1.9TDI met DSG of 2.0TDI zonder DSG

fox_nl

Nieuw lid
Zit te azen op een O2 Combi Business edition.

Helaas valt een 2.0TDI DSG buiten het (lease)budget. De 1.9TDI is wel mogelijk in combinatie met DSG.

Wat te doen?

Ik rij zo'n 30.000km per jaar, veel snelweg en veel in de spits. Ik heb nog geen ervaring met automatische bakken.

Kan iemand mij vertellen hoe de 1.9 zich kwa soepelheid en geluidsniveau verhoudt tot de 2.0?

Helaas is er in mijn wijde omgeving nergens een 100pk DSG demo te vinden... Is er niet iemand in de buurt van Arnhem / Nijmegen met een dergelijke auto waar ik een stukkie in mag rijden?
 
DSG is wat mij betreft een musthave, ik rij ook veel in de randstad in de files en een automaat is dan echt ideaal!
Qua geluid weet ik het niet, ik vind mijn auto van binnen behoorlijk stil, enkel op slecht asfalt irriteer ik me wel aan mijn 17inch velgen, die banden kunnen behoorlijk afrol geluid genereren. Dus, naar de dealer en proefrijden zou ik zeggen!
 

purk

Senior Member
VW dealer dago heeft er een staan als occasion maar dan een vw golf 1,9 dsg geloof ik
 
Ik zou de 2 liter tdi nemen. Per slot van rekening is de motor het hart van de auto. Ik zou daar nooit op bezuiningen. Ik vind de 2 liter tdi sneller, stiller en soepeler rijden dan de 1.9 tdi. Daarnaast heb je in de 2 liter een zesbak waardoor deze op de snelweg weinig toeren maakt en dus behoorlijk stil is. Voor de volledigheid moet ik er wel bijzeggen dat de tdi motoren niet zo stil zijn als de commonrail diesels van bijvoorbeeld Peugeot en Renault.
Als je van opschieten houdt en je hebt een "agressieve" rijstijl, moet je de 2 liter tdi nemen. Als het allemaal niet zo snel hoeft en je rijdt altijd keurig de maximum snelheid dan is een 1.9 tdi met dsg bak de cruiser voor jou (die overigens uitstekend mee kan komen in het verkeer)
Tot slot; de DSG bak is een prima automaat, maar er wordt in testen verschillend over geschreven. Niet iedereen is gecharmeerd van de dsg bak. Het is fijn in de file, maar schakelen geeft meer vrijheid wanneer je schakelt. Daarnaast is de sportstand in de dsg niet altijd bij de les (volgens de bepaalde testen).
 

fox_nl

Nieuw lid
De "agressieve" rijstijl ben ik in de loop der jaren wel kwijt geraakt. Ik ben ook geen notoire hardrijder. Meestal braaf 130 op de teller waar 120 mag etc.

De 1.9 (met DSG) zou dan voor mij de combinatie zijn dus... Nu alleen nog een proefrit... Pon Leusden gebeld en die hebben één demo model. Deze is echter pas over een paar weken beschikbaar.
 

SkodaMan

Actief lid
De 1.9 TDI is meer dan sterk genoeg voor een O2 met automaat. Vooral het koppel van deze motor is ideaal combinatie met de DSG automaat.
Ik heb zelf een 1.9 TDI met 4-traps automaat gehad en dat reed al ongelofelijk soepel en comfortabel. De DSG doet daar nog een schepje bovenop door de geringe verliezen en nog meer versnellingen (6). Het lijkt wel een elektriche auto, hij blijft maar doortrekken.
 

VEEJAY

Forumguru
ik lees veel in de spits... ik zeg: 1.9 DSG. de kracht van de 2.0tdi wen je toch wel aan. Het schakelen wen je niet aan, zeker niet 3 uur per dag in de file.

Herrie maken doet de diesel toch wel of het nu 1.9 of 2.0 is.
 
ik lees hier aandachtig mee
want binnen enkele maanden
zit ik met hetzelfde probl als jij ...
ik ook véél file ... & hou wel van een krachtige wagen

tot vandaag denk ik 1.9dsg + remap (=ook 140pk)
 

Nautonier

Nieuw lid
Ik ga kiezen voor de 1.9 met DSG. Hegeman Nijmegen had er geen staan, dus hebben ze een proefrit geregeld via Pon in Leusden. geweldige auto.

