1.6 TDI of 1.8 TSI?

jalex_h

Forumguru
Dat in de stress schieten dat merk ik niet en onze caravan weegt beladen toch zo'n 1400 kg.
Ik evenmin. Die van ons weegt 1500 kg en de DSG heeft er totaal geen moeite mee (de motor, 1.8 TSI, evenmin). Sterker nog, met de DSG is het juist heerlijk ontspannen rijden, ook met caravan.
 

s-line

Forumguru
Ach, niet alle 1.8tsi motoren zijn slecht hoor, er rijden er wereldwijd zoveel rond die geen problemen hebben. Maar er wordt wel erg paniekerig gedaan over de tsi's en dat vind ik soms wel jammer, want het zijn prima blokjes en ja er zijn mensen die pech hebben inderdaad, maar dat hou je altijd!
Ik zie op mijn werk ook zo veel de zelfde auto's terug komen met weer "schade" soms wel 2 keer per maand terwijl ik bijv. nooit wat heb. Dus je moet ook wel mazzel hebben maar garantie heb je nooit.
 

kansberg

Forumguru
Komaan boys, ben ik dan de enige die de 1.6 TDI prefereert boven de 1.8 TSI?

Bij mij was het 3 maanden geleden puur een kosten/baten analyse en met de 20.000 km per jaar die ik rijd is de TDI zelfs voordeliger dan de 1.4 TSI....ik heb dat tot op het bot uitgerekend en eerlijk is eerlijk, het scheelt weinig, maar het is voordeliger. Een 1.8 TSI DSG zal nog wel een stukje duurder uitvallen (verbruik, verzekering).

Komt ook bij dat ik voor echt een 'spot' prijs aan een 1.6 TDI kon komen die precies voldeed aan mijn wensen, zowel wat betreft opties als bouwjaar/kilometerstand. En persoonlijk ben ik een dieselliefhebber, maar dat is natuurlijk subjectief t.o.v. het onderwerp in dit topic.

Desalniettemin ben ik het volledig met jullie eens wat betreft caravan trekken. Hier zal de 1.6 TDI zijn meerdere moeten erkennen in de 1.8 TSI, al dan niet met DSG. De 1.8 TSI zal ook stiller zijn, al vind ik het geluidsniveau van de 1.6 TDI alleszins acceptabel. En dat een 1.8 TSI vlotter is, tja, dat zonder meer. Maar ook ik heb VIM die pas bij 300 km/u gedeactiveerd wordt en ik vind het een genot om in de Sup te sturen dus hoe langer het duurt, hoe meer ik geniet :jaja:
 

syp

Nieuw lid
Hé, bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik zie in deze reacties eigenlijk veel voors en tegens terugkomen waar wij dus tegenaan zitten te hikken.

Bij caravantrekker.nl is het de 1.8 TSI die het beste resultaat neerzet, dus dat is duidelijk.

Wat wij ook weten is dat een diesel in zijn hele leven meer km's aankan dan een benzine en natuurlijk heel wat zuiniger zijn. Over inruilen hoeven wij ons ook nooit zorgen te maken, wij rijden onze auto's zo ver als mogelijk op. Onze huidige Octavia op LPG heeft er nu meer dan 3 ton opzitten, dus dat is al een echte bejaarde. Niet veel meer waard dus... Maar zo goedkoop als nu zullen we zeker niet meer kunnen rijden, daar je geen Superb op LPG meer kan rijden.
Qua verbruik en levensduur heeft de 1.6 TDI zeker weer de voorkeur.

Er is ons al door een garage vertelt dat de 1.6 TDI in verhouding met de grootte en gewicht van de auto een beetje aan de krappe kant is. Dat is dan weer een pluspunt voor de 1.8 TSI.

De 1.8 die wij op het oog hebben is er één met DSG. Daarom nog een vraag over dat DSG gebeuren. Er wordt steeds verwezen naar TVS-engineering, maar dat is niet bij ons naast de deur. Zij zijn de enige in NL die dit kunnen?
Is er anders een bedrijf in Vlaanderen die dit ook kan, want dat is voor ons een stuk beter te doen wat afstand betreft.

Er wordt steeds gezegd dat je pas diesel bij 20 of 30k kan gaan rijden. Maar op welke gegevens is deze uitspraak gebaseerd? Ik kom op een veel kleinere afstand uit als ik met verzekering-, wegenbelasting en verbruikskosten ga rekenen....
 

Octavia32

Forumguru
Zolang je niet van plan om op korte termijn een andere te kopen mbt afschrijving maakt het geen donder uit of je nou een diesel of benzine rijd... Want in dat geval doen ze allebei in dat opzicht hetzelfde.
Diesel goedkoop tanken en langere actieradius maar duurdere wegenbelasting
Benzine goedkope wegen belasting en duurdere brandstof en kortere actie radius
 

Import Yeti

Forumguru
Met 15 tot 20.000 verwacht te rijden km,ers per jaar zou ik toch persoonlijk voor die 1.8 TSI gaan. Diesel onder de 20K haal je er wat betreft de kosten dan niet uit. Moet je toch minstens 25K of meer rijden.
Ondanks dat die 1.6TDI een fijn blokkie is;)
 

kansberg

Forumguru
Heb even een berekening gemaakt wat betreft kosten (houderschapsbelasting, verzekering en verbruik)voor de 1.6 TDI vs. de 1.8 TSI. Ik ben uitgegaan van 20.000 km/jaar en 10 schadevrije jaren bij een 'budget' all-risk verzekering. Ook heb ik twee gelijke versies gekozen t.w. de Ambition Business Line. Verbruik 1.6 TDI 1 : 19 en verbruik 1.8 TSI DSG 1 : 12

