laagvlieger
Forumguru
In het turbogat is zeer weinig winst te behalen met enkel chiptuning. Dan zit je gewoon tegen de limieten van de motorinhoud. Mogelijkheden zijn een andere turbo en het in- en uitlaattraject aanpassen. Veel gedoe dus. Ga dan gewoon voor de grotere motor.
Er is echter wel iets wat merkbaar verschil maakt zonder dat het een rib uit je lijf kost, en dat is gewicht besparen en vooral onafgeveerd gewicht. Lichtgewicht velgen verrichten wonderen. (zowel qua acceleratie, handling, vertragen en verbruik). Zeker in combinatie met chiptuning en een lichtere auto.
Zo heb ik met het project 3L dat ik aangegaan ben, zeer lichte velgen + smalle banden gemonteerd. Alleen al die aanpassingen zorgden letterlijk voor een vliegende start. Daarbovenop nog eens chiptuning en ook nog 75 kg uit de auto gehaald. Ik schakel nu op een rotonde vrijwel nooit meer terug vanuit z'n 3, gewoon 1000 tpm en hij gaat. Vanaf 1500 tpm is het helemaal feest ... (alles is relatief, het blijft een 1.2 TDI maar wellicht één van de vlotste)
Er is echter wel iets wat merkbaar verschil maakt zonder dat het een rib uit je lijf kost, en dat is gewicht besparen en vooral onafgeveerd gewicht. Lichtgewicht velgen verrichten wonderen. (zowel qua acceleratie, handling, vertragen en verbruik). Zeker in combinatie met chiptuning en een lichtere auto.
Zo heb ik met het project 3L dat ik aangegaan ben, zeer lichte velgen + smalle banden gemonteerd. Alleen al die aanpassingen zorgden letterlijk voor een vliegende start. Daarbovenop nog eens chiptuning en ook nog 75 kg uit de auto gehaald. Ik schakel nu op een rotonde vrijwel nooit meer terug vanuit z'n 3, gewoon 1000 tpm en hij gaat. Vanaf 1500 tpm is het helemaal feest ... (alles is relatief, het blijft een 1.2 TDI maar wellicht één van de vlotste)