1.6 MPI met kleine caravan

cali05

Forumguru
Hallo,
Ik ben nieuw op het Skoda-forum. Gisteren een nieuwe Octavia combi ambiente 1.6 75 kw gekocht. Cappucino Beige, met attractive pakket. Ik had nog nooit in een Octavia gereden maar was onder de indruk van de auto. Zit goed in elkaar en een zee van ruimte.
Over 3 weken mogen de wagen ophalen, De gasinstallatie wordt later ingebouwd (3 mnd levertijd).
We hebben deze auto aangeschaft omdat we meer ruimte willen en een kleine caravan (735 kg) willen kunnen trekken. Ik heb eerst op allerlei sites gekeken hoe de Octavia met 1.6 mpi het doet met een caravan en daar kwam de auto niet slecht uit. Ik ben benieuwd of er Skoda-rijders zijn die een 1.6 met caravan hebben en hoe hun ervaringen zijn.


 

Bijlagen

  • nf04_0000078837.jpg
    nf04_0000078837.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 62
  • nf03_0000078837.jpg
    nf03_0000078837.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 64

Mark

Banned
Een kleine caravan trekken gaat geen probleem zijn zolang je maar rekening houd met het mindere vermogen, maar je gaat zeker zonder problemen bv. in Spanje geraken.
Hou er rekening mee dat lpg nog wat vermogen wegneemt, beste is bij het trekken van de caravan over te schakelen op benzine (toch zeker in een bergachtige omgeving).
 
Ik heb er wel niet met een aanhanger achter gereden maar een 1.6MPI trekt lekker onderuit. En dat is wat je met een caravan nodig hebt. Veel plezier met de combinatie.
 

louigi58

Senior Member
Hallo,
Ik ben nieuw op het Skoda-forum. Gisteren een nieuwe Octavia combi ambiente 1.6 75 kw gekocht. Cappucino Beige, met attractive pakket. Ik had nog nooit in een Octavia gereden maar was onder de indruk van de auto. Zit goed in elkaar en een zee van ruimte.
Over 3 weken mogen de wagen ophalen, De gasinstallatie wordt later ingebouwd (3 mnd levertijd).
We hebben deze auto aangeschaft omdat we meer ruimte willen en een kleine caravan (735 kg) willen kunnen trekken. Ik heb eerst op allerlei sites gekeken hoe de Octavia met 1.6 mpi het doet met een caravan en daar kwam de auto niet slecht uit. Ik ben benieuwd of er Skoda-rijders zijn die een 1.6 met caravan hebben en hoe hun ervaringen zijn.


Ik heb zelf een O1 1.6 automaat met Vialle LPG G3 installatie gehad met een 850 kg caravan. Altijd overal kunnen komen. Liep op gas zelfs fijner met caravan dan op benzine.
Je moet alleen niet bang zijn om toeren te maken. Reed altijd rond de 4200 rpm en bergop zelfs 5 tot 6000 rpm. Nooit geen problemen gehad. Na 6 jaar ingeruild op een O2 2.0 TDI met DSG bak. Moet zeggen dat dit toch wel wat relaxter rijd zelfs met een 1350 kg caravan.
 

fn1966

Nieuw lid
Ik heb sinds mei 2008 een nieuwe O2 1.6 mpi Ambiente attractive met teleflex LPG installatie. In julli mee naar Noorwegen geweest met een kleine caravan totaalgewicht ca. 825 kg en ruim 3200 km afgelegd.
Op het vlakke fijne combinatie die met cruise controlle en rijdend in de 5e versnelling goed mee kan komen, meestal ergens tussen de 85-90 km/h.
Bergop moet je snel terug naar de 3e en soms zelfs de 2e waarbij je de motor veel toeren moet laten maken hij is dan nadrukkelijk hoorbaar aan het werk maar het gaat allemaal zonder problemen. De combinatie is zeer stabiel en geeft veel vertrouwen. Verbruik Lpg met caravan ca. 1:8 en zonder caravan ca. 1:11,6. Wat ik wel nog wil doen is extra hulpveren achter laten monteren omdat de kogeldruk en gastank de auto bij vakantie belading net iets te ver laat inveren. Al met al tevreden als trekker voor een lichte caravan.


[/quote]
 
Je moet alleen niet bang zijn om toeren te maken. Reed altijd rond de 4200 rpm en bergop zelfs 5 tot 6000 rpm.

