1.6 MPI met kleine caravan

911gt2

Actief lid
Pindakaas gaat altjd in ruime mate mee, minimaal drie potten anders word ik zeer chagerijnig als de pindakaas op is... :mad:

Ik weet niet of jij caravan ervaring hebt 911gt2 :icon_smile_question maar er zijn zoveel combinaties die met een maximaal gewicht aan caravan rijden...

Wat is er mis met de route over Millau, max stijging daar is 6%, ik kom best boven hoor.
Aparte stroken voor vrachtauto's en langzaam verkeer als auto's met caravan, dus wat is het probleem vindt jij :icon_smile_question
Ohw dan zit ik fout ik dacht dat je caravan nu al 1200 kilo was en dat je daar je potten pindakaas enzo nog in mee moesten... Dan neem ik mijn woorden terug:aangenaam:
 

Porettuhcs

Senior Member
Precies Hein :aangenaam:
En minder handig, ach, ik ben 2 uurtjes langer onderweg heb ik uitgerekend.... :tongue:

Je hebt toch vakantie wou je zeggen :D

Ik zelf vond het toen ik nog met de sleurhut naar zuid Fankrijk reed altijd wel prettig dat ik wat vermogen over had... vandaar de opmerking minder handig... maar je hebt helemaal gelijk....

vroeger..... gingen we met z'n 5en in een ford fiesta 1.3 met sleurhut d'r achter... allemaal stijve nekken omdat we met de ramen open reden in 3 volle dag naar Frejus... Luxemburg binnendoor.... geen probleem het was feest want we gingen op vakantie.... dus rustig aan....

Maar nu zelfs op of onderweg naar vakantie adres hebben we haast .... ik ook maak me d'r zelf ook schuldig aan...!!! Ben de laatste jaren maar lekker gaan vliegen.....
 

911gt2

Actief lid
Je hebt toch vakantie wou je zeggen :D

Ik zelf vond het toen ik nog met de sleurhut naar zuid Fankrijk reed altijd wel prettig dat ik wat vermogen over had... vandaar de opmerking minder handig... maar je hebt helemaal gelijk....

vroeger..... gingen we met z'n 5en in een ford fiesta 1.3 met sleurhut d'r achter... allemaal stijve nekken omdat we met de ramen open reden in 3 volle dag naar Frejus... Luxemburg binnendoor.... geen probleem het was feest want we gingen op vakantie.... dus rustig aan....

Maar nu zelfs op of onderweg naar vakantie adres hebben we haast .... ik ook maak me d'r zelf ook schuldig aan...!!! Ben de laatste jaren maar lekker gaan vliegen.....
Ik weet nog goed mijn zijn 5-en in een Volvo 340 1.4 en een Adria Linea naar de Costa Brava... twee dagen bikkelen in de auto ;)
 

Falcon

Donateur
Merk het ook wel.. maar gelukkig is mijn partner daar even heel duidelijk in. Ik ben op vakantie en je rijd gewoon lekker 110 en 120. Dan hebben wij ook wat aan je :)

Nou ik moet zeggen naar een uurtje mompelen, begrijp ik het elk jaar beter. Relaxed en ga minimaal 2 a 3 weken. Eerste paar dagen even bijkomen en "leren" uitrusten.

Sigaren, whiskey en een goed boek FTW! Ohja en ook mijn zoontje, want die zorgt wel dat ik ga genieten.. ;)
 

Fabia

† In Memoriam
Heel verstandig jouw vrouw. Je vakantie begint toch al op het moment dat je de deur achter je dichtdoet.
 

EdK

Forumguru
Maar nu zelfs op of onderweg naar vakantie adres hebben we haast .... ik ook maak me d'r zelf ook schuldig aan...!!! Ben de laatste jaren maar lekker gaan vliegen.....

Eh wil je wel voor jezelf praten !!
Bij mij is de slogan nog altijd zo dat als ik de deur achter me dichttrek dan begint de vakantie !!

Dan boek ik ook nog eens geen enkelle camping of hotelkamer , en ik zie wel waar we terecht komen !

Wel voordat jullie met ideeen beginnen te strooien !!
Heb altijd een goede camping gevonden of een chalet voor 1 nacht of hotelkamer voor 2 a 3 personen

Oh ja, enne totaal geen stress meer he na die deur dicht gedaan te hebben en er achterkomen na 4 uurtjes rijden dat de mobiel ook nog thuis ligt !!
Heerlijk gewoon, anders weten ze me ook nog te vinden tijdens men vakantie !!
Wat wel prettig is voor de familie, is dat je een globaal reisschema achterlaat en af en toe een telefoontje vanuit de telefooncel pleegt !!

Mwahhh heerlijk, was het maar weer vakantie tijd !! Zitten nu alweer te praten over noorwegen waar we paar jaar geleden voor het eerst waren !
 

KaleFietsbel

Actief lid
hoeveel PK

Zonder de intentie te hebben deze thread te kapen heb ik een soortgelijke vraag: mijn Golf heeft 90 Pk, en de zweetdruppels verschijnen al op de motorkap als hij onze 1500 kg zware caravan ziet staan.

