1.9 TDI BLS

dirkkroneman

Forumguru
Ik ga zaterdag bij een S2 kijken, hierin ligt het volgende blok: de 1.9 TDI 105 pk BLS. Auto is van 2009 en heeft 119.000 km gedraaid. Zijn er, naast de "standaard" dingen waar je op moet letten, nog aandachtspunten bekend bij iemand hier? Ik las iets over een tikkend geluid bij koude motor maar ook dat dit alleen bij een AVS voor zou komen, dus daar zou ik me geen zorgen over hoeven maken? Ik hoor graag jullie ervaringen!
 

Joske

Forumguru
Wauw, mooie superb hoor! :D :D :D

oh juist..


technische zaken.

Zal eens in Elsa kijken of er bepaalde "aandachtspunten" voor deze auto bestaan ;)
 

kansberg

Forumguru
Mooie en sportieve auto! Goede kleur, uitvoering en Columbus... ;) Wat wil een mens nog meer? Goed dat je de aandachtspunten onder loep wilt hebben!
 

Havana

Forumguru
Ik heb deze motor ook, weliswaar in een O2. Bevalt me prima. Bekend probleem is geloof ik de EGR koeler, maar daar heb ik zelf geen last van aangezien die verwijderd is samen met de EGR klep. Ander probleem van dit blok zijn de drijfstanglagers(zelf geen ervaring mee).
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Een collega van mij heeft een Golf met een 1.9 TDI 105 pk. Weliswaar niet de BLS motor maar de specs zijn vrijwel identiek. Dit is een vlotte auto, in ieder geval vlotter dan toen mijn Sup nog standaard was met z'n 1.6 TDI 105 pk. Nu weet ik ook wel dat een Golf 200 kg. lichter is maar een 1.9 TDI in een Superb lijkt mij niet verkeerd. Opvallend is ook dat een Superb 1.9 TDI (BLS) 1800 kg. mag trekken en een 1.6 TDI 'slechts' 1500 kg. Dit geeft wel iets aan over de souplesse van de 1.9 TDI, al zal het nooit een Octavia RS kunnen benaderen uiteraard.
Wat betreft betrouwbaarheid hebben de diverse 1.9 TDI's zich inmiddels wel bewezen...oersterke motoren die ook nog eens lekker zuinig zijn :jaja:
Een kennis van me heeft en had meerdere Caddy's 1.9 TDI's voor zijn bedrijf. Deze krijgen alleen het noodzakelijk onderhoud en een distributieriem laten ze er gewoon aflopen. Dan pas wordt deze vervangen. Volgens zijn zeggen heeft hij nog nooit ernstige motorschade daaraan ondervonden. De meeste Caddy's hebben 5 á 6 ton gelopen eer ze echt vervangen worden. Inmiddels heeft hij een aantal 1.6 TDI's lopen en durft hier dat trucje niet mee uit te halen.
 

CDO

Forumguru
Heb 150.000km in een Passat mogen tuffen met een vergelijkbaar blok. Heerlijk soepel blok met voldoende vermogen. Geen strepentrekker maar zeker op de lange afstand prima. Nooit wat mee gehad motorisch.
Distibtutieriem vervangen was wel redelijk aan de prijs (door de arbeidsuren) indertijd omdat het hele front er van af moest. Weet niet hoe dit zit met de Superb. Kan me voorstellen dat dit ook gelijk is.

Ik heb me er prima mee kunnen redden en reed met een zware voet 1 op 17 en als ik mijn best deed tegen de 1 op 19/20
 

Havana

Forumguru
Inderdaad. Voor dit type motor moet je rekenen op bijna 600 euro voor de distributieriem, dat is wel inclusief spanrollen en waterpomp.
 

dirkkroneman

Forumguru
Goed om te weten, de distributieriem moet bij 150.000 km vervangen worden. Dus dat zal ik zeker meenemen in de koop.
 

Vanenkelen

Forumguru
Heb ook een BLS, fijne motor, beetje rumoerig, prima tunebaar (TVS heeft er met een standaardtuning 155pk en 333NM uitgekregen), rijdt erg fijn. Als het moet (en je je rechtervoet in bedwang weet te houden) kan hij ook best zuinig zijn. 1 op 20 in een O2 is mogelijk.

Als het een handbak is, zit daar wel gelijk een risico (als je gaat tunen, maar ook zonder tuning). Het tweemassavliegwiel is een zwakke schakel, kan niet goed tegen het koppel (van deze motor). Let goed op trillingen in de aandrijflijn, tijdens op laten komen koppeling of accelereren. Luister bij stilstand of je een metaalachtig klepperend geluid hoort als je steeds rustig de koppeling intrapt en weer op laat komen (raampje open en hoofd naar buiten). Mag in neutraal, maar ook in versnelling.

Alhoewel een trilling niet perse iets slechts hoeft te betekenen. Ik heb zelf een lichte trilling tijdens koppeling op laten komen, maar heb dat destijds tijdens de aankoopkeuring (door de Dekra) laten onderzoeken en later bij de eerste beurt ook bij mijn dealer gevraagd hier een mening over te vormen (waar ik de auto niet heb gekocht). Beide partijen gaven (los van elkaar) aan dat het vliegwiel nog prima in orde was, dat het een eigenschap is van de drukgroep die in deze aandrijflijn vaak geleverd wordt, die trilt nou eenmaal een beetje.

Inmiddels ruim 60.000 probleemloze kilometers (gekocht bij 80.000) gereden en de trilling is nog steeds zo als in het begin, niet slechter geworden, geen problemen mee gehad. Ik heb wel een rustige rijstijl, dus de boel slijt bij mij niet zo hard.

Als je gaat googlen op 1.9 TDI BLS lees je ook wel wat horrorverhalen over een drijfstang die dwars door het motorblok heen komt. Op het forum hier heeft iemand dat ook gehad, maar ik weet niet of dat exemplarisch of toeval is.

Succes met je keuze!
 

Vanenkelen

Forumguru
Zag geen linkje of foto's in je eerste post, terwijl @Joske @kansberg wel de indruk wekken de auto te kennen. Was daardoor even nieuwsgierig en heb even gegoogled :pardon:.

Maar als het het exemplaar is dat ik online vind, dan is het een mooie bak! Van een liefhebber geweest? Misschien zelfs van iemand hier op het forum? Nieuwe logo's, grille geplastidipped, verlaagd en 19 inch?
 

kansberg

Forumguru
@Vanenkelen : Heb ook even gegoogled en kwam al snel uit bij die Sup. Dit i.c.m. woonplaats ts en aanbieder Superb maakte voor mij duidelijk dat het voor 99,99% om die bewuste Superb moet gaan. Bovendien 'liked' ts mijn en jouw bericht, een soort knipoog van 'je hebt de juiste :D'.
 

dirkkroneman

Forumguru
Haha bedankt! Kans is overigens erg klein dat ik morgen een deal sluit ben ik bang. Want ik verwacht een (te) lage inruilwaarde. Maar goed, we zullen zien :)
 
Bovenaan Onderaan