Heb ook een BLS, fijne motor, beetje rumoerig, prima tunebaar (TVS heeft er met een standaardtuning 155pk en 333NM uitgekregen), rijdt erg fijn. Als het moet (en je je rechtervoet in bedwang weet te houden) kan hij ook best zuinig zijn. 1 op 20 in een O2 is mogelijk.
Als het een handbak is, zit daar wel gelijk een risico (als je gaat tunen, maar ook zonder tuning). Het tweemassavliegwiel is een zwakke schakel, kan niet goed tegen het koppel (van deze motor). Let goed op trillingen in de aandrijflijn, tijdens op laten komen koppeling of accelereren. Luister bij stilstand of je een metaalachtig klepperend geluid hoort als je steeds rustig de koppeling intrapt en weer op laat komen (raampje open en hoofd naar buiten). Mag in neutraal, maar ook in versnelling.
Alhoewel een trilling niet perse iets slechts hoeft te betekenen. Ik heb zelf een lichte trilling tijdens koppeling op laten komen, maar heb dat destijds tijdens de aankoopkeuring (door de Dekra) laten onderzoeken en later bij de eerste beurt ook bij mijn dealer gevraagd hier een mening over te vormen (waar ik de auto
niet heb gekocht). Beide partijen gaven (los van elkaar) aan dat het vliegwiel nog prima in orde was, dat het een eigenschap is van de drukgroep die in deze aandrijflijn vaak geleverd wordt, die trilt nou eenmaal een beetje.
Inmiddels ruim 60.000 probleemloze kilometers (gekocht bij 80.000) gereden en de trilling is nog steeds zo als in het begin, niet slechter geworden, geen problemen mee gehad. Ik heb wel een rustige rijstijl, dus de boel slijt bij mij niet zo hard.
Als je gaat googlen op 1.9 TDI BLS lees je ook wel wat horrorverhalen over een drijfstang die dwars door het motorblok heen komt. Op het
forum hier heeft iemand dat ook gehad, maar ik weet niet of dat exemplarisch of toeval is.
Succes met je keuze!