Nu nog even met de baas in overleg
smile.gif
 

SkodaMan

Actief lid
Misschien een idee voor een Poll? Karstieman, kan dat?

- Octavia II met 1.9 TDI en DSG
- Octavia II met 2.0 TDI en handbak
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Misschien een idee voor een Poll? Karstieman, kan dat?


[/ QUOTE ]
Waarom niet gewoon een grondige proefrit in beiden.
De voors en tegens van beide keuzen kun je wel opnoemen, maar zelf achter het stuur weet je pas echt wat je waardeert.

Als je serieuze koop- of lease plannen hebt dan is zo'n vergelijking toch wel te regelen (PON)?
 
Gewoon een DSG nemen. Die zgn. testers die er wat op hebben zijn niet bij de les! Ik rij nu bijna 80.000 met zo'n bak, (weliswaar een 2.0) maar ik zou er niet aan moeten denken steeds in een 6-bak te moeten roeren. Trouwens je kunt nog handmatig schakelen. Dat heb ik pas 1 keer gedaan. Dat was geen pretje.
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: stratotommy</font><hr />

ik rij een 1.9 tdi met dsg en mis eerlijk gezegd het surplus aan kracht van de 2.0 niet.

[/ QUOTE ]

Heb je weleens in een 2.0 gereden? Als je dr nog nooit aan geproefd hebt dan mis je het ook niet. Als ik een vervangauto krijg dan mis ik m toch echt wel.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: stratotommy</font><hr />

ik rij een 1.9 tdi met dsg en mis eerlijk gezegd het surplus aan kracht van de 2.0 niet.

[/ QUOTE ]

Heb je weleens in een 2.0 gereden? Als je dr nog nooit aan geproefd hebt dan mis je het ook niet. Als ik een vervangauto krijg dan mis ik m toch echt wel.

[/ QUOTE ]

Het gemis aan de extra kracht van de 2.0 staat niet in verhouding met de voordelen van de DSG t.o.v. een handbak.
 

Pim

Lid
ik heb een 2.0 met DSG (de auto als alternatief voor A4 Avant genomen, dus ik had budget zat), maar zou eerder de 2.0 laten schieten dan de DSG.
Laten we elkaar ook niet gek maken: nog niet zo lang geleden was je gelukkig met een TDI (90pk/202NM later 210NM) en een mazzelpik met een TD(rode)I, of wel 110pk/235NM.
Vandaag met 105PK/250NM ben je natuurlijk niet ineens onderbedeeld of heb je een vermogensprobleem, ook niet als je het extra gewicht van de laatste jaren meeteld.
Een A6 van een paar jaar terug met een 1.9TDI 110/235 liept echt niet verkeerd, en die was zwaarder dan een Octavia nu.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb geen problemen met schakelen en hou wel van een beetje vermogen. Ik moet er al niet aan denken om een standaard 2.0 te rijden laat staan een 1.9!
Misschien als ik een keer DSG rij dat ik ook niet meer zonder kan maar ik denk het niet.

Overigens heb ik hiervoor 4 jaar in een RS gereden en ik moet er niet aan denken dat ik met 105pk door het verkeer moet. Conclusie, het is maar net wat je gewend bent.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij mis je de 2.0tdi pas als je boven de 140km per uur nog ff door wilt gaan. Stadsverkeer en filerijden mis je het denk ik niet.

mooiste combi is uiteraard 2.0tdi + dsg, zonder twijfel. Maar het kost allemaal wat.
 

sitechris

Donateur
de keuze hangt imo af van je rijlstijl. Rijd je gewoon met de stroom mee, neem dan de 1.9 met DSG. Maar rijd je regelmatig harder dan 140 en trap je het gaspedaal graag in, neem dan de 2.0.
 
Ja ik heb proefgereden in een 2.0 Tdi O2 handbak en in een 1.9 Tdi O2 DSG..dit heeft mij doen besluiten voor de 1.9 TDi met DSG te samen met het feit dat mijn huidige auto, toen mijn nieuwe auto sowieso een automaat moest zijn.
 
Bovenaan Onderaan