1.6 Tdi motorlawaai goed te horen binnenin de auto

Spoetnik

Forumguru
Heb het idee dat er meer bromtoon in zit dan in die van mij. Toeren zijn hetzelfde als met de DSG.
 
Laatst bewerkt:

plaza

Forumguru
In mijn geval een 110pk 5-versnellingen én heerlijk stil...
Het is een 105 pk 5 versnellingen , en vooral bij optrekken in alle versnellingen is het behoorlijk lawaaierig, bij 120 km per uur valt het minder op , is het meer monotoon aanwezig.
 

Troebels

Actief lid
Ik rij sinds 2 weken in een Combi TDI-dsg en moet zeggen dat het mij ook tegenvalt qua geluid. De motor hoor ik meer, maar vooral ook op hogeren snelheden het windgeruis .....
Het geluid in mijn vorige auto (508) was vele malen minder.
 
Je kan een 508 ook moeilijk vergelijken met een Octavia op gebied van geluidsisolatie... Hangt er ook vanaf weke motor erin zat. Voorts las ik hier iemand die zijn 1.6 TDI niet hoorde draaien bij stationair toerental ? Tja dan heb je ofwel een gehoorprobleem ofwel hoor je hem niet omdat de startstop functie ingeschakeld was en hij niet aan het draaien was :)

Het is ook een beetje een kwestie van gewoonte... ik heb jarenlang met diesels gereden om dan een over te schakelen naar een 1.4 TSI (leon 5F) ... ja dat is een wereld van verschil en die hoor of voel je effectief niet als je stilstaat, of hij nu aan het draaien is of niet. Ook bij optrekken was de klank veel minder "rauw".

Met de Superb 2.0 CRTDI die ik nu heb hoor je de motor wel goed bij koudstart en bij optrekken, maar eens op snelheid hoor je het veel minder en ook qua rijgeluiden (wielen) is het allemaal een pak beter in de Superb...
 
Laatst bewerkt:

Troebels

Actief lid
In die 508 zat ook een 1.6 diesel. Maar dat was minder een tractor-geluid. Ook qua windgeruis was het vele malen minder. En vooral dat laatste valt me best tegen.....
 
Voor de mensen die mogelijk in de richting van de motoruitvoering (105 of 110pk):

Heb zelf 2 mnd in een bijna nieuwe 1.6 105pk met DSG (sedan) gereden en nu in een nieuwe 1.6 110pk met DSG (combi) en merk aanzienlijk verschil. De 105pk was rumoeriger en vooral op cruisesnelheid (100/130) vind ik de 110pk echt een stuk stiller.
 

Edition2015

Forumguru
Ik rij in een OC3 Combi 1.6 tdi 110 pk 5 bak, ik vindt hem t.o.v. mijn vorige auto een Seat Altea xl 1.9 tdi aangenaam stil, ook veel stiller als een Golf v 1.9 tdi die ik daarvoor weer had.
Ook bij stilstand vindt ik de motor erg stil, alleen bij 120 hoor je een vrij monotone brom, dus dan maar 130 dan ben je er vanaf.
 
Ik rij in een OC3 Combi 1.6 tdi 110 pk 5 bak, ik vindt hem t.o.v. mijn vorige auto een Seat Altea xl 1.9 tdi aangenaam stil, ook veel stiller als een Golf v 1.9 tdi die ik daarvoor weer had.
Ook bij stilstand vindt ik de motor erg stil, alleen bij 120 hoor je een vrij monotone brom, dus dan maar 130 dan ben je er vanaf.

1.9 is sowieso met pompverstuivers nee ? In het algemeen maakten die meer kabaal dan de common rails (1.6 en 2.0). En persoonlijk vind ik de geluidsisolatie van Seat het slechtst van alle merken binnen de VW groep... Heb ook een Altea gehad met een 1.9TDI en die was vrij gehorig :)
 

Edition2015

Forumguru
@ Thierry,

ik denk dat je gelijk hebt, ik vindt Seat in zn geheel wat minder.
Ik kon kiezen uit Golf VII, Seat Leon of de Octavia, de Octavia vindt ik de mooiste van de 3, en komt het dichts bij het VW niveau voor mijn gevoel.
 

Santi

Lid
Zelf heb ik in een andere post ook aangegeven een monotome brom te ervaren tussen de 100 en 120 km/u. Daar boven wordt wind en bandengeluid erger dan de brom. Heb een 1.6 TDI 5 speed 2016 MY.
Bij mijn vorige golf 6 1.6 was de algemene ervaring van geluid erger, maar had ik bij de genoemde snelheid meer rust in de auto.
Wat zou hier aan te doen zijn? JD geeft aan dat zij hier met tuning weinig mee kunnen. (Wordt dan proefondervindelijk)
Wordt verwezen naar de dealer, maar geloof nooit dat die er wat aan kunnen doen.
 

AndreM

Forumguru
Er is iemand hier die zijn motorkap extra heeft geïsoleerd.
En volgens hem scheelt het veel motor geluid.

Maar goed, met mijn 1.6 diesel 110pk 6 versnellingen heb ik geen geluidsklachten.
En ik mankeer ook niets aan mijn oren! :tegek:
 
Laatst bewerkt:

Troebels

Actief lid
Ik vind het juist wel "erg" klinken in mijn 110pk dsg. Maar ook het windgeruis bij hogere snelheid.
Vraag me af of dit te isoleren is..... Of er moet een dikkere voorruit in :D
 

AndreM

Forumguru
Het flitste voorbij, maar staat daar dat je in 5 reed? Heb je wellicht nog een verzet over, of heeft jouw auto een 5-bak?

Ik denk bijna zeker te weten, of zeker en vast, of hoogstwaarschijnlijk dat het zo is, dat hij een 5 bak 105 pk heeft. Want uit die richting komen de meeste klachten.
De 14% O3 heeft een 6 bak en vorig jaar heb ik niet veel gelezen over geluidsklachten zoals nu.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ik vind het juist wel "erg" klinken in mijn 110pk dsg. Maar ook het windgeruis bij hogere snelheid.
Vraag me af of dit te isoleren is..... Of er moet een dikkere voorruit in :D
Ik ben er wellicht een beetje uit, door tijd gebrek, maar is er een 110 pk DSG? dat was vorig jaar een 105 pk, de 110 was een handbak...
 
Bovenaan Onderaan