1.6 MPI met kleine caravan

skodaboy

Forumguru
Kom ik met 77 kW over de Alpen of Pyreneeen met een 1500 kg caravan erachter?

wel ik cross hier door het land met een aanhangwagen met een mtm van 1300kg,als deze goed geladen is,dan merk je wel dat je hem bij hebt, maar de 02 geeft er niet om,
rijstijl wat aanpassen en het komt allemaal inorde ;)
overigens rijd ik met de aanhangwagen gewoon vlot met het verkeer mee.
op sommige momenten rij je zelfs gewoon weg van de rest...:D
en ik rijd ook maar met de 1.9 tdi 77kw uitvoering,natuurlijk dat beetje extra power na de tuning,speelt ook een rol.......:xyxthumbs:
 

deusjevo

Forumguru
en ik rijd ook maar met de 1.9 tdi 77kw uitvoering,natuurlijk dat beetje extra power na de tuning,speelt ook een rol.......:xyxthumbs:

En dat beetje power maakt het juist weer een beetje gevaarlijker....
Je zal je rijstijl aan moeten passen aan je combinatie.
Mijn oude caravan woog beladen 850 kilo, daarmee was de verhouding beladen auto/beladen caravan iets van 55%.
Met die combi reed ik 120 of soms zelfs 130 op de Peage.
Met mijn nieuwe combi ligt de verhouding op iets van 82%, daarmee laat ik het wel uit m'n hoofd om 130 te rijden.
 

KaleFietsbel

Actief lid
Mij maakt het niet uit maar stel je voor.... je rijdt in Nederland of in Duitsland je wordt aan de kant gezet.. je wordt gewogen.... uitladen en proces-verbaal overschrijding gewicht van je sleurhut ... lekker begin van je vakantie...

Indien je een aanrijding krijgt waardoor je sleurhut totaalloss rijdt... stel je voor ze gaan de rest van je hut wegen... overgewicht... verzekeringsmaatschappij keert niet uit dag hut dag vakantie..... en oja... de schade aan misschien een tegenpartij moet ook betaald worden...

Zo gelijk als je hebt met het eerste deel van je tekst, zo ongelijk heb je met het 2e gedeelte.

Op het moment dat ik de caravan zwaarder maak dan het kenteken toestaat, ben ik in overtreding, kan bekeurd worden, aan de kant gezet, leeggemaakt en meer van dat soort capriolen.

Mijn rijbewijs echter voldoet aan de combinatie zoals die op papier staat, dus bij een ongeval zal de verzekeraar uitkeren. Als dat niet zo zou zijn, zou iemand die door rood rijdt, te hard rijdt, spook rijdt, van links komt etc ook geen recht op vergoeding hebben, ook die overtreden de verkeersregels.
 

deusjevo

Forumguru
@Kale Fietsbel:

Ik vrees met grote vrezen dat de verzekering inderdaad zeer moeilijk kan gaan doen als jij een ongeval krijgt met een caravan van 1500 kilo als die caravan op papier maar 1360 kilo mag wegen.
Je bent dan verwijtbaar en de verzekeraar zal er alles aan doen om (gedeeltelijk) onder een uitkering uit te komen.
Dat je een geldig rijbewijs hebt is fijn maar je hebt de caravan overbeladen, ook al is dit per ongeluk gebeurd.

Hetzelfde gebeurd er als je door rood licht rijdt of veel te snel gereden hebt en je veroorzaakt vervolgens een ongeval.
 

Porettuhcs

Senior Member
Mijn rijbewijs echter voldoet aan de combinatie zoals die op papier staat, dus bij een ongeval zal de verzekeraar uitkeren. Als dat niet zo zou zijn, zou iemand die door rood rijdt, te hard rijdt, spook rijdt, van links komt etc ook geen recht op vergoeding hebben, ook die overtreden de verkeersregels.

Ik heb het niet over je rijbewijs gehad... op papier klopt het idd... maar je neemt wel 240 kilo meer mee dan wettelijk is toegestaan.. sterker nog je hebt op papier je aslast laten verminderen... je weet waar je mee bezig bent dus... het is dus verwijtbaar net zoals het door rood rijden, te hard rijden, spookrijden, kort volgen etc etc... zeker als er proces-verbaal is opgemaakt..... verzekeringsmaatschappijen willen nooit uit betalen... ze zullen dus altijd gaan kijken wat JIJ fout hebt gedaan...

maar nogmaals.... op papier klopt het
 

KaleFietsbel

Actief lid
De discussie gaat nu een kant op die niet mijn intentie was.

De site van deusjevo geeft aan dat het wel kan, maar niet super veel overhoudt.
 

Porettuhcs

Senior Member
Maar ik heb een oplossing voor je....

Verkoop die amerikaanse euh auto en je golfje ....

koop een Scout 1.8 tsi... rij je wettelijk met je B rijbewijs oke.... verhoog je je aslast weer naar 1500 kg ... geen overbelading meer .... geen problemen in de Alpen...

ennuh rij je nog eens knap ook :D
 

KaleFietsbel

Actief lid
Hahahaaa,

De Corvette is toevallig te koop, dus als je interesse hebt....