Nu blijven wij nog steeds in Nederland, dus we komen wel op onze bestemmingen aan.

Nu willen we in de komende jaren Italie of Spanje gaan bezoeken. Daar moeten we qua keuze voor onze nieuwe auto dus rekening mee houden. Iemand een zinnig idee hoeveel PK ik daar verantwoord voor nodig heb?

Het prijsverschil in lease tussen 77 kW en 103 kW is namelijk best fors.

John
 

Heukie

Lid
Zonder de intentie te hebben deze thread te kapen heb ik een soortgelijke vraag: mijn Golf heeft 90 Pk, en de zweetdruppels verschijnen al op de motorkap als hij onze 1500 kg zware caravan ziet staan.

Nu blijven wij nog steeds in Nederland, dus we komen wel op onze bestemmingen aan.

Nu willen we in de komende jaren Italie of Spanje gaan bezoeken. Daar moeten we qua keuze voor onze nieuwe auto dus rekening mee houden. Iemand een zinnig idee hoeveel PK ik daar verantwoord voor nodig heb?

Het prijsverschil in lease tussen 77 kW en 103 kW is namelijk best fors.

John

even een vraag mag jouw golf wel 1500kg trekken volgens zijn kentekenbewijs ????
1500 kg Lijkt mij nl. nog al erg veel.

Wat betreft je nieuwe auto moet je niet alleen naar de PK's kijken, maar ook naar de maximale gewicht wat hij mag trekken. Volgens mij als je 1500 Kg wilt gaan trekken valt er al redelijk wat af.
 

skodaboy

Forumguru
even een vraag mag jouw golf wel 1500kg trekken volgens zijn kentekenbewijs ????
1500 kg Lijkt mij nl. nog al erg veel.

Wat betreft je nieuwe auto moet je niet alleen naar de PK's kijken, maar ook naar de maximale gewicht wat hij mag trekken. Volgens mij als je 1500 Kg wilt gaan trekken valt er al redelijk wat af.

wel das al een zeer goede op merking of die golf wel 1500kg mag trekken
ik meen te weten dat het max sleepgewicht 1200 kg (was voor mijn O1 90 pk tdi ook zo) heb ook een O1 combi 130 pk tdi gehad hier was het max sleepgewicht 1300kg. ;)
de O2 mag als ik mij goed herrinner max 1400kg slepen.
wel ik rijd nu met een O2 4X4 deze mag max 1600kg slepen.
en ik heb de 1.9 tdi 77kw (105 pk) 250 nm koppel,een 2.0 tdi 103kw (140 pk) 320 nm koppel mag ook maar in 4X4 versie of de scoutuitvoering 1600kg slepen,natuurlijk zul je 320 nm koppel wel wat meer ademruimte hebben dan met 250nm koppel,overigens kan je hem altijd laten chiptunen,dan heb je toch nog altijd iets extra power om de combinatie op gang te trekken...:xyxthumbs:
 

KaleFietsbel

Actief lid
Ja, de Golf mag 1500 kg trekken, ik heb het kentekengewicht van de caravan laten aanpassen om met alleen B achter het stuur te mogen zitten.
 

skodaboy

Forumguru
Ja, de Golf mag 1500 kg trekken, ik heb het kentekengewicht van de caravan laten aanpassen om met alleen B achter het stuur te mogen zitten.

oke,maar met 1500kg zit je toch wel echt op de limiet he,zal ook wel de reden zijn dat de golf op voorhand al "begind" te zweten.
ik zie ook net dat jij je kenteken gewicht liet aanpassen naar alleen rijbewijs "B" dan gaan ik er ook vanuit dat het vroeger kentekengewicht groter was en je dan rijbewijs "BE" moest hebben :icon_smile_question
zover ik weet mag je met een rijbewijs "B" een combinatie besturen bv:een auto en een aanhangwagen of caravan als het max gewicht van de combinatie niet meer is dan 3500kg,ook mag het max gewicht van de sleep niet zwaarder zijn dan het leeggewicht van het trekkend voertuig. :crazy:
anders heb je een rijbewijs "BE" nodig voor deze combinatie.:xyxthumbs:
 

KaleFietsbel

Actief lid
Klopt helemaal, het ledig gewicht van de caravan is 1100 kg, laadvermogen was 400 kg, dus samen 1500.

De Golf weegt 1365 kg. Ik heb het laadvermogen laten aanpassen naar 260 kg, dus totaal 1360,

Hierdoor mag ik met alleen B rijden.

Kom ik met 77 kW over de Alpen of Pyreneeen met een 1500 kg caravan erachter?
 

Porettuhcs

Senior Member
Klopt helemaal, het ledig gewicht van de caravan is 1100 kg, laadvermogen was 400 kg, dus samen 1500.

