1,9 TDi: soms tot 2000 rpm onbalans

Juleh

Nieuw lid
Ik heb hier ook al een hele geschiedenis mee. Uiteindelijk is bij mij het vliegwiel vervangen. het trillen is een stuk minder, maar helemaal weg is het niet. Ik vrees dat dat ook niet gaat gebeuren... foutje in het ontwerp denk ik.
 
Vliegwiel is inmiddels vervangen, de resonantie is weg zo lijkt het. Heb er nog niet veel mee gereden dus moet het afwachten. Vind het overigens wel vreemd dat zoiets dan voor komt, maar goed, meer automerken hebben er last van. Zo ook mijn vorige auto een peugeot 307 sw...
 

MMM

Lid
Inderdaad herkenbaar. Vervelend bij rotondes die je in de derde versnelling neemt en je weer een beetje vlot op gang wilt komen.

Maar heeft er wel eens iemand gedacht aan "ademnood"? De turbo doet op zeer laag toerental echt nog bijna niets en daar hebben die pompverstuivers het iets moeilijker mee. Hoe hoger de versnelling, hoe minder last je ervan hebt. Meer vaart, betekent ook meer lucht als de turbo nog niets doet. Probeer het maar eens uit, in de vijf heb je er eigenlijk nooit last van.

Tip voor de rotondes: halverwege al een beetje gas geven, dan pakt ie beter op.
 

smg

Lid
@MMM: je hebt op zich wel gelijk hoor, maar ik weet uit ervaring dat je het gemis aan turbodruk pas ervaart vanaf ca. 2700/3000 rpm. Met dank aan de oplopende marterstand in Nederland is mijn turbo twee maal stuk gebeten. Binnen de bebouwde kom merk je dat niet of nauwelijks (tot 50km/h), pas als je naar de 80km/h trekt merk je opeens dat je koppelkromme instort en dus dat je heel wat vermogen mist. De ongeblazen 1.9 SDI haalt zo'n 64 pk, ipv onze 105 pk, maar het koppel tot ca. 2500 rpm zal waarschijnlijk niet zoveel schelen (nu ik dit schrijf, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar een grafiekje van beide motoren).
 

Juleh

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: outlaw</font><hr />

Deze resonatntie zit inderdaad tussen 1700 en 2100 a 2200 rpm, dit komt inderdaad door het 2 massa vliegwiel, dit is een koppeling en vliegwiel in 1, deze gaat door het vaak te hoge koppel van de 1.9 tdi trillendoor een te lage centrifugaal kracht.
Ik heb zelf een BJB motor in een VW caddy 3 met ABT chip, en kwam op 150 pk en 405 Nm uit tijdens een rollenbank sessie, de koppeling is reeds vervangen, dit maakte niets uit.
Vaak heeft jullie diesel standaard ook veel meer(20 %) dan 105 pk en 250 NM
De reden van dit trillen is, dat het max koppel al rond de 1700 rpm vrijkomt, en hier kan deze constructie niet tegen, de oplossing is, om het max koppel pas bij 2200 rpm vrij te laten komen, dan is de trilling weg.

[/ QUOTE ]
Klinkt simpel, maar dat is het vast niet.
 

Juleh

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Tuimelaar</font><hr />

Vliegwiel is inmiddels vervangen, de resonantie is weg zo lijkt het. Heb er nog niet veel mee gereden dus moet het afwachten. Vind het overigens wel vreemd dat zoiets dan voor komt, maar goed, meer automerken hebben er last van. Zo ook mijn vorige auto een peugeot 307 sw...

[/ QUOTE ]

En? Is alles nog steeds goed? Bij mij is ook het vliegwiel vervangen, maar het is zeker niet over en lijkt weer erger te worden.

Er schijnen twee leveranciers te zijn voor het vliegwiel, waarbij 1 beter is dan de andere. Wellicht heb ik de 2e keer dezelfde als de 1e keer.

Iemand die dit kan bevestigen?
 

jos_br

Actief lid
Voor de 105pk versie heb ik een compleet andere oplossing, er past ook een vast vliegwiel in en je bent gegarandeert van de trilling af.

Jos.
 
@Juleh

Bij mij is de resonantie geheel verdwenen. De constructie van het vliegwiel scijnt anders te zijn, zodat het vliegwiel minder warm wordt. Daar schijnt namelijk het probleem vandaan te komen. Dus als jij nog steeds het probleem hebt zou ik zeker terug gaan. Het lijkt erop dat ze niet het gemodificeerde wiel hebben geplaatst.
 
Bovenaan Onderaan