1.6 TDI of 1.8 TSI?

kansberg

Forumguru
@Chicco_Himself : Dan is jouw app uitgebreider dan mijn 'kentekencheck' app op android :jaja:

Heb nu de android app 'kenteken opzoeken' geïnstalleerd en deze geeft ook uitvoeringsinformatie :D
 

Yargo

Actief lid
Je hebt een goede keuze gemaakt! Ik ben momenteel een superb diesel 2.0 rijder en ben zelf de overstap naar en 1.8 tsi aan het overwegen. Dit omdat er al sprake is in België om de diesel gelijk te schakelen met de benzine. Ook ik doe eigenlijk te weinig km voor een Diesel. Misschien nog een offtopic vraagje aan de rest: Zijn er bepaalde series waarvan jullie weten dat de distributieketting zeker niet goed is? Ik heb namelijk een 1.8 tsi op het oog van 09/2010. Zijn daar gekende problemen mee? Of met de DSG?
 

Octavia32

Forumguru
Voor zover ik weet zijn er geen problemen met de ketting maar met de kettingspanner. Deze spanner is niet helemaal goed en hier kunnen de tandjes die op de spanner zitten afbreken.

Op het plaatje zit de nieuwe kettingspanner er al op, waar het om gaat is dat bij de oude kettingspanner (Zie pijl) de verstelling gedaan werd via halve maandjes(de ringen van het uitgaande asje) de ringen braken uiteindelijk af na de modificaties zijn de verstelringen helemaal rond en dus sterker.

Ketting met kettingspanner.jpg

Iedere keer als je de auto namelijk start zorgt de kettingspanner dus voor het spannen van de ketting.
 

Yargo

Actief lid
Hey, bedankt voor de info! Is dat iets wat zowieso vervangen wordt als je ernaar vraag (terugroepactie)? Hoeveel kost dit juist?

Apec belgium heeft me (los van tuning) een dsg7 afgeraden :-\. Ik wil me nu natuurlijk wel niet verslechten tov van mijn huide superb :-\
 

CDK

Forumguru
De DSG 7 is een heerlijke bak, maar heeft absoluut een softwarematige aanpassing nodig, liefst vanaf nieuw, anders kan het idd wel eens veel meer geld gaan kosten, de 2e koppeling krijgt het namelijk aardig voor z'n kiezen, maar daarover is genoeg te lezen op dit forum.
 

Yargo

Actief lid
Dus de aanpassing die best gebeurd is dat hij sneller naar 3de schakelt? Als ik juist weet wat kan ik het eens voorleggen bij apec. In vcds kun je de slijtage zien?
 

CDK

Forumguru
@Yargo, wat moet gebeuren is de 1e versnelling wat langer maken, dus later laten opschakelen naar 2, verder de druk op de koppeling verhogen en de schakelsnelheid verhogen. Check anders eens de website van www.dsg-dokter.nl
 

Yargo

Actief lid
Dat gaan veel mensen die hier een DSG-7 hebben graag horen ... Dus als ik Apec mag geloven ben ik blij om een DSG-6 te hebben maar ik denk dat er toch een beetje overdreven wordt als ik dat zo mag zeggen.

Ja, ik denk het ook een beetje, allé, dat hoop ik altans. Het doet me wel twijfelen. Het laatste wat ik wil is mijn huidje superb waar ik voorlopig nog geen problemen mee heb om te wissel met een probleemwagen... Hmmm...
 

CDK

Forumguru
de 6 bak heeft een natte koppeling en kan meer koppel handelen dat is een feit, maar zo rot als dat apex de 7 bak laat voorkomen is wel enigszins overtrokken gelukkig.
 

Joske

Forumguru
daar wil ik toch ook even mijn mening over geven.. weliswaar puur communicatief met Ap*c aan de slag geweest maar ik vond het niet zo "positief" als ik het zo mag noemen. Een foto van een O2 bij de nieuwe te tunen O3 en als je dan een resem vragen stelt over het tunen van de nieuwe 1.4TSI krijg je maar op de helft van de vragen antwoord.. Beetje bewust ontwijken van de moeilijke 'test'-vragen die ik bewust opgesteld had om beetje te weten wat vlees ik in de kuip had. Ook concrete testresultaten van een nieuwe 1.4TSI hadden ze (uiteraard) niet, blijf er bij, een tuner-alle-merken.. not my cup of tea.. :)

althans mijn bescheiden mening gebaseerd op weinig ondervinding, dat moet ik er wel bij zeggen, maar een tuner dat ALLE merken doet kan volgens mij nooit de kwaliteit geven dat een gespecialiseerde tuner geeft. Maar goed.. kunnen vooroordelen zijn en dan hoor ik graag het tegendeel daar van ;)
 

Yargo

Actief lid
Dus als ik jullie mag geloven zijn er misschien wel problemen, maar je moet al erg veel pech hebben? Is er iets wat ik naar de garage kan sturen dat ze voor me kunnen uitzoeken op de wagen die daar te koop staat? Het is namelijk 3h rijden voor mij om de wagen te gaan afhalen dus moet ik 100 procent zeker zijn dat hij in orde is en ik dus geen 6h voor niets moet rijden... tx!
 

CDK

Forumguru
@Yargo, je zou kunnen vragen naar de staat van de koppeling, met name die van de 2e koppeling, dit kunnen ze uitlezen, verder kan je vragen of er reparaties zijn uitgevoerd aan koppeling of mechatronic en of er updates uitgevoerd zijn of nog uitgevoerd dienen te worden. bij een proefrit kan je door de DSG in handmatig te zetten in de 4e verzet bij laag toerental vol gas geven zonder de kick-down te gebruiken, de toerenteller mag geen bokkensprongen maken, doet hij dat wel dan is je koppeling aan vervanging toe.
 

Yargo

Actief lid
@Yargo, je zou kunnen vragen naar de staat van de koppeling, met name die van de 2e koppeling, dit kunnen ze uitlezen, verder kan je vragen of er reparaties zijn uitgevoerd aan koppeling of mechatronic en of er updates uitgevoerd zijn of nog uitgevoerd dienen te worden. bij een proefrit kan je door de DSG in handmatig te zetten in de 4e verzet bij laag toerental vol gas geven zonder de kick-down te gebruiken, de toerenteller mag geen bokkensprongen maken, doet hij dat wel dan is je koppeling aan vervanging toe.

Ok, bedankt Corné de Kluiyver! Ik heb de vragen doorgespeeld aan de garage. Ik denk dat ze daar stilaan zot worden van al mijn vragen dus ik hoop dat ze me er een antwoord op willen geven :bloos:.
 
Bovenaan Onderaan