De Golf weegt 1365 kg. Ik heb het laadvermogen laten aanpassen naar 260 kg, dus totaal 1360,

Hierdoor mag ik met alleen B rijden.

Kom ik met 77 kW over de Alpen of Pyreneeen met een 1500 kg caravan erachter?

Je spreekt jezelf tegen.. je hebt je hut terug laten keuren naar 1360 dus mag je ook niet meer laden dan 1360 kilo (TTM) dus ga je als je je aan de regeltjes houdt ook niet met 1500 kg de alpen over maar met max 1360 kg... toch?

Ik denk wel dat je de Alpen overkomt maar je (en de auto) moet meer werken...
 

911gt2

Actief lid
Klopt helemaal, het ledig gewicht van de caravan is 1100 kg, laadvermogen was 400 kg, dus samen 1500.

De Golf weegt 1365 kg. Ik heb het laadvermogen laten aanpassen naar 260 kg, dus totaal 1360,

Hierdoor mag ik met alleen B rijden.

Kom ik met 77 kW over de Alpen of Pyreneeen met een 1500 kg caravan erachter?
:crazy: Ik zou me serieus af gaan vragen wat er gaat gebeuren op het moment dat je de controle verlies en de caravan zwaarder is dan de auto... uiteindelijk bepaald de grootste massa de richt... laat dat in dit geval nou niet hetgene zijn wat gestuurd/ aangedreven is :shocked:

De kans dat jouw caravan je op een gegeven moment voorbij komt zetten is dus aanwezig

Maar ja die regels zijn er natuurlijk alleen maar om het de bruger moeilijk te maken, ze dienen nergens voor...
 

deusjevo

Forumguru
http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/index.php

Ben je hier al eens wezen buurten:icon_smile_question

Jouw Golf is waarschijnlijk de 1.9 TDI met 90 PK:icon_smile_question
Da's een behoorlijk beter trekker dan een 1.6 MPI met 102 PK....

Als je daar 1360 kilo caravan achter hangt kom je op een verhouding van auto/caravan in de buurt van 85 á 90%, da's erg hoog maar wel te doen als je je snelheid aanpast aan je combinatie, da's een 1e vereiste.
Verder zeer behoedzaam afdalen (hierin gebeuren de meeste ongelukken!)

Hellingen zijn redelijk te doen, wegrijden vanuit stilstand ook maar je max ligt dan op 12 % ongeveer.

Mooi rekenprogramma op die site!
 

KaleFietsbel

Actief lid
Je spreekt jezelf tegen.. je hebt je hut terug laten keuren naar 1360 dus mag je ook niet meer laden dan 1360 kilo (TTM) dus ga je als je je aan de regeltjes houdt ook niet met 1500 kg de alpen over maar met max 1360 kg... toch?

Je hebt helemaal gelijk als ik me strikt aan de regels zou houden. De praktijk leert, zeker tijdens de grotere vakanties, dat we de 1500 wel naderen.

Die site kende ik niet, deusjevo, dank je wel daarvoor! :baby012:
 

skodaboy

Forumguru
Klopt helemaal, het ledig gewicht van de caravan is 1100 kg, laadvermogen was 400 kg, dus samen 1500.

De Golf weegt 1365 kg. Ik heb het laadvermogen laten aanpassen naar 260 kg, dus totaal 1360,

Hierdoor mag ik met alleen B rijden.

Kom ik met 77 kW over de Alpen of Pyreneeen met een 1500 kg caravan erachter?

in principe zou je dan met de golf maar 1300kg mogen slepen als je leeggewicht 1365kg,je moet altijd zien dat je de trailer die je sleept meester blijft,het is de bedoeling de auto met de trailer rijdt en niet de trailer met de auto,met een te zware trailer raak je vroeg of laat in de problemen en dan is het te laat...:smiley29:
de alpen of pyreneeên route ken ik zo niet,maar met een 02 4X4 of de scout mag dat geen probleem wezen,omdat deze wagens op kenteken 1600kg mogen slepen,dan ben je dus altijd inorde :winkie:
vraag eens aan forumlid skoda4X4 wat hij denkt/vindt om regelmatig met 1400 à 1500kg aan de haak rond te crossen,hij rijdt met de 77kw uitvoering. :xyxthumbs:
 

Porettuhcs

Senior Member
Je hebt helemaal gelijk als ik me strikt aan de regels zou houden. De praktijk leert, zeker tijdens de grotere vakanties, dat we de 1500 wel naderen.

Mij maakt het niet uit maar stel je voor.... je rijdt in Nederland of in Duitsland je wordt aan de kant gezet.. je wordt gewogen.... uitladen en proces-verbaal overschrijding gewicht van je sleurhut ... lekker begin van je vakantie...

Indien je een aanrijding krijgt waardoor je sleurhut totaalloss rijdt... stel je voor ze gaan de rest van je hut wegen... overgewicht... verzekeringsmaatschappij keert niet uit dag hut dag vakantie..... en oja... de schade aan misschien een tegenpartij moet ook betaald worden...
 
Bovenaan Onderaan