Hehehhe... lachen... Gisteren toevallig met de 1.9TDI DSG gereden aangezien ze er geen in Zoetermeer hadden staan. Dus lekker middagje richting Leusden.
Ik ben mij ook alvast aan het orienteren en kom hierbij uit op een O2 Combi met 1.9TDI DSG of 2.0TDI (liefst DSG indien haalbaar in de lease). So far staat de Elegance uitvoering met 17" en sportonderstel/stoelen en privacy glass op de optielijst. Ben de 1.9TDI (100pk) al gewend vanuit mijn Golf 4 HL (zie Autoweek).
Rijden dus. 1.9TDI DSG Business Edition hatchback (zwart) met half-leer (zwart) en navi (85-T?-??).
Indrukken: lekker zo'n automaat! Schakelt snel en soepel. Trap in je rug a la Golf met deze motor heb je niet en 'even snel' gassen (bijvoorbeeld bij rotonde) gaat niet. Je hebt een kleine bedenktijd van 2 seconden of zo. Hier kan je wel aan wennen maar in een handbak kan je intuitief al je toeren omhoog gooien en spelen met je koppeling.
De 105pk is - vind ik - net voldoende. Je gaat prima met het verkeer mee maar een sprinter is het niet. Snelheidsbeleving (tussenacceleraties) is bij lage snelheden deels aanwezig maar nadruk ligt op comfort. Je gaat wel maar het explosieve is eraf. Bij hogere snelheden met kickdown ga je ook wel maar de fut is er toch wel wat uit.
Mijn conclusie i.i.g.:
1.9TDI DSG is voor mij een prima optie indien mijn leasebudget geen ruimte laat voor meer. Ik wil nog proefrijden in een 2.0DSG en 2.0TDI handbak. Aangezien ik veel file rijd is DSG gewoon prettig maar de 140pk maakt schakellui rijden natuurlijk mogelijk. Deze beslissing hangt met name af van de leaseprijs en het uiteindelijke leasebudget.
Enne... tzt is de facelift uit...