@fmulders lane assist vraagt enige gewenning en je moet niet schrikken van een melding in het display met bijbehorende piep.
De Octavia blijft keurig tussen de lijnen. In het begin heb je het idee dat de auto scheef trekt, maar dat is lane assist die dan de auto corrigeert. Probleem is regelmatig dat de auto prima spoort en je daardoor niet stuurt. Het systeem geeft dan na een seconde of 12 er melding dat je zelf het heft weer in handen moet nemen. Doe je dat niet, dan stopt lane assist.
Wanneer de melding verschijnt moet je direct het stuur iets bewegen om te voorkomen dat de piep hoorbaar is die je attendeert op de melding. De piep is af en toe irritant, zeker wanneer passagiers vragen wat die piep betekent. Toch zet ik het systeem nooit uit, want het heeft zeker toegevoegde waarde voor de veiligheid en rijcomfort.
Dankzij lane assist en acc kun je in theorie 12 seconden rijden zonder handen aan het stuur. Dat is leuk om af en toe te ervaren op een verlaten stuk weg, maar verder heb ik altijd het stuur vast
. Je moet alert zijn op het controle lampje van lane assist. Het systeem is alleen actief boven de 65 km/uur en de belijning moet goed zichtbaar zijn.
Ik vind het leuk om systemen als lane assist en adaptive cruise control over mijn schouder mee te laten kijken. Ook automatisch inparkeren en automatisch uitparkeren zijn leuke systemen om af en toe te gebruiken en te ervaren in welke mate een auto autonoom kan rijden. Heb ruim 24 jaar geleden de studie HTS-autotechniek in Apeldoorn afgerond. Indrukwekkend om te zien hoe de techniek in de loop der jaren is geëvolueerd.
De techniek is al tot heel veel in staat, toch wil ik het autorijden (nog) niet uit handen geven. Ik geniet nog iedere dag van mijn Octavia
.