1.9TDI met DSG of 2.0TDI zonder DSG

Inderdaad. Ik hou ook van doorrijden en ik vind het schakelen ook geen enkel probleem. Het is toch lachen als je BMW/Volvo/audi rijders ziet denken, die Skoda rij ik er wel af, maar dan heel beteuterd ziet kijken als je bij blijft.Kortom; het schakelen en de 140pk (0f 170pk) geeft mij een sportiever rijgevoel. De 2 liter is zo krachtig dat je ook ff snel kunt invoegen of kunt inhalen. Dit beschouw ik als comfort en dat vind ik veel waard. Ik heb nog nooit in de DSG automaat gereden en dat zal ongetwijfeld fantastisch zijn, maar ik wilde de DSG toch niet kiezen ten faveure van een zwakkere motor.
 
Ik ga met BartS mee, maar het blijft heel persoonlijk. Mij lijkt ook de DSG ideaal, maar als ik moest kiezen... dan toch liever de 2.0TDI. Mooie van deze motor is inderdaad dat je zoveel kracht hebt dat je weinig hoeft te schakelen en als het effe moet je lekker veel power hebt (bv inhalen of in de bergen). Zo ervaar ik hem. Maar als dat niet belangrijk voor je is, dan zou ik lekker relaxt gaan cruisen met DSG hoor!
 

Greggy

Actief lid
Hehehhe... lachen... Gisteren toevallig met de 1.9TDI DSG gereden aangezien ze er geen in Zoetermeer hadden staan. Dus lekker middagje richting Leusden.

Ik ben mij ook alvast aan het orienteren en kom hierbij uit op een O2 Combi met 1.9TDI DSG of 2.0TDI (liefst DSG indien haalbaar in de lease). So far staat de Elegance uitvoering met 17" en sportonderstel/stoelen en privacy glass op de optielijst. Ben de 1.9TDI (100pk) al gewend vanuit mijn Golf 4 HL (zie Autoweek).

Rijden dus. 1.9TDI DSG Business Edition hatchback (zwart) met half-leer (zwart) en navi (85-T?-??).

Indrukken: lekker zo'n automaat! Schakelt snel en soepel. Trap in je rug a la Golf met deze motor heb je niet en 'even snel' gassen (bijvoorbeeld bij rotonde) gaat niet. Je hebt een kleine bedenktijd van 2 seconden of zo. Hier kan je wel aan wennen maar in een handbak kan je intuitief al je toeren omhoog gooien en spelen met je koppeling.
De 105pk is - vind ik - net voldoende. Je gaat prima met het verkeer mee maar een sprinter is het niet. Snelheidsbeleving (tussenacceleraties) is bij lage snelheden deels aanwezig maar nadruk ligt op comfort. Je gaat wel maar het explosieve is eraf. Bij hogere snelheden met kickdown ga je ook wel maar de fut is er toch wel wat uit.

Mijn conclusie i.i.g.:
1.9TDI DSG is voor mij een prima optie indien mijn leasebudget geen ruimte laat voor meer. Ik wil nog proefrijden in een 2.0DSG en 2.0TDI handbak. Aangezien ik veel file rijd is DSG gewoon prettig maar de 140pk maakt schakellui rijden natuurlijk mogelijk. Deze beslissing hangt met name af van de leaseprijs en het uiteindelijke leasebudget.

Enne... tzt is de facelift uit...
smile.gif
 

Tallguy

Forumguru
Veel file rijden is voor mij, persoonlijk, (nog) geen reden een DSG te nemen. Motor is krachtig genoeg om met de koppeling verder te komen. Kan zonder gas bij te geven de auto met gemak in z'n 3 mee laten rollen puur op de koppeling. En ik heb zelf niet zo'n fijn gevoel bij auto(mobilisten) die te pas en te onpas het rempedaal aanraken. Zorgt in mijn optiek voor onrustig wegbeeld.
 

fop

Nieuw lid
He man,

Ik zit ook zo een beetje te dubben, alleen dan met de hatcback uitvoering.
Ik heb nu in een 1,9D 5 bak gereden (Rijdt prima, niets op aan te merken), maar heb ook een klein stuk in een 2.0D DSG gereden. Ik wilde nooit een automaat, vond ik allemaal [piiieeep] rijden (schakelt niet snel door en motor slipt te veel) maar deze vind ik echt goed rijden ! Vooral met die 2.0D. Geen enkele slip meer en die bak schakelt lekker snel door en man wat een trekkracht.

DE 2.0Dligt alleen net buiten mijn budget, dus ik ga voor de 1.9D DSG Bus. Edition.

De verkoper wist mij nog te vertellen dat klanten met een seat leon 2.0D DSG wel eens klagen van het aan/uit gedrag van de auto, vooral in de sportstand. M.a.w. misschien is de 2.0D iets te krachtig en maakt het een beetje wispelturig.