Dan zette je de automaat in de 'handmatige' stand? Want anders schakelt hij toch door?
 

deusjevo

Forumguru
Ik rijd rond met een zeer goed gestroomlijnde caravan van 850 a 900 kilo achter m'n 1.6 MPI'tje.
Gaat prima, zeer stabiele combinatie.
O1 mag max 1200 kilo trekken, dat vind ik wel weer erg veel geloof ik.

Kruissnelheid in Frankrijk ca 110 a 115 km/uur.
Bij Millau op weg naar Spanje moet ie d'r goed aan trekken, gaat dan soms in z'n 2e versnelling met ca 5000 toeren, ik hoor 't motortje genieten dan.:xyxthumbs:

Gemiddeld verbruik ligt wel pietsie hoog, ca 1 liter op 6.6 kilometer, maar ja, brandstof betaald m'n baas, ook in het buitenland op vakantie:super:


:bye:
 

Falcon

Donateur
Trekken doet hij het wel, dat heb ik ook gemerkt.

Alleen de combinatie van een LPG-tank, trekhaak, caravan schreeuwt om hulpveren.

Als je geen hulpveren neemt dan raad ik je aan om het gewicht in de caravan iets naar achter te plaats, zodat de caravan iets in de kont hangt.

Dit zorgt ervoor dat je veel stabieler op de wegrijd en geen probleem krijgt met drempels en heuvels. Want reken maar dat je trekhaak de grond gaat raken als je achterbak vol zit en kinderen op de achterbank. Dit doet hij al zonder caravan.

Een tip van een Skoda Octavia Combi 1.6 GasFX met trekhaak rijder ;)

Kosten hulpverenset komt rond de 400 euro incl. montage. Niet alleen lost dat dit probleem op, maar zorgt er ook voor dat de octavia minder in bochten overheld. Met haarspeldbochten in de bergen is dit super comfortabel.
 

deusjevo

Forumguru
Afgelopen week een caravan van max 1200 kilo gekocht...:crazy:
Iemand ervaring i.c.m. met een 1.6 MPI'tje?
Voor de 1.6 MPI is 1200 kilo maximaal gewicht:crazy:
 

octofreak

Actief lid
Trekken doet hij het wel, dat heb ik ook gemerkt.

Alleen de combinatie van een LPG-tank, trekhaak, caravan schreeuwt om hulpveren.

Als je geen hulpveren neemt dan raad ik je aan om het gewicht in de caravan iets naar achter te plaats, zodat de caravan iets in de kont hangt.
.

:crazy:

Lijkt mij geen verstandig advies. Immers de kogeldruk dient optimaal te blijven en het gewicht wil je niet achterin een caravan hebben. Ik rij zelf een combi met een zware 1400 kg caravan en beladen achterbak. Alleen bij de stoepdrempel/heuvel voor de oprit wil de trekhaak de grond raken. Voor de rest nooit last mee gehad.

Overigens kan e.e.a ook liggen aan de montage van de trekhaak. Wellicht is dit geen standaardhoogte voor de octavia. Vanuit RDW zit hier een min en max hoogte aan.

Overigens heb ik dezelfde caravan gereden met een 1.8T en nu met 2.0TDI. Ik hoef niet te zeggen wat makkelijker,soepeler, rustiger en relaxter rijdt.....:yeah:
 

louigi58

Senior Member
Afgelopen week een caravan van max 1200 kilo gekocht...:crazy:
Iemand ervaring i.c.m. met een 1.6 MPI'tje?
Voor de 1.6 MPI is 1200 kilo maximaal gewicht:crazy:

Heb zelf een O1 combi met 1.6 mpi op lpg gehad, wel met caravan tot 900 kg.
Gaat prima als je maar niet bang bent om hem flink op toeren te houden.
Liep trouwens op lpg (Vialle vloeibare multipoint gas injectie) fijner met caravan dan op benzine.
Moet zeggen heb nu een 2.0 TDI met DSG bak met een 1300 kg caravan, maar dat rijd zo relaxed. Gewoon cruisecontrol op 100 en met 2200 rpm lekker cruisen. Bergop af en toe terug naar 5.
Dat was met de mpi wel anders, lange autobaan hellingen met 5 tot 6000 rpm.
Maar als je dus niet bang bent wat toeren te maken, geen probleem. Relaxed rijden? Nou nee.
 

