalos gereden door een ongeluk :(
Schade aan mij zelf lijkt mee te vallen, schuld lag bij de ander, dus verzekering zit ook prima...

Maar, nu moet er dus een nieuwe auto komen.
Heb een mooie Skoda Fabia RS uit 2010 op het oog. 22dkm op de teller. Mooi groen :-) 1.4 blokje er in.

Vraag aan de kenners.
Hoe is de auto?
Betrouwbaar?
Waar moet ik op Letten tijdens de koop?

Bijzondere naam heb je voor iemand die in Barneveld woont... (Biblebelt)

koreaan

Forumguru
Beste Forumers,

Is iemand bekend met deze auto.
Mijn vader heeft wel interesse echter de bekende 1.4 tsi problemen, welke ik zelf ook ondervonden houden hem tegen.

Mocht iemand hier ex eigenaar zijn of iemand die weet of de problemen defitief zijn opgelost hoor ik graag van jullie.

Alvast dank!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    147 KB · Weergaven: 65

Joske

Forumguru
Maar @Monteurtje had in een ander topic aangegeven dat er vanaf een bepaald bouwjaar veel minder problemen waren door uitgevoerde modificaties op het desbetreffende blok. Gezien het bouwjaar 2012 lijkt het mij zeer aannemelijk dat deze een modificatie zou (ik zeg zou!) kunnen gehad hebben..
Aangezien het model op de markt gekomen is in 2010.

Contacteer de dealer even zou ik zeggen?

koreaan

Forumguru
Falcon 1.4 tsi problemen heb ik ook gehad met mijn polo gti.
Was benieuwd of de vorige eigenaar toevallig op t forum zit.

Falcon

Donateur
Falcon 1.4 tsi problemen heb ik ook gehad met mijn polo gti.
Was benieuwd of de vorige eigenaar toevallig op t forum zit.

Ik zit hier al een tijdje op het forum en volgens mij heb ik nog maar 1 rs eigenaar voorbij zien komen... ook een blauwe dat wel.. zal even zoeken wie dat ook maar weer was :)

De enige op het forum die met een Fabia II RS langs is geweest is volgens mij @maceddie17 .. maar die is al sinds 2011 niet meer geweest.

Dit was trouwens wel een leaseauto en zou dus nu in principe op kunnen zijn.. dus wat dat betreft zou dit de auto kunnen zijn

Blijft toch iets vaag die 1.4 motor de ene is er goed mee de andere slechr ik twijfel nog altijd

het is de enigste leuke kleine break in dit segment

peterrapid

Forumguru
Anders eventjes kijken of er nog een stockwagen is, ik denk dat dealer die nog 1 heeft er wel nog iets voorover heeft om hem kwijt te geraken en dan heb je garantie

RS-initialen

Donateur
Ik heb er 1.
Tot nu toe (maar heeft pas 26000 gereden) alleen problemen met elektrische ramen (maar dat hebben meer fabia's).
Hij is uit 2011, dus waarschijnlijk nog zonder modificatie.
Vanwege de geruchten hebben we extra Skoda garantie gekocht zodat we tot 2017 geen zorgen hebben.
Olie verbruik is wel meer dan een normale auto, maar valt nog mee (1 liter per 5000km).
Boetes moet je ook rekening mee houden want je rijdt in no time te hard (gelukkig cruisecontrol).
We hebben besloten om deze af te rijden aangezien deze auto naadloos op onze wensen aansloot
(kleine hoogzitter, automaat met pit (>100pk)).
Mijn vrouw blij dat als ze gas geeft er altijd wat gebeurt (voorgaande Meriva moest je eerst telefoneren om te melden dat je harder wou :) , daarvoor 2 sportievere auto's gereden wat mijn vrouw toch prettiger vond.
Ze rijdt overigens rustig, maar bij invoegen en inhalen geeft deze haar meer vertrouwen.

Ik ben blij aangezien deze ongeveer hetzelfde doet als mijn motor.
Grootste nadeel tot nu toe is het schuin moeten kijken naar boven de weg hangende stoplichten (maar ook dat hebben alle fabia's )

Overigens heb ik geen combi/break maar de hatchback.

De 17inch velgen zijn bij de blauwe vervangen door 16inch (mogelijk om wat meer demping te hebben). Verder ziet ie er nog goed uit.

RS-initialen

Donateur
skoda1-png.29071

full

vereenvoudigd naar 2 samengevoegde foto's op forumsite

Vergeten te vermelden, de flippers (handmatig schakelen aan stuur) gebruik ik soms wel (eerder terugschakelen), mijn vrouw niet.

Laatst bewerkt:
Heb er ook al een tijd 1tje, nog geen echte problemen mee gehad alleen olie verbruik in het begin.
En de rechter koplamp die steeds uitviel (xenon) maar dit heeft noordhoek waalwijk keurig opgelost. +1

Verder zit ik rond de 26 dkm en hij "raced" nog steeds als een tierelier.

Het verhaal dat de ene wel goed is en de andere niet heb ik vaker gehoord ben denk ik een van die die geen problems ermee heeft gelukkig!

waggie komt uit 05-2011

Voor de liefhebbers, pics zitten in de galerij

Suc6 met de eventueele aanschaf.

Bovenaan Onderaan