1.6 D loopt niet goed bij hoge snelheden

Superbst

Senior Member
De mensen die hier aangeven wel 200 te rijden met hun 1.6 diesel, hoeveel PK hebben die? Als deze diesels 120 PK hebben en van de TS maar 105, dan maakt dat nogal verschil, met name op hogere snelheden.
Mja, de enigen die het hier hebben over 105pk zijn net diegenen die geen Superb hebben?
We zitten hier in het "Superb III"-subforum, dus ik ga er van uit dat zowel de TS als de andere Superb-rijders dus wel degelijk met de 3de generatie 120pk versie rijden?

Tja, hoe vaak komen de meesten boven de 160 km/h..?

A37 's ochtends vroeg of later op de avond misschien, verder vindt ik het behoorlijk riskant, aangezien mijn rijbewijs mij aardig lief is...

Bij de oosterburen is op de meeste trajecten de snelheid er doorgaans ook wel behoorlijk uit!
True, maar topsnelheid is dan ook een vrij nutteloze parameter.
Acceleratievermogen en hernemingen zijn veel belangrijker, zowel voor de "fun" als voor je eigen veiligheid. En de 1.6 is daarin natuurlijk geen sterkhouder, dat weten we ondertussen hoop ik toch wel allemaal?

hebben hier een een 120pk S3 handbak. Op autostrade eens je in 6 rijdt is het een verdomd tamme wagen. Wil je even versnellen ben je al verplicht om terug te schakelen naar zijn 4. Een 120pk rijdt veel beter met een dsg, dan heb je geen last van het moeten schakelen voor de versnelling erin te krijgen. Maar voor de rest, zeer prettige cruiser. Op het gemak, gezapig rond tuffen. :D

Met de vRS stage 1 is dit een volledig ander verhaal :deuk:
Kan ik me inderdaad iets bij voorstellen...
Met de DSG7 valt het al bij al nog wel mee: net omdat je niets moet doen en hij "vanzelf" indien nodig terugschakelt naar 5de of zelfs lager. Om zo toch maar aan die toeren te komen om een iet of wat acceptabele acceleratie uit dat mini-/eco-blokje te persen :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
acceleratievermogen en hernemingen zijn veel belangrijker, zowel voor de "fun" als voor je eigen veiligheid. En de 1.6 is daarin natuurlijk geen sterkhouder, dat weten we ondertussen hoop ik toch wel allemaal?
velen hebben er nog niet in gereden en redeneren "hey, 120pk is toch voldoende voor zo'n wagen".
True, voor 95% van de tijd dat je ermee rijdt. In die andere 5% had je gehoopt de 2.0 in de motorruimte te hebben.
 

Superbst

Senior Member
velen hebben er nog niet in gereden en redeneren "hey, 120pk is toch voldoende voor zo'n wagen".
True, voor 95% van de tijd dat je ermee rijdt. In die andere 5% had je gehoopt de 2.0 in de motorruimte te hebben.
Inderdaad, en dat is een vrije/rationele keuze die iedereen bewust zou moeten maken: als die 5% je x€ meer waard is (of een optie elders minder), by all means...
 

B.Stuurder

Forumguru
Mja, de enigen die het hier hebben over 105pk zijn net diegenen die geen Superb hebben?
We zitten hier in het "Superb III"-subforum, dus ik ga er van uit dat zowel de TS als de andere Superb-rijders dus wel degelijk met de 3de generatie 120pk versie rijden?

Ho ho, neem me niet dadelijk. :stop: Ik ging uit van onderstaand commentaar en las de kop van het slaapverwekkende filmpje niet goed. Daar staat inderdaad SII.

Een Superb met 1,6 tdi heeft wat... 105 pk standaard?

Ik zou sowieso geen 1.6 in een SuperB nemen, ik ben een autoliefhebber en ik ga niet in een olietanker met een naaimachine motor rijden. De beleving is dan voor mij persoonlijk dood en dan betaal ik liever helemaal bijna niks en ga met de bus!
 

philippe bakker

Forumguru
Ho ho, neem me niet dadelijk. :stop: Ik ging uit van onderstaand commentaar en las de kop van het slaapverwekkende filmpje niet goed. Daar staat inderdaad SII.



