1.6 Tdi

Hoi Iedereen,

zoals ik in mijn voorstel topic al schreef ben ik met aan het oriënteren op een andere (zuinigere) auto, waaronder de Superb 1.6 TDI. Ik heb enkele jaren geleden in een gehuurde passat 1.6 gereden en dat beviel me wel. Nu heb ik wat meer met het merk Skoda vandaar een voorkeur voor een Superb (of een octavia).

Het is de bedoeling dat een nieuwe auto zeker enkele jaren (lees: 200.000 km) mee zal gaan. Wat vinden jullie van de toekomstbestendigheid van de 1.6 TDI?

De auto's in mijn prijsklasse hebben (tot circa 13.000 euro) zitten vaak al rond de 175.000 tot 200.000 km. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of kan ik beter een 2.0 TDI gaan zoeken, al zijn die zeer schaars.

Groeten Jan

Peerke1960

Actief lid
Ik heb net een 1.6 gekocht met 124.ooo op dd teller. 14.500 euro met een jaar garantie. Luxe uitvoering. Rijdt heerlijk. Geen strepentrekker. Ge k ocht bij alphabet, ofwel een ex leaser. Heb er geen spijt van!
Peter
.

Peerke1960

Actief lid
Ik heb gezocht naar een 2 liter. Ze zijn er wel maar niet veel. Tenminste in nederland. Veelal ook duurder. Omdat ik op deze site vernomen had dat de 1.6 een probleemloos blok is , gekozen voor de 1.6. Qua brandstof verbruik onovertroffen. Ik rijd 1 op 19.3 met de nodige stadkilometers. Succes met je keuze.

Dan zou ik lekker deze kopen
Stevige 1.9. Met weinig km
Ik heb er zelf gekekenn maar wou toch een combi hebben.

http://link.marktplaats.nl/m1055312012

Sorry, ik was het vergeten te melden dat ik inderdaad graag een combi wil. De 1.9 is wat jou betreft beter dan de 1.6? Waarom is dat?

Ik heb gezocht naar een 2 liter. Ze zijn er wel maar niet veel. Tenminste in nederland. Veelal ook duurder. Omdat ik op deze site vernomen had dat de 1.6 een probleemloos blok is , gekozen voor de 1.6. Qua brandstof verbruik onovertroffen. Ik rijd 1 op 19.3 met de nodige stadkilometers. Succes met je keuze.

Goed te horen dat de 1.6 aan te raden is! Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?

Dat is inderdaad een mooie! bedankt voor de tip

aiva tco adoks

Forumguru
Ik had een 1.9 in mijn octavia liggen. Moter was veel gretiger. Nu heb ik een 1.6, is prima te doen.
Let wel op de laatste deze heeft groot onderhoud nodig
Succes

duiveltje

Forumguru
bij A6 mag je ook niet zomaar proef komen rijden.. ben er onlangs geweest voor een auto voor de vrouw....
een octavia combi en ik mocht alleen proef rijden als ik zeker wist dat het tussen 2 auto's ging die bij hun stonden.. zodat ik het verschil kon merken.

anders mocht ik onder geen beding proefrijden.. ben maar weggegaan.... het argument dat ze 20 auto's per week verkopen en dat het dan een goede garage is vond ik wat te... vandaar gelaten voor wat het was.

duiveltje

Forumguru
:) ze waren niet echt vriendelijk vond ik....hij zei letterlijk... als je nou de auto's gaat bekijken bij de andere garages en je weet (tussen 2) auto's die je wilt kopen dan mag je bij ons proefrijden maar alleen als je ook echt wil overgaan tot koop..

dan ben ik klaar ja.

mwhite

Forumguru
@duiveltje ja dan ben ik ook weg hoor...
Eerst kopen en dan proef rijden haha

@JvMil ik ben erg tevreden met mijn 1.6
Geen strepentrekker maar ik rij ook niet achteraan :D

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal.

Ik kom tot de conclusie dat een 1.6 een reële optie moet zijn. IK hoor geen sterke negatieve geluiden toch.

Is er trouwens nog een verschil met de 1.6 in de octavia, want dat is ook nog een optie.

hemi24

Forumguru
S2 is ook leverbaar geweest met handgeschakelde 6-bak, maar van diverse mensen heb ik begrepen dat dit de (gevoelsmatige) prestaties niet ten goede kwam.
Eigenlijk is er maar één goede versnellingsbak achter de 1.6 TDI en dat is een DSG...

hemi24

Forumguru
De 1.6TDI die ik had in de O2 van 09-2009 was duidelijk begrensd op 197km/h, daar kon geen afdaling wat aan veranderen, electronica hield gewoon in...
Ik begreep dat diverse S2's met dezelfde motor bergaf aardig over de 200 gingen.

s-line

Forumguru
Whahahah daarom staat die superb er al 3 maand zeker :D
Nou dat valt wel mee hoor, 2e hands superb's gaan echt niet als warme broodjes over de toonbank!
Ik verkocht mijne particulier anderhalf jaar geleden en sommige die toen ook te koop stonden staan nu nog steeds te koop!

Kempes

Forumguru
De 1.6TDI die ik had in de O2 van 09-2009 was duidelijk begrensd op 197km/h, daar kon geen afdaling wat aan veranderen, electronica hield gewoon in...
Ik begreep dat diverse S2's met dezelfde motor bergaf aardig over de 200 gingen.

Mijn Leon 1.9tdi liep bult op en bult af 200km/h en geen stap harder.. met mijn octavia 2 1.6tdi met standaard software heb ik het niet getest, maar nu met stage 1 chip van JD loopt hij 217km/h (incl 4 volwassen personen en bagage).

Bovenaan Onderaan