1,9 TDi: soms tot 2000 rpm onbalans

@Mavlo: op zich kan ik jouw idee wel begrijpen. Ervaar jij het met koude motor ook? Ik namelijk niet. Tevens heb ik eenzelfde ervaring met een peugeot 307. Die kon een bepaald vermogen niet aan en begon de koppeling op bijna identieke manier de "stuiteren". Verschil is dat het bij de 307 bij vol gas was, logisch dus en bij de octavia juist niet... dat vind ik dus het vreemde. Wellicht is het dan toch een bepaalde resonantie van de motor i.c.m. de motor steunen??? Maar goed, rij morgen even langs mijn dealer denk ik, heb nog een paar andere dingetjes die niet helemaal top zijn.
 
Ik snap jouw verhaal ook. Maar goed, mijn gezonde technische verstand gelooft niet dat je 2/3e gas last van je koppeling krijgt en volgas niet. Het motorsteun-theorema lijkt me dan inderdaad waarschijnlijker. Ik heb er niet op gelet of het bij koude motor ook is, meestal geef ik niet meer dan 1/2e gas. Maar ik zal eens proberen morgenochtend. Al stoor ik me er niet echt aan. Succes bij de dealer. Laat eens weten wat ze ervan zeggen. Ben benieuwd.
 
Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat het een koppelings probleem is, maar zo voelt het wel aan. Naja, wie weet hoort het er gewoon bij. Ik laat het wel weten wat zij ervan denken. Helaas werken mijn parkeer sensoren ook niet meer.
 
Nee, dat is gewoon boem ho... ze hebben nogal problemen gehad e.e.a. goed werkend te krijgen i.v.m. trekhaak. Nu heb ik afgelopen weekend een subwoofer gemonteerd, maar daarna heeft het nog 1 dag gewerkt. Dacht dat er eventueel een draadje los geschoten was, maar bleek niet zo te zijn. Dus zal er wel wat anders aan het handje zijn...
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nee, dat is gewoon boem ho... ze hebben nogal problemen gehad e.e.a. goed werkend te krijgen i.v.m. trekhaak. Nu heb ik afgelopen weekend een subwoofer gemonteerd, maar daarna heeft het nog 1 dag gewerkt. Dacht dat er eventueel een draadje los geschoten was, maar bleek niet zo te zijn. Dus zal er wel wat anders aan het handje zijn...

[/ QUOTE ]

Geeft hij wel gewoon de piep als je hem in zen achteruit zet?!?!
 
in 1982 had ik een audi 80 lc diesel (nog met 4 versnellingen)en had een gelijkaardig probleem!!! maar bij mij verergerde het steeds!!! de dealer ontdekte toen na lang zoeken dat er een olie lek zat tussen de motor en de versnellingsbak,waardoor er olie aan de koppelingsplaat kwam en daardoor mijn koppeling doorslipte!!! je kan het zien als je een koppelingsplaat in handen krijgt als er blinkende vlekken op voorkomen!!!nouw weet ik niet precies of deze mekaniek nogsteeds zo is bij de huidige VAG motoren!!
 
@Mavlo77: bij mij dus wel alleen bij warme motor...vreemd maar goed. Vandaag niet gelukt om naar de dealer te gaan, dus morgen ochtend maar even.
@veejay: Geeft geen piepje niets meer.. draadje van speaker zit ook nog goed vast, dus ze moeten de computer er maar even aanhangen, wie weet zien ze een storing op de module o.i.d.

Het is overigens niet zo dat de koppeling door staat te slippen, dat totaal niet. Wat ik ook ervaar is bij stationair lopende motor dat deze wat staat te schudden in de ophang rubbers. Had mijn Peugeot 307 destijds ook en daar zijn toen gemodificeerde motorsteunen gemonteerd. Echter, dit is een skoda (VW) en daar verwacht ik dat toch eigenlijk niet bij... Wil niet weer dezelfde ellende krijgen als bij de 307, want daar kan ik een boek over schrijven.
 
Dat ie stationair soms wat trilt, beaam ik. Niet als schudden trouwens. Gelukkig dat ik niet voor de 307 ben gegaan dan. Toen ik links en rechts wat hoorde, ben ik toch maar voor de Skoda gegaan. Afgezien van ook een probleempje met de parkeersensor, uitlijning niet in orde en een kraakje in de stoel die uit zichzelf is weggegaan bevalt de Skoda erg goed.
 