Ik zou sowieso geen 1.6 in een SuperB nemen, ik ben een autoliefhebber en ik ga niet in een olietanker met een naaimachine motor rijden. De beleving is dan voor mij persoonlijk dood en dan betaal ik liever helemaal bijna niks en ga met de bus!
Ja zo’n auto heb je als je die krijgt vh bedrijf denk ik. Want als je daar bewust voor kiest dan ben je ofwel krenterig ofwel bijna een auto hater
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja zo’n auto heb je als je die krijgt vh bedrijf denk ik. Want als je daar bewust voor kiest dan ben je ofwel krenterig ofwel bijna een auto hater
als je in Nederland een Superb krijgt van de zaak, dan moet het gek lopen dat je niet voor iets anders kan kiezen. Bijvoorbeeld een Octavia met een 2.0 diesel.
 

Bakboord1

Forumguru
Of je ontdekt dat een sterkere motor in de lease relatief erg veel duurder netto per maand is.
Ik heb de lichtste motor in mijn auto en baal daar hooguit twee keer per maand van.
In mijn geval vond ik de beste stoelen die er mogelijk waren en een panoramadak een betere investering.
Keuzes..

Heb voor mijn vrouw wel een leuk scheurijzertje uitgezocht.
 

philippe bakker

Forumguru
Of je ontdekt dat een sterkere motor in de lease relatief erg veel duurder netto per maand is.
Ik heb de lichtste motor in mijn auto en baal daar hooguit twee keer per maand van.
In mijn geval vond ik de beste stoelen die er mogelijk waren en een panoramadak een betere investering.
Keuzes..

Heb voor mijn vrouw wel een leuk scheurijzertje uitgezocht.
Moest ik een 2.0 TDI gekocht hebben i.p.v. de rs tsi dan kostte me dat per jaar ongeveer 3500 euro minder. Maar wat ben ik blij voor deze gekozen te hebben. Elke minuut rijden is puur fun.
 

B.Stuurder

Forumguru
Of je ontdekt dat een sterkere motor in de lease relatief erg veel duurder netto per maand is.
Ik heb de lichtste motor in mijn auto en baal daar hooguit twee keer per maand van.
In mijn geval vond ik de beste stoelen die er mogelijk waren en een panoramadak een betere investering.
Keuzes..

Heb voor mijn vrouw wel een leuk scheurijzertje uitgezocht.
Mijn vorige wagen ben ik ook mee in de "lekker goedkoop" val gelopen. Het is natuurlijk persoonlijk, maar buiten dat de wagen prima reed en van de nodige luxe was voorzien, ergerde ik me toch zeer regelmatig kapot aan het gebrek aan reactie bij gas geven. Daarentegen is het nu een genot om zelf te kunnen bepalen of je nog wel of niet kunt invoegen, wanneer andere weggebruikers proberen gaten dicht te rijden. Nog niet te spreken van de capaciteit om in te halen.
Maar nogmaals, dat is persoonlijk en ik heb in het verkeer niet zo heel veel geduld.
 

leon-cupra

Forumguru
als je in Nederland een Superb krijgt van de zaak, dan moet het gek lopen dat je niet voor iets anders kan kiezen. Bijvoorbeeld een Octavia met een 2.0 diesel.
hier moet ik je wel tegenspreken. Als de octavia geen vRS zou zijn, zou toch nog kiezen voor de Superb. Uitstraling, afwerking, gevoel, .. staat op een hoger niveau dan bij de octavia. Ondanks de tamme 1.6 vertoef ik zeer graag in de Superb.
Maar persoonlijk zou ik ook steeds de 2.0 kopen in de Superb. Bij privé-aankoop. Bij zakelijke aankoop spelen er spijtig genoeg andere, minder leuke, factoren mee.
 
Bovenaan Onderaan