LenK

Forumguru
1.6 mpi en op gas en een caravan er achter. Dan moet je wel uit de bergen blijven, anders lijkt het me niet aan te raden. Dan moet je echt aan de diesel of zwaardere benzine motor.

Deze zomer in Oostenrijk zonder caravan maar wel met 4 personen er in had mijn O2 1.6 mpi op benzine het regelmatig flink moeilijk. Tussen de 2e en 3e versnelling zit ook een te groot. Dus in z'n 2 flink in de toeren en dan overschakelen naar 3e verzet dan viel ie dood.
 

deusjevo

Forumguru
Heerlijk toch, zo'n MPI'tje te horen werken, met 5500 toeren in z'n 2e versnelling bergop......

Gat tussen 2e en 3e is inderdaad vrij groot, vond ik al opvallen met m'n oude caravan van 850 kilo, zal nu alleen nog maar groter gaan worden met 1200 kilo caravan denk ik:icon_smile_question

Ga trouwens meestal naar Spanje over Millau, heerlijk stuk, lekker veel schakelen en gieren met die motor:super::super:
 

Heukie

Lid
Afgelopen week een caravan van max 1200 kilo gekocht...:crazy:
Iemand ervaring i.c.m. met een 1.6 MPI'tje?
Voor de 1.6 MPI is 1200 kilo maximaal gewicht:crazy:

Zolang het vlak blijft lijkt het mij geen probleem. Maar als je de bergen ingaat zal het best zwaar worden.
Zeker als wij Nederlanders de caravan helemaal afladen met van alles.
Je zou de caravan eens moeten wegen als hij helemaal beladen is. Ledig gewicht op je kentekenbewijs van je caravan is vaak gewicht zonder koelkast, eventuele wc, boiler e.d. Je zit dus erg snel aan je max. toelaatbare gewicht.
 

911gt2

Actief lid
Afgelopen week een caravan van max 1200 kilo gekocht...:crazy:
Iemand ervaring i.c.m. met een 1.6 MPI'tje?
Voor de 1.6 MPI is 1200 kilo maximaal gewicht:crazy:
Ben ik nou de enige die dit absurd vindt?

1200KG is de max en jij koopt de max en wil er vervolgens mee naar Millau gaan rijden...

Dan neem je nog geen pot pindakaas mee of wel?:shocked:
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik neem aan dat deusjevo bedoelt....

Ledig gewicht plus laadvermogen is totaal 1200 kg. Maw juridisch verantwoord .... dus er kunnen potten pindakaas.. nederlandswater en aardappels mee:)

1600 cc zegt niks over de veiligheid.... je moet alleen wat beter gevallen inschatten en ietsie pietsie meer tijd hebben.... heuvel op dan he

ennuh ik vind het niet absurd... hoogstens minder handig
 

deusjevo

Forumguru
Ben ik nou de enige die dit absurd vindt?

1200KG is de max en jij koopt de max en wil er vervolgens mee naar Millau gaan rijden...

Dan neem je nog geen pot pindakaas mee of wel?:shocked:

Pindakaas gaat altjd in ruime mate mee, minimaal drie potten anders word ik zeer chagerijnig als de pindakaas op is... :mad:

Ik weet niet of jij caravan ervaring hebt 911gt2 :icon_smile_question maar er zijn zoveel combinaties die met een maximaal gewicht aan caravan rijden...

Wat is er mis met de route over Millau, max stijging daar is 6%, ik kom best boven hoor.
Aparte stroken voor vrachtauto's en langzaam verkeer als auto's met caravan, dus wat is het probleem vindt jij :icon_smile_question
 

deusjevo

Forumguru
Ik neem aan dat deusjevo bedoelt....

Ledig gewicht plus laadvermogen is totaal 1200 kg. Maw juridisch verantwoord .... dus er kunnen potten pindakaas.. nederlandswater en aardappels mee:)

1600 cc zegt niks over de veiligheid.... je moet alleen wat beter gevallen inschatten en ietsie pietsie meer tijd hebben.... heuvel op dan he

ennuh ik vind het niet absurd... hoogstens minder handig

Precies Hein :aangenaam:
En minder handig, ach, ik ben 2 uurtjes langer onderweg heb ik uitgerekend.... :tongue:
 
Bovenaan Onderaan