Wees inderdaad blij dat je de 307 links hebt laten liggen..
Heb net even in de skoda van een vriend van mij gereden, is ook een 2.0 TDI octavia en die heeft exact hetzelfde qua resonantie. Wel is het zo dat het bij zijn auto veel minder is, maar heb het wel kunnen ervaren. Ga morgen toch maar even langs de dealer, moet daar sowieso zijn, want ben er achter waarom de parkeer sensoren niet meer werken. Iemand is bij het monteren vergeten de 13 polige stekkerdoos dicht te kitten. Resultaat, een gigantische sloot water wat eruit viel bij het openen van het klepje en de connectoren volledig geoxideerd... oeps foutje bedankt. De boel staat dus gewoon min of meer kortsluiting te maken. Da's dus een dealer minpuntje...
 
Inmiddels bij de dealer langs geweest, bottom line is dat het geen kwaad kan... kreeg een verhaal over aandrijfkrachten te horen etc. Ik houd het in de gaten en mocht het me teveel blijven storen dan trek ik weer aan de bel. Ben benieuwd overigens naar de bevindingen van personen die ook met dit probleem zijn terug gegaan naar de dealer.
 

Zoef

Actief lid
Ik heb eigenlijk al een draadje geopend (slippende koppeling normaal??? bij O1), maar ik werd geattendeerd dat er hier een vergelijkbaar probleem is als wat ik ervaar...
Ik heb dus ook met name bij z'n 5 en 6e versnelling dat hij af en toe bij ca. 3/4 van het gas slipt vanaf ca 1800 rpm tot 2500 rpm. Automatisch laat ik dan wat gas los en wacht ik totdat hij het weer "trekt". Vervolgens accelereer ik gewoon door. Dealer kon niets vinden, maar ik vind het echt een soort slippende koppeling verhaal, in plaats van losse motorsteun. Mijn auto is daarentegen wel weer gechipped... Ook heb ik begrepen op een ander forum dat idd Golf IV en V rijders hier ook last van kunnen hebben.
Zoals ook in het andere draadje vermeld; als er iemand is met een oplossing of een mogelijke oplossing, dan houd ik mij aanbevolen.
mvg.
Zoef
 
Tja dit is dan zoals eerder omschreven echt een slippende koppeling ja die al die Nm's niet aan kan, dat gaat vanzelf erger worden vrees ik. Zoals bij jazzySOB. En ik vrees dat als je gechipt hebt je geen sterk verhaal hebt met de garantie.

Wat Tuimelaar en ik en denk ik meer hebben is iets anders. Het toerental loopt niet zomaar op om vervolgens terug te vallen. Dus dat zit hem meer in de resonantie-sfeer.
 

Zoef

Actief lid
Navraag bij de tuner leerde mij dat het dus niet aan het tunen ligt (uiteraard zegt hij dat...), maar hij heeft relatief veel klachten van mensen met de 130 pk diesel en nu de nieuwe 140 pk diesel uit een VAG auto. (Audi, Seat, Skoda, VW) Blijkbaar is de drukgroep te zwak en adviseert hij om deze te vervangen. (wellicht onder coulance of zo...)
Hier wordt ik dus niet vrolijk van.
nou ja, zien hoe het afloopt.
gr.
Zoef
 
Ben toch maar weer terug gegaan naar mijn dealer en opnieuw dit probleem voorgelegd, in de afgelopen kilometers is het namelijk erger geworden. E.e.a. blijkt aan het massagvliegwiel te liggen. Wordt volgendeweek vervangen, hopelijk is het dan over en blijft het weg. Dus eenieder die dit probleem ook heeft...

Grtz
 

outlaw

Nieuw lid
Deze resonatntie zit inderdaad tussen 1700 en 2100 a 2200 rpm, dit komt inderdaad door het 2 massa vliegwiel, dit is een koppeling en vliegwiel in 1, deze gaat door het vaak te hoge koppel van de 1.9 tdi trillendoor een te lage centrifugaal kracht.
Ik heb zelf een BJB motor in een VW caddy 3 met ABT chip, en kwam op 150 pk en 405 Nm uit tijdens een rollenbank sessie, de koppeling is reeds vervangen, dit maakte niets uit.
Vaak heeft jullie diesel standaard ook veel meer(20 %) dan 105 pk en 250 NM
De reden van dit trillen is, dat het max koppel al rond de 1700 rpm vrijkomt, en hier kan deze constructie niet tegen, de oplossing is, om het max koppel pas bij 2200 rpm vrij te laten komen, dan is de trilling weg.
 
Bovenaan Onderaan