Zoals je hieronder ziet heb ik voor een 2.0TDI CR gekozen. Zelf importeren uit België was geen probleem en < € 150 incl. RDW. BPM weer wel; € 2430 voor een jaar oude auto van €40.000,-.
Waarom een 2.0TDI: ik schakel zeer vlot op en de 1.6TDI is (veel meer) (terug)schakelen bij inhalen e.d. Precies wat lazydave schrijft. Als deze gechipt is, is dit een stuk beter maar haalt het op geen stukken na met de 1.9TDI. Deze heeft ook 105 pk en is als combi wèl o.a. in België geleverd. Deze pompverstuivermotor heb ik destijds gereden en was veel stiller dan ik mijn Passat's die ik hiervoor heb gereden. Onder de 2000 tpm deed deze Superb met 105 pk het ook erg goed, bijna net zo fijn als de Passat met 130 pk. Boven de 2000 tpm ging de Passat er natuurlijk veel harder aan sleuren. Dat gaf een veel grotere fun-factor dan de 2.0TDI CR met 6 bak die ik nu heb.
Soms denk ik zelfs dat ik voor die € 2000 meer, beter die 1.9TDI had gekocht met bovenop de uitrusting die ik nu heb Columbus, slechts 75 ipv 147 dkm op de teller automatisch klep en parkeren en geïntegreerde rolgordijntjes achter.
Maar de 1.9TDI met 5-bak was ook een luidere pompverstuiver ipv de 2.0TDI common rail met 6-bak (toch weer meer schakelen). Hoeveel luider dat overkwam in de Superb, dat weet ik niet. Service interval 1.9TDI ....??
Laat je niet verleiden door Admundsen of Columbus systemen; alsdus forumleden niet actueel, traag, dure updates en voor €400-500 laat je een beter systeem inbouwen met alle gemakken.
Succes met je keuze!