Mijn Octavia wordt normaal onderhouden door een heel goede vakgarage, Van Dam in Gouda. Daar ben ik heel tevreden over. Goed, betrouwbaar en niet duur.
Die constateerde het probleem.
Daarna Pon gebeld en die wilde alleen een diagnose van een Skodadealer accepteren. Dus naar de nieuwe (sinds 1 mei 2015) Skoda dealer Van Beynum.
Daar hebben ze de motor gediagnostiseerd. En daarna vergeefs coulance aangevraagd.
Van Beynum maakt overigens een heel nette indruk.
Nu naar een ander bedrijf gaan is om een aantal redenen geen optie. Ik heb al opdracht gegeven, de motor is gedemonteerd, de vervangende onderdelen zijn besteld en onderweg.
Maar het is helder dat ik het niet acceptabel vindt dat er op grond van een vinkje in een Skoda-database geen enkele compensatie plaatsvindt. Een distributieketting hoort een autoleven mee te gaan. En 76000 km is geen heel autoleven. Dat is aanzienlijk minder dan een ouderwetse distributieriem. Verder is het een vaak voorkomend probleem dat beter preventief had kunnen worden opgelost.
Niet acceptabel betekent dat ik in goed vertrouwen eerst in overleg ben gegaan met de dealer. Nu ben ik in goed vertrouwen in overleg met de importeur. Totdat het tegendeel blijkt heb ik goede hoop op een fatsoenlijke regeling.