1.6 TDI: 3509,08 per jaar
1.8 TSI DSG: 4182,56 per jaar
 

peterrapid

Forumguru
Maar mijne heren in België ligt het verhaal heel anders hé, bij 20K is een Diesel goedkoper of een benzine. Misschien eens uitkijken voor een 2.0tdi ? In belgië zijn die vlot te vinden en dan denk ik dat dit het beste van de 2 werelden verenigd, trekkracht voor caravan, zuinig, betrouwbaar en een grotere herverkoopwaarde in België
 

CDK

Forumguru
Wat DSG aanpassing betreft zou ik in Vlaanderen niemand weten, aangezien zelfs de Belgen vaak zelfs nog diep in NL komen tunen als het VAG auto's betreft.... Maak er een daagje van zou ik zeggen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: syp

peterrapid

Forumguru
http://www.apec-chiptuning.be/dsg-tuning/ en zip tuning of ze goed zijn of niet daar weet ik niks van en persoonlijk wegens toch al vrij veel positieve reacties hier op het forum van de gekende DSG tuners zou ikzelf ook naar Nederland gaan om hem te tunen, ze hebben meer ervaring in het tunen in Nederland omdat het gewoon legaal is hier en in België (niet DSG-tunen) motortuning gewoon illegaal is. (Wat ik volledig verkeerd vind :mad:)
 

syp

Nieuw lid
Heb even een berekening gemaakt wat betreft kosten (houderschapsbelasting, verzekering en verbruik)voor de 1.6 TDI vs. de 1.8 TSI. Ik ben uitgegaan van 20.000 km/jaar en 10 schadevrije jaren bij een 'budget' all-risk verzekering. Ook heb ik twee gelijke versies gekozen t.w. de Ambition Business Line. Verbruik 1.6 TDI 1 : 19 en verbruik 1.8 TSI DSG 1 : 12

1.6 TDI: 3509,08 per jaar
1.8 TSI DSG: 4182,56 per jaar

Ik had gelijksoortige uitkomsten. Het scheelt je in dat geval zo'n 600 euro per jaar. Dus mijn berekening klopt wat dat betreft.
Alleen kan het zijn dat er bij de TDI meer onderhoudskosten om de hoek komen kijken, die deze 600 euro weer (een eind) teniet doen. En daar wringt nu precies de schoen: van onderhoud en de daarbij behorende kosten heb ik totaal geen verstand.
 

peterrapid

Forumguru
Onderhoud op een 1.6Tdi is om de 30000km en afhankelijk of je je filters allemaal laat vervangen of enkel de verplichte zit je op een prijs bij officiële VAG-dealer op 325€ tot 435€, bij bv Midas met behoud van garantie kost ditzelfde onderhoud met alle filters inbegrepen 270€
 

kansberg

Forumguru
Mijn ervaring is dat de onderhoudskosten niet écht veel doen t.o.v. van elkaar. Wat wel een punt van overweging is, is het gebruik. Wordt de auto slechts gebruikt voor korte ritjes of overwegend langere afstanden? Een moderne diesel is niet erg geschikt voor korte ritjes, dit in verband met vervuiling van roetfilter, EGR en turbo. Gelukkig is dit bij een 1.6 TDI 'af te doppen' en is het roetfilter te passeren middels een ingreep. Ik heb mij hierover vóór aanschaf terdege laten informeren omdat ik met mijn vorige auto, een Opel Astra 1.7 CDTI 81 Kw, de nodige sores heb gehad met vervuiling van de EGR.
Een kennis van mij die een VW Caddy 1.6 TDI kocht met deze problemen (bij aanschaf bekend), heeft hem direct laten 'modificeren' en rijd al 40k km. probleemloos alleen maar in de stad voor korte bezorgritjes.
 

peterrapid

Forumguru
Bij Opel is de EGR klep een welgekend probleem (net zoals de 3-serie 2 generaties geleden) maar als je zoals je zegt regelmatig de snelweg eens opgaat is dit geen probleem met de 1.6tdi
 

Tafkah

Forumguru
Komaan boys, ben ik dan de enige die de 1.6 TDI prefereert boven de 1.8 TSI?

Lijkt er wel op! Gezien de caravan die de topic starter wil kunnen trekken, zou ik zelfs de 1.4TSI nog prefereren boven de diesel...

Dat gezegd hebbende... ik heb geen idee wat de levensduur van de 1.4 is. Ik mocht hem na 5 jaar en 100K km's weer inleveren en omruilen voor de 1.6 diesel...
 

andrehj

Forumguru
Wat wij ook weten is dat een diesel in zijn hele leven meer km's aankan dan een benzine
Dat waag ik toch te betwijfelen. Probleem is dat de meeste veelrijders vanwege de kosten kiezen voor diesel, maar benzinemotoren kunnen net zo veel aan, dit wordt geregeld aangetoond door mensen die op bijvoorbeeld LPG een enorm hoge km-stand hebben bereikt.
En van de huidige downsizemotoren (waarvan de 1.6 TDI veel meer een voorbeeld is dan de 1.8 TSI) is de echte lange-termijnhoudbaarheid (dus > 10 jaar oud en > 4 ton op de teller) nog helemaal niet aangetoond.
Ik denk dat bij normaal onderhoud bij beide motortypes geen levensduurproblemen zouden moeten geven.
 
Bovenaan Onderaan