De golf verkopen kan nog wel eens problemen opleveren met de leasemaatschappij, als eigenaar van de auto. :regels:

Een TSI hoort helaas niet tot de mogelijkheden. Ik 'moet' dieselen of op LPG, en uitgezonderd een duitse GTI (zie andere thread) schijnen TSI motoren niet op LPG afgeleverd te worden.
 

Porettuhcs

Senior Member
hahaha....

Ik vind het wel een hele gave bak..... zou hem graag willen hebben (lees kopen) maar ik heb net mijn Aprillia Tuono verkocht omdat hij de schuur niet uitkwam....

Ik denk dat ik dan met een koffer in de achterbak van de corvette een nieuw optrekje mag gaan uitzoeken

en wat die leasegolf betreft doe net alsof je het niet wist dat je hem geleased had... je doet immers ook of je van niks weet :eek: als je met teveel gewicht in je sleurhut rijdt :D
 

Reintje

Nieuw lid
Jazeker zo'n combinatie gehad, O1 1.6 mpi op gas, met Hobby 450(=1200kg) Niet verder gevuld dan 1100kg. In Nederland geen problemen gehad, in mijn overmoed dacht ik wel naar Tsjechie te kunnen. De combinatie werd met 90km/u op de teller minder stabiel, je gaat de caravan echt merken. Wanneer vrachtwagens je dan gaan inhalen wordt het vervelend. Een helling vanuit stilstand is geen pretje....stevige wielspin gehad. Na een enerverend jaar met alle spanning die het rijden met deze combi opriep overgestapt naar een Superb 1.9Tdi. Wat een verschil om wat meer kilo's voor de caravan te hebben. Volledig in balans en met de diesel zijn hogere snelheden geen enkel probleem.
 

deusjevo

Forumguru
Dank Reintje, dat het niet zou overhouden had ik wel verwacht.
Ik ben overigens van plan mijn nieuwe caravan die ook 1200 kilo mag wegen niet zwaarder te beladen dan ca. 1100 kilo.
Weegt ca 930 kilo leeg dus moet kunnen met 2 volwassenen, 1 kind geen zware dingen als een voortent maar alleen maar een luifel met 3 stokken.
Op www.caravantrekker.nl krijg ik maar 1 ster voor wegrijden op een helling en da's niet veel....:ahum:

Voordeeltje voor mij: ik ga via Peage naar Spanje en kom behalve Millau (ca 6%) en de snelweg over de Pyreneen niet veel schokkende bergen tegen.
De Alpen of Pyreneeen via de Route National ga ik mij niet aan wagen.
Spinnende wielen is alleen maar goed, daarmee spaar je je koppeling.
Je belading en kogeldruk waren oke :icon_smile_question
Jouw MPI reed op gas, heb je weleens overgeschakeld naar benzine bij heftige hellingen :icon_smile_question
 

Heukie

Lid
Weegt ca 930 kilo leeg dus moet kunnen met 2 volwassenen, 1 kind geen zware dingen als een voortent maar alleen maar een luifel met 3 stokken.

Wat ik altijd doe is mijn zware kampeer zaken (voortent, koelkast,leveller, stokken) in de auto leggen om zo het gewicht van de auto te verhogen.
Rijdt een stuk prettiger en stabieler
 

deusjevo

Forumguru
Doe ik ook altijd, zware zaken gaan in de kofferbak en achter 1 voorstoel (o.a. extra koelbox, campingtafel, stroomsnoer, grondzeil etc. etc.)
In de caravan gaat eigenlijk alleen maar kleding, handdoeken etc.
Grote Curver-kist met al die potten pindakaas, pakken hagel en 40 kilo eigenheimers :489: gaat ook in de kofferbak.
 

Mark

Banned
Jouw MPI reed op gas, heb je weleens overgeschakeld naar benzine bij heftige hellingen :icon_smile_question

Bij de moderne gasinstallaties is er geen vermogensverlies, op hellingen overschakelen naar benzine heeft dan ook geen nut.
Wat wel kan helpen is de airco uitzetten, die vreet vermogen.
 

Mark

Banned
Klopt helemaal, het ledig gewicht van de caravan is 1100 kg, laadvermogen was 400 kg, dus samen 1500.

De Golf weegt 1365 kg. Ik heb het laadvermogen laten aanpassen naar 260 kg, dus totaal 1360,

Hierdoor mag ik met alleen B rijden.

Hou er wel rekening mee als je op deze manier controle krijgt je goed in de problemen kunt komen, je ben namelijk zonder geldig rijbewijs en verzekering op pad.
In nederland en belgië is de pakkans mischien klein, maar in frankrijk is die wel een stuk groter.
 

KaleFietsbel

Actief lid
Hou er wel rekening mee als je op deze manier controle krijgt je goed in de problemen kunt komen, je ben namelijk zonder geldig rijbewijs en verzekering op pad.
In nederland en belgië is de pakkans mischien klein, maar in frankrijk is die wel een stuk groter.

Dat denken meer mensen, maar dat is niet waar.

De combinatie op papier voldoet aan mijn rijbewijs, kan wel een bekeuring krijgen voor overbelading.

De aanpassing van het kentekengewicht is juist in het leven geroepen om met een dergelijke combinatie te mogen rijden met alleen B.
 
Bovenaan Onderaan