1,9 TDi: soms tot 2000 rpm onbalans

Potje

Actief lid
Als ik vanuit lage toeren optrek (1000 a 1200 rpm) dan is de motor soms een beetje in onbalans tot ie ongeveer 2000 toeren draait. Dan begint ie weer als het zonnetje te draaien. Het vreemde is dat het niet altijd doet....

Herkent iemand dit of weet iemand wat dit is?

/forum/images/graemlins/confused.gif
 
Wat bedoel je met onbalans?
Ik heb dan wel een 2.0TDI, maar bij mij hoor ik tussen 1500 en 2000 toeren ook een resonantie. Dat is alleen bij half tot 2/3e gas en bij de eerste 4 versnellingen het duidelijkst. Het lijkt meer dat het een resonantie van het interieur is (zoals als je rijdend een van de achterraampjes open doet) dan echt een onbalans in de motor. Is het dat wat je hoort?
Ik stoor me er niet zo aan omdat het in de praktijk weinig voorkomt.
 
Het klikt heel bekend, heb mogelijk het zelfde probleem, maar alleen in de 3e versnelling en rond de 2000 rpm.
Gas lot en gas erop lost het probleem op, al heb ik het gevoel dat het steeds minder vaak optreed.
 

Potje

Actief lid
Nee, het lijkt op een soort missfire van een cilinder ofzo... maar dan niet hevig... gewoon een beetje slechte verbranding...

Tsja, moeilijk uit te leggen.
 
Ik hoor ook af en toe zo'n "brrrroemmm" geluid uit de motor bij het optrekken, maar dat gebeurt alleen als ik te veel gas geef in een te laag toerengebied. Wanneer ik dan het gas iets mindert is het meteen weg, of als je in een hoger toerengebied komt verdwijnt het ook.

Wat ik tegenwoordig wel steeds vaker merk is dat ik hem door de koppeling heen trek, dus het toerental loopt te snel op bij gelijke of licht toenemende snelheid om even later weer terug te vallen. Ik heb het idee dat dit langzaam erger wordt. Versleten koppelingsplaten lijkt me onwaarschijnlijk bij nog geen 35.000km (ik heb zelf nog nooit koppelingsplaten versleten)

Iemand hier ook eens last van gehad?
 
Nee, beslist geen wielspin /forum/images/graemlins/1761.gif
Trouwens, dan zou ook het ASR-lampje gaan flikkeren en de banden horen slippen en die blijven mooi stil. Het gekke is ook dat het alleen voorkomt in de hogere versnellingen. In z'n één en twee gebeurt het niet. Maar als ik snel wil accelereren in z'n vier of zo dan slipt 'ie er af en toe echt doorheen.. Ik ruik ook niets vreemds, dus is het volgens mij ook geen vloeistof die op de plaat lekt (heb ook nergens verlies). Wellicht een kapotte drukgroep of drukveren (is toch hydraulisch tegenwoordig?). Ga maar even naar de dealer als het erger wordt denk ik.
 
Dan is het vrijwel zeker de koppeling. In de eerste versnellingen ben je zo kort in het maximale koppelbereik dat de koppeling niet eens de kans krijgt om te slippen. Of het is heel kort. Bij hoge versnellingen duurt het natuurlijk langer en heeft de motor de tijd om het enorme koppel in dat bereik te ontwikkelen en de koppeling hieraan bloot te stellen. Ik zou zeker even laten kijken/repareren voordat er meer stuk gaat.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb er ook last van, maar dan maak ik duidelijk een fout door te laat de koppeling op te laten komen. Is mij gisteren nog gebeurt bij schakelen van 1 naar 2. Onlangs ook bij een sprintje in zijn 2 naar 3. Daarna een ontzettend vuile lucht.

Vooralsnog is de fout aan mij, want als hij in zijn versnelling zit gebeurt het niet.
 
