Toch maar weer eens op zoek gegaan naar wetteksten. In de wet BPM vond ik dit (art. 1, lid 5, wet BPM):
"Ingeval de motor van een personenauto waarvan de belasting is bepaald op grond van de tabel in artikel 9, eerste lid, tijdens de eerste drie jaren na het tijdstip van inschrijving in het register in een zodanige staat is gebracht dat de CO2-uitstoot meer bedraagt dan de CO2-uitstoot waarover de belasting is betaald, is het verschil tussen deze belasting en de belasting die zou zijn verschuldigd bij deze hogere CO2-uitstoot verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met deze personenauto in gewijzigde staat in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994."
Opvallend: dit gaat dus over de motor, niet over de wielen. Dan moet de Belastingdienst dus bewijzen dat je tuning een negatief effect op de CO2-uitstoot heeft (ik beschouw meer uitstoot maar even als een negatief effect).
Ik zal eens verder zoeken; wellicht zijn er bepalingen in de wet Inkomstenbelasting of Loonbelasting die hiernaar verwijzen. Als ik iets vindt, zal ik dit bericht aanvullen.
Edit: in de loonbelasting en de inkomstenbelasting vind ik geen directe verwijzingen naar deze bepaling van de BPM. Als eenmaal is vastgesteld dat je CO2-uitstoot door tuning hoger is dan oorspronkelijk, kan die CO2-uitstoot ook worden bepaald. Als je dan boven de grenzen van de loon- of inkomstenbelasting komt (bijvoorbeeld van 87 naar 89 gram) val je in een hogere bijtellingsklasse. Ook werkt een hogere BPM, als wordt vastgesteld dat je onder bovenstaande BPM-bepalingen valt, natuurlijk door in de catalogusprijs die nodig is voor de bepaling van de bijtelling. Kortom: je hebt dan zowel in een naheffing BPM als een naheffing Loonbelasting of navordering Inkomstenbelasting aan je broek (die laatste twee eventueel voor een hogere bijtelling en voor de extra bijtelling over de hogere BPM in de catalogusprijs).
De regels voor motortuning zijn dus prima voor elkaar. Ik zie wel een zware bewijslast voor de inspecteur, die van jouw auto moet bewijzen dat hij meer CO2 uitstoot. Alleen bewijzen dat de auto is getuned lijkt mij niet genoeg. Juist bij de, vrij kunstmatige, test die tot de gebuikte CO2-waarden leidt, zou een getunede auto bovendien wel eens zuiniger kunnen zijn.
Je neemt dus met motortuning de eerste drie jaar een risico. De inspecteur heeft echter wel een zware bewijslast.
Over andere wielen lees ik niets. Ook daar lijkt de wet uit te gaan van de per autotype vastgestelde uitstoot. Als gezegd: daar lijken mogelijkheden te zijn (mijn eerdergenoemde BMW-voorbeeld, winterbanden en het hierboven genoemde voorbeeld van Volvo) om auto's af te leveren op andere wielen dan bij de homologatie zijn gebruikt. Of die mogelijkheden er zijn omdat niemand moeilijk doet, of dat die mogelijkheden voortvloeien uit de Nederlandse toelatingseisen, weet ik niet. De wet IB en de wet LB kennen echter wel harde uitstootgrenzen, die zouden kunnen worden overschreden door ander band-/velgcombinaties. Ook die overschrijding moet de inspecteur dan weer met een EU-conforme test bewijzen. Omdat bovendien zoveel afwijkingen mogelijk zijn zou er dan ook nog een probleem kunnen zijn met het gelijkheidsbeginsel. De bewijslast voor de inspecteur is hier dus even zwaar als bij de BPM. Sterker nog: voor de BPM maakt het niet uit als er andere wielen worden gemonteerd, maar voor de LB en IB zou dat wel een probleem kunnen zijn. Overigens geldt de driejaarsgrens uit de BPM dan weer niet voor de IB en de LH.