@
CDO : Klopt wat betreft prestatieniveau, maar het gaat om de keuze tussen 1.6 TDI of 1.8 TSI van ts en dan komt er een positief financieel voordeel uit voor de 1.6 TDI.
Wat ook nog een mogelijkheid is, is het 'chippen' van de 1.6 TDI. Deze komt dan op 310 Nm en 142 pk. Ik heb zojuist vandaag besloten dit te laten doen, alsook het 'wegschrijven' van de EGR en het verwijderen van het roetfilter. Dan behoud je de (iets) lagere verzekeringspremie en de lagere houderschapsbelasting. En, bij gelijk gebruik een wat voordeliger consumptie van dieselolie. Maar dit laatste blijkt in de praktijk niet echt, omdat je ongemerkt het extra vermogen toch wat vaker aanspreekt. Persoonlijk zie ik het grootste voordeel van het extra vermogen bij het trekken van de caravan. Wellicht volgend jaar ook de vijfde versnelling gebruiken. Dat is dit jaar niet gelukt.
Ik heb vandaag gesproken met een medewerker van Volkswagen en deze gaf aan dat dit geen enkel bezwaar oplevert voor de 1.6 TDI. Fabrikanten houden bij ontwikkeling altijd rekening met een 'grijs' gebied om later modellen te kunnen brengen met een hoger vermogen wat softwarematig wordt bewerkstelligd. Ook het omzeilen van het roetfilter en het 'wegschrijven' van de EGR levert geen problemen op bij een eventuele roetmeting. De motoren zijn wat betreft ontwikkeling zo ver dat ze ook zonder deze 'milieu verbeterende' onderdelen binnen de normen vallen. Vele Passat en Superb taxi's hebben deze modificatie al om problemen met 'dichtroeten' en de bijkomende kosten te voorkomen, zo sprak hij.
Wat wel belangrijk is en blijft, is het regelmatig verversen van de olie en het liefst vaker dan de auto zelf aangeeft, de turbo blijft natuurlijk het gevoeligste onderdeel wat smering betreft en deze wil regelmatig verwend worden met verse olie.