Schakelen is absoluut geen probleem. Het doet zich echt voor als de auto reeds in de betreffende versnelling zit. Dan hoor je bij gasgeven in z'n drie of hoger soms echt de toeren de hoogte in gaan om een seconde of vijf later weer terug te zakken als de koppeling weer "pakt". Ik kijk het nog even aan. Dit is echt zo's klacht waarvan de dealer zegt dat ze niets kunnen vinden..
 
Ja dan krijgt de koppeling helemaal op zijn falie! Even voorstellen: stel je geeft volgas en je laat hem slippen op zeg 3000 toeren. Dan levert de motor (als je 2.0TDI hebt) toch wel misschien minstens 100pk? Dus als bijvoorbeeld slechts daardoor de helft van het ontwikkelde vermogen op het asfalt komt (dus bij 100 pk = iets van 70 kW gedeeld door 2), dan komt er gedurende enkele seconden een partij warmte vrij in je koppeling van zo'n 20 gemiddelde gourmetstellen (om even in de Kerstsfeer te blijven...)!

Voor wat betreft JazzySOB: dat moet de dealer echt wel kunnen vinden. Als er iets doorslipt in de aandrijflijn, dan is dat serieus; en kan het haast niet iets anders zijn dan de koppeling.
 
Ik blijf natuurlijk niet volgas geven als hij slipt (is inderdaad niet zo fijn voor de koppeling) en laat dan het gas iets los totdat hij weer pakt en ga dan verder met accelereren. Dat gaat dan wel weer goed.
 

Dutch4x4

Senior Member
Gewoon even de koppelingtest doen, Jazzy: langzaam rijden (30 tot 50 km/u) en dan vanuit de 4e of 5e versnelling gasgeven. Als de toeren ineens omhooggaan en dan weer naar beneden, dan is je koppeling keduuk.

Test is niet zo best voor je koppeling, maar goed, die is dan toch al stuk en rijp voor vervanging...
 
Daar hoef ik niet langzaam voor te rijden hoor, Dutch /forum/images/graemlins/wink.gif
De toeren gaan al ineens omhoog als ik op de provinciale of snelweg 80 rij en opeens gas geeft in z'n vier of vijf. Test is dus al succesvol gebleken, dus koppeling inderdaad keduuk denk ik...

Ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn. Ik heb al aardig wat leaseauto's gehad en heb ze allemaal tot de 180.000km afgereden en bij nog geen enkele de koppeling versleten gehad. En bij slechts 35.000 is het ook geen slijtage volgens mij. Leuk projectje voor de dealer dus /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Misschien kapot druklager. Daar gaat vervolgens de koppeling ook van kapot.

Gewoon garantiekwestie waarschijnlijk.
 
Ook hier de bekende resonantie/onbalans. Ben van plan het voor te leggen aan mijn dealer. Het is precies zoals jullie het beschreven, dus tussen 1500 en 2000 rpm bij 2/3 gas ongeveer. Dan is het net of de koppeling staat te stuiteren, tenminste zo komt het op mij over. Heeft dit eigenlijk al vanaf het begin gehad en hij doet het niet bij een koude motor. Bij volgas is er niets aan de hand. Het gaat in mijn geval om een 2.0 TDI. Dus wie hier een oplossing voor heeft... wil hem eigenlijk wel laten tunen, maar vrees dat dit problemen op gaat leveren. Maar wellicht valt het in de categorie don't worry....
 

VEEJAY

Forumguru
Ja precies, nu denk ik al helemaal niet meer aan tunen, gezien de koppeling niet helemaal 100% lijkt bij de 2.0TDI.

Het eerste wat men de schuld zal geven is een eventueel chippie.
 
@tuimelaar: bij mij komt het meer over alsof het interieur als een klankkast werkt. Maar dus niet alsof er iets met de koppeling gebeurt. Als je volgas geeft is het er niet. Dus daarom denk ik dat het los staat van tunen e.d.
 
Bovenaan Onderaan