1.9TDI met DSG of 2.0TDI zonder DSG

fox_nl

Nieuw lid
Zit te azen op een O2 Combi Business edition.

Helaas valt een 2.0TDI DSG buiten het (lease)budget. De 1.9TDI is wel mogelijk in combinatie met DSG.

Wat te doen?

Ik rij zo'n 30.000km per jaar, veel snelweg en veel in de spits. Ik heb nog geen ervaring met automatische bakken.

Kan iemand mij vertellen hoe de 1.9 zich kwa soepelheid en geluidsniveau verhoudt tot de 2.0?

Helaas is er in mijn wijde omgeving nergens een 100pk DSG demo te vinden... Is er niet iemand in de buurt van Arnhem / Nijmegen met een dergelijke auto waar ik een stukkie in mag rijden?

DSG is wat mij betreft een musthave, ik rij ook veel in de randstad in de files en een automaat is dan echt ideaal!
Qua geluid weet ik het niet, ik vind mijn auto van binnen behoorlijk stil, enkel op slecht asfalt irriteer ik me wel aan mijn 17inch velgen, die banden kunnen behoorlijk afrol geluid genereren. Dus, naar de dealer en proefrijden zou ik zeggen!

purk

Senior Member
VW dealer dago heeft er een staan als occasion maar dan een vw golf 1,9 dsg geloof ik

Ik zou de 2 liter tdi nemen. Per slot van rekening is de motor het hart van de auto. Ik zou daar nooit op bezuiningen. Ik vind de 2 liter tdi sneller, stiller en soepeler rijden dan de 1.9 tdi. Daarnaast heb je in de 2 liter een zesbak waardoor deze op de snelweg weinig toeren maakt en dus behoorlijk stil is. Voor de volledigheid moet ik er wel bijzeggen dat de tdi motoren niet zo stil zijn als de commonrail diesels van bijvoorbeeld Peugeot en Renault.
Als je van opschieten houdt en je hebt een "agressieve" rijstijl, moet je de 2 liter tdi nemen. Als het allemaal niet zo snel hoeft en je rijdt altijd keurig de maximum snelheid dan is een 1.9 tdi met dsg bak de cruiser voor jou (die overigens uitstekend mee kan komen in het verkeer)