De 1.9D DSG is dan in dat opzicht wellicht een betere keuze.

<font color="blue"> PS: ik ga voor dit kleurtje, wat is jullie voorkeur? </font>
 

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: fop</font><hr />

<font color="blue"> PS: ik ga voor dit kleurtje, wat is jullie voorkeur? </font>

[/ QUOTE ]

Persoonlijk vind ik zilvergrijs of zwart mooier.
 

Greggy

Actief lid
Vinden jullie die bak af en toe niet langzaam? Ik bedoel dan in de stad of op rotonde ergens even snel voor piepen. Voor de auto reageert ben je 1-2 secondes verder... Dan dat levert dan minder leuke situaties op...
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Greggy</font><hr />

Vinden jullie die bak af en toe niet langzaam? Ik bedoel dan in de stad of op rotonde ergens even snel voor piepen. Voor de auto reageert ben je 1-2 secondes verder... Dan dat levert dan minder leuke situaties op...

[/ QUOTE ]
Je kunt hem ook in de handmatige stand zetten, dan kun je zelf je verzet kiezen als je nog rolt.

Verder heb ik ook voor deze keuze gestaan en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn DSG!
Hij is sneller dan je denkt omdat hij eerder een tandje terugdoet (zonder dat je het merkt) dan je zou doen wanneer je een handbak zou hebben!
Daarnaast klopt het dat het een luxeprobleem is! 10 jaar geleden reed ik met een Vectra met 80pk diesel en dat ging ook prima. De 105Pk heeft ruim voldoende vermogen om in alle situaties goed vooruit te komen! Ook bij inhalen en volle belading bergop!

Ik zou dus zeggen 1.9 met DSG!!!
489.gif
 

fox_nl

Nieuw lid
Alle stukjes vallen op hun plek!

Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat m'n leasebudget omhoog wordt geschroefd. Hiermee komt de 2.0 TDI DSG binnen bereik!

We hadden al een afspraak staan bij Pon Leusden voor een proefrit. Afgelopen zaterdag was het dus zo ver. Een Combi Elegance 2.0 TDI DSG stond voor ons klaar.

Eerste indruk voor het wegrijden:
- Bescheiden auto, maar eigenlijk toch wel chique

Eerste indruk bij het rijden:
- Even voorzichtig wennen aan de automaat.
- Hmmm, ik voel me een beetje opgesloten.
- Hmmm, het geluid uit de Stream radio is erg beroerd. Ik meen dat er meer klachten over waren. Die kan ik dus beamen. Ik ben geen audiofiel, maar dit slaat nergens op. Komt dit door de radio of de speakers?
- Hmmm, de TDI laat zich nadrukkelijk horen bij accelereren.

Indruk na enkele kilometers
- Automaat is toch wel lekker. Daar kan ik wel aan wennen. We trappen het gaspedaal wat dieper in. Dat plankje is trouwens ook wel even wennen vergeleken met "normale" pedalen die ik gewend ben.
- Laten we de stoel eens wat lager zetten. Het opgesloten gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
- Beetje spelen met de radio instellingen geeft me nog geen bevredigend geluid.
- Op snelheid is de TDI lekker stil.

Indruk op het einde van de rit:
Voel me inmiddels vertrouwd met de DSG bak. Het gaspedaal wordt enkele malen diep ingedrukt. Wauw, wat een trekkracht. Nu begrijp ik wat iedereen bedoelt! M'n vrouw heeft ook een stukkie gereden en is ook overtuigd nadat ik ze er op wees dat ze ongemerkt 160 reed waar 120 was toegestaan. Alleen die radio... Maar goed dat deze er niet standaard in zit.

De komende dagen gaan we dus nog dubben over de kleur en accesoires, maar tot nu toe gaan we voor:
- Octavia Combi 2.0TDI DSG Business Edition
- Privacy Glass
- Stoelverwarming?
- Radio? Een Skoda radio of een mooie uit de winkel.
- Kleur? Daar hebben we m'n vrouw voor, maar we neigen naar een donkere kleur met lichte bekleding. Als dat maar goed gaat met de kids en de bijbehorende smeerboel.

Als jullie nog tips hebben dan hoor ik die graag.
 

Greggy

Actief lid
@fox_nl: Wij hebben een beetje dezelfde smaak...
smile.gif
Als mijn leasebudget ook iets omhoog gaat komt de 2.0TDI DSG er ook. Jou mogelijk optie van stoelverwarming doet mij vermoeden dat jij leer neemt? Met lichte bekledig is dat wel mooi. In het stof neem ik donkere bekleding.

De radio (Stream) heb ik tijdens mijn proefrit eigenlijk niet gebruikt. Ben wel muziekfan, richting audiofiel, dus zal de Stream nog wel eens even goed uitproberen voor ik deze erbij pak. Anders zijn er leuke 2-din systemen te koop voor vanaf 600 euro met 7" kleuren touchscreen.

Weet iemand overigens al iets over de next-generation 2.0TD
I?
 

fox_nl

Nieuw lid
Met leer wordt het echt te gek. De leasemaatschappij vraagt een vermogen per maand voor deze optie. Helemaal uit verhouding zeg maar.

Uit een andere review vernam ik dat het nogal lang duurt voordat de motor op temperatuur is. Vandaar mijn twijfel over de stoelverwarming. Iemand ervaringen? Ik heb het eerder nooit gehad.

Welke leuke 2-din systemen bedoel je? Ik heb me hier nog niet zo in verdiept. Zou het liefst iets kopen met bluetooth. Is er in de prijsklasse van 600 euro ook al iets met DVD en/of navigatiemogelijkheden te krijgen?
 

egels41

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag een proefrit kunnen maken met een O2 1.9TDI. Zelf zit ik ook te twijfelen tussen een 1.9TDI met DSG of een 2.0TDI zonder.

Ik vond de 1.9TDI erg lekker rijden. Op dit moment rijden wij een Renault Kangoo met een 1.4 motor die bij hogere snelheden al snel erg lawaaig wordt. Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken maar de Skoda was echt een verademing qua vermogen en qua stilte. Voor ik het wist, reed ik veel te hard.

Het enige nadeel van deze auto is toch de ruimte achterin; ik ben zelf 2.04 mtr en kan prima zitten achter het stuur maar dan is de ruimte achter mij beperkt. We hebben nu alleen een dochter van 3,5 jaar maar er is uitbreiding op komst en vanaf april komt er achter waarschijnlijk een maxicosi bij. Deze kan zeker achter mij staan en mijn oudste dochter kan haar beentjes net niet goed kwijt achter mijn stoel.

Kortom, als het alleen om mij zou draaien dan wordt het zeker de 1.9TDI met DSG. Voor mij meer dan voldoende vermogen met de luxe van een automaat. Maar de beperkte ruimte achterin zorgt toch voor twijfel.
 
Dit weekend zei ik nog tegen mijn vrouw: De fijnste gadget aan onze Octavia is de stoelverwarming: Altijd doen. Werkt direct, lang voordat de kachel warmte begint te blazen. Ik zou ook kiezen voor de sunscreens ipv privacy glas. Is mooier, praktischer en goedkoper waardoor je misschien net als ik half leer kan bestellen en stoelverwarming. Als radio/dvd navigatie heb ik de JVC KD-NX901. Super geluid met std elegance speakers, navigatie, cd, dvd, mp3, sd slot. A.s. vrijdag komen er 2 TFT schermen achterin voor de kinderen zodat ik kan navigeren en zij naar een film kunnen kijken. Enne, de pk's/koppel van de 2.0 TDi zijn/is niet te versmaden, de bak schakelt super licht; Altijd doen !
Laat even weten wat je definitief bestelt !
 

fox_nl

Nieuw lid
Hmmz, sunscreens ken ik nog niet. Wat houdt dat in en wat kost dat? Zijn dat van die zuignap dingen? Ik kan er nergens iets over terugvinden.

Half leer kost me zo'n 16 euro in de maand netto extra. Dat vind ik het niet waard (al is het wel mooi natuurlijk). Voor volledig leer vraagt de leasemij. meer dan 40 euro per maand... Gekke(n)werk.

Echter Stoelverwarming en sunscreens ipv privacy glass zou dan wel mooi passen. We hebben het dan over een paar euries per maand. Ergens moet je de grens trekken natuurlijk. Het wordt nu al een behoorlijk duur verhaal in de bijtelling.
 

Greggy

Actief lid
Ik hoorde goede verhalen over de sunscreens maar heb het nergens kunnen zien. Ze zitten in je deur ingebouwd en zijn dus aan/uit te zetten. Wat natuurlijk fijn is...
 

fox_nl

Nieuw lid
De kogel is door de kerk. Ik heb de volgende opdracht naar de leasemij. gestuurd:

- Skoda Octavia Combi Business Edition, 2.0TDI DSG
- Stoelverwarming in de voorstoelen
- Kleur zwart
- Donkere bekleding. Gezien ons autogebruik durven we de lichte bekleding toch niet te nemen.

Sunscreens of privacy glass hebben we toch maar niet meebesteld... In de tijd dat het duurt totdat ie afgeleverd wordt gaan we maar eens op zoek naar een leuk audio- of multimedia-systeem.

En nu maar afwachten............................



Grote smurf, Duurt het nog lang?
smirk.gif
 
Bovenaan Onderaan