1.6 Tdi

Bedankt voor de info! Hoe zit het met de onderhoudsintervallen van de 1.6TDI?

De 1.6D van PSA heeft namelijk erg korte (15.000km; minder is aan te raden).

Ik hoor ook wat over de Egr die uitgezet moet worden? Hoe zit dat?
 

Peerke1960

Actief lid
Tja de milieunormen maakt dat je met een diesel meer onkosten hebt. Volgens mij is de egr uit te zetten. Daar zijn goede bedrijven voor. Ik wacht wel tot er problemen komen. Overigens is de 1.6 goed op te voeren. Ik doe het voorlopig niet. Ik wacht ff af wat de overheid gaat doen met de vag sjoemeldiesels. Verder heb ik bemerkt dat de 1.6 goed in staat is een caravan te trekken. Dat is voor mij bepalend.
 

hemi24

Forumguru
De 1.6D van PSA heeft namelijk erg korte (15.000km; minder is aan te raden).

Zo kort zijn ze bij de 1.6 van PSA no ook weer niet! De C-Max met de 115pk versie van deze motor moest om de 20k. Waarom minder trouwens?

Bij VAG hanteert men (in het geval van gebruik van longlife-olie) over het algemeen 30k of 2jaar, afhankelijk wat het eerst wordt bereikt, of als de serviceindicatie dit eerder aangeeft.
 

s-line

Forumguru
Ik ben sowieso geen voorstander van een service beurt om de 2 jaar. En 2 jaar met de zelfde olie is voor echt een no-go!
Ik heb zelf een motorvoertuig opleiding gevolgd en dan weet je wel wat een olie doet als het 2jaar in een motor zit....... niet veel meer in ieder geval!:banghead:
 

hemi24

Forumguru
Serviceinterval is bij mij na een klein halfjaar alweer verstreken, dus ik maak me niet zo druk om die 2 jaar...

Eén en ander hangt vanzelfsprekend allemaal sterk af van hoe de auto wordt gebruikt en waar men zelf een goed gevoel bij heeft.
 

CDO

Forumguru
Ik gooi in mijn cabrio van 2001 ieder jaar nieuwe olie ongeachte de kilometers die er mee gereden zijn. Vind ie lekker!:maakmegek:
 

Kempes

Forumguru
Waterpomp van de 1.6tdi is een slecht punt...en bij 150k wil de egr nog wel eens de geest geven
 

Tafkah

Forumguru
S2 is ook leverbaar geweest met handgeschakelde 6-bak, maar van diverse mensen heb ik begrepen dat dit de (gevoelsmatige) prestaties niet ten goede kwam.
Eigenlijk is er maar één goede versnellingsbak achter de 1.6 TDI en dat is een DSG...

Ja ik, ik ik....!!!
Die heb ik! SIIC facelift 2014 in vuilniszakkengrijs. Prima bak, alleen kun je tussen de 1 en 2e versnelling nog een volledige versnellingsbak bouwen.

Oh ja.. met schakelindicator die onder 80 adviseert om naar 6 te gaan met als gevolg dat de auto gaat bokken als een idioot (en diezelfde indicator dat ook doet met recreatiecontainer aan de knuppel).

Met andere woorden: prima auto, kijk niet naar de schakelindicator en uhh verlang stiekum (sst.. niemand zeggen) naar mijn toch net iets karakteristiekere / herkenbaardere SII hatchback Moccabruin (?) met de 1.4 TSI....ohhh zo'n soepel blok! (grotere motorisering viel buiten leasebudget...).
 

Level42

Forumguru
S3 1.6TDI (120pk) met DSG heb ik al op 215 op de teller gehad....en was niet helemaal de top had ik het gevoel...
 

oco1979

Forumguru
1.6tdi : - waterpomp gevoelig
- egr-klep gevoelig,bij slechte werking van deze is de kans dat de DPF-filter vlugger vol is.
- bij deze kmstand is de kans groot dat DPF moet vervangen worden,asresten die niet verbrand worden blijven in de filter achter,meer en meer,deze komt dan volledig vol te zitten.
- vervangen of laten reinigen door garage,leegmaken en wegschrijven is ook een optie,waarbij je de EGR dan volledig kan dicht zetten.
Superb Vs Octavia,meer plaats.
 

KWc

Lid
Had hiervoor o2c met 1.6tdi en nu s2c met dezelfde motor. Geen spannende motor maar zeer betrouwbaar, ook na 2 ton op de (snelweg) teller; bij beiden geen enkel EGR/roetfilter/waterpomp probleem gehad.
Voordeel superb: iets betere materialen en fraaier interieur. Ondanks hoger gewicht iets zuiniger dan de o2c door greenline aanpassingen (1:20 op de snelweg). Betere geluidsisolatie. Ziet er naar mijn mening ook wat fraaier uit. Meer opties.
Wat ik minder vind: logger. Extra ruimte t.o.v. o2c is leuk maar niet heel erg nuttig. Matige stoelen.
 
Had hiervoor o2c met 1.6tdi en nu s2c met dezelfde motor. Geen spannende motor maar zeer betrouwbaar, ook na 2 ton op de (snelweg) teller; bij beiden geen enkel EGR/roetfilter/waterpomp probleem gehad.
Voordeel superb: iets betere materialen en fraaier interieur. Ondanks hoger gewicht iets zuiniger dan de o2c door greenline aanpassingen (1:20 op de snelweg). Betere geluidsisolatie. Ziet er naar mijn mening ook wat fraaier uit. Meer opties.
Wat ik minder vind: logger. Extra ruimte t.o.v. o2c is leuk maar niet heel erg nuttig. Matige stoelen.

Vind je de stoelen van de O2c beter dan?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Dat heb ik nooit begrepen, mindere stoelen in een auto waarmee je veel km maakt.
Mijn polo 1.2bm had ook waardeloze stoelen. Deze ook vv door de highline versie met stoelverwarming :D
 

KWc

Lid
Stoelen zijn niet waardeloos, maar echt top kan je ze niet noemen, in geen enkele van de 3 skoda's die ik heb gehad. Ik heb de elektrisch verstelbare stoel en die is best ok, maar ook niet meer. De standaard stoelen in een A3 hebben minder verstelmogelijkheden maar bieden veel meer steun.
 

Cootje

Lid
Zijn de stoelen van een Ambiente zo veel anders dan die van de Elegance BL?
Zelfs met mijn 2 meter lengte zit ik vrij vorstelijk in de Elegance stoelen en ervaar ik een prima zijdelingse steun.

On topic: qua motorisering is de 1.9 TDI ook geen slechte keuze. Heeft een iets langere adem dan de 1.6. Gevoelsmatig krachtiger.
 
Bovenaan Onderaan