Kijk, weer een misverstand de wereld uit met die levensduur van een diesel vs benzine-auto.
Ik wordt wel erg veel wijzer op dit forum. Nooit eerder gehoord van een EGR en nokkenasversteller. En dan het DSG-optimaliseren en het tunen van een 1.6 TDI naar een hoop meer.
Nu in een avondje op dit forum al mega veel wijzer geworden wat autotechniek betreft. Heel erg interessant (en dat uit de mond van een vrouw [
])
Kort samengevat begrijp ik het volgende:
Wat prestaties betreft is een 1.8 TSI een betere optie dan de 1.6 TDI.
Wat maandlasten betreft is een 1.6 TDI weer een betere optie dan de 1.8 TSI, voor ons dan...
Als we voor de TSI met DSG gaan, dan moet ik de EGR-vervuiling nagaan en de koppelingslijtage nagaan, een compressietest laten doen en nog iets met de distributieketting...
Om eerlijk te zijn zie ik me al aankomen bij die garage met al deze dingen/eisen, of zijn ze dat gewoon?
En als we de TSI hebben, moet ik gelijk door naar TVS om hem te laten nakijken met die speciale software en indien nodig gelijk de DSG-software op laten waarderen.
En bij de TDI kan ik hem beter gelijk laten tunen naar 150 pk en 330 Nm. Maar waar moet ik nog extra op letten bij aankoop. Distributieriem is nog niet nodig, maar zijn er nog andere dingen waar je als koper alert op moet zijn?
Goeiedag, ik dacht gewoon (even) een andere auto te gaan kopen. Maar daar komt nog een hoop